| کد خبر: 200878 |

اولویت‌های هوشمندسازی حمل‌ونقل

افزایش ظرفیت حمل‌ونقل، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه و از همه مهم‌تر کاهش ترافیک و تلفات جاده‌ای اولویت و اهداف ما در بحث هوشمندسازی حمل‌ونقل است.

تین نیوز

افزایش ظرفیت حمل‌ونقل، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه و از همه مهم‌تر کاهش ترافیک و تلفات جاده‌ای اولویت و اهداف ما در بحث هوشمندسازی حمل‌ونقل است.

شهاب خدامرادی، مسوول حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از اقداماتی که به منظور هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور تاکنون انجام داده‌ایم، شناسایی زیست‌بوم حمل‌ونقل هوشمند کشور است. برای این منظور بخش‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی مرتبط با این حوزه شناسایی شدند. بخش دولتی متشکل از ۵۰ عضو اعم از سازمان‌ها و نهادها و بخش‌خصوصی متشکل از ۱۴۰ عضو اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خصوصی، انجمن‌ها و موسسات نیمه‌خصوصی هستند. به‌عنوان مثال، با نصب حسگرهای بسیار کوچکی در قسمت‌های خودرو، قطار یا کشتی می‌توان به راحتی ایراد یا نقص فنی آن را پیش از اینکه به بحران منجر شود، تشخیص داد.

وی درباره حمایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه افزود: نخستین اقدام در این زمینه همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف به‌منظور ایجاد پلت‌فرم یا به اصطلاح زیست‌بوم کارآفرینی کشور بود. خدامرادی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ستاد به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل هوشمند، رایزنی با صندوق نوآوری و شکوفایی جهت حمایت از حضور شرکت‌های متقاضی در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی  است که پیش از این سرفصل حمایتی برای آنها وجود نداشت. در ادامه مقالات و پژوهش‌های انجام شده در زمینه حمل‌ونقل هوشمند که به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شده بود را طبقه‌بندی و بررسی کرده و بر روی وب‌سایت ستاد قرار دادیم.

مسوول حمل‌ونقل هوشمند ستاد فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته ادامه داد: کمک به استارت‌آپ‌ها از پیش‌بذری‌ها که یک ایده هستند گرفته تا استارت‌آپ‌هایی که اقدام به تولید یک خدمت یا محصول کرده‌اند. راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده دیگر اقدام ستاد به منظور حمایت از آنها بود. خدامرادی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ستاد به منظور حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوشمند‌سازی حمل‌ونقل رایزنی با صندوق شکوفایی برای حمایت از آنها بود. پیش از این صندوق نوآوری و شکوفایی سرفصلی برای حمایت از استارت‌آ‌پ‌های این حوزه نداشت. وی افزود: معتقدم مفهوم حمل‌ونقل هوشمند یک مفهوم جدید بوده و همواره نیازمند تبلیغات و اطلاع‌رسانی است تا جامعه و ذهن سرمایه‌گذاران برای حضور، فعالیت و توسعه این بخش آماده شود.

مسوول حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته درباره رسالت و فلسفه وجودی این مجموعه نیز گفت: این ستاد با ادغام نقش‌های مرتبط با فناوری مرکز ملی فضایی و ستادهای توسعه‌ فناوری‌های صنایع دانش‌بنیان هوایی، هوانوردی، صنایع دانش‌بنیان دریایی و در انطباق با نظام‌نامه جامع ارزیابی متوازن ماموریت‌های ستاد توسعه فناوری و جلب همکاری اعضای حقیقی و حقوقی ستاد ضمن بهره‌مندی از دستاوردهای مفید ملی و بین‌المللی نسبت به هم‌افزایی فعالیت‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل پیشرفته در بخش‌های مختلفی همچون حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و یکپارچه‌سازی آنها به کمک فناوری‌های فضایی و کلیه حوزه‌های مرتبط نظیر وسایل نقلیه الکتریکی، ساخت تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات راهسازی، اسکله و تجهیزات بندری همت گماشته‌ است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.