| کد خبر: 200810 |

◄ راه بندهای ریلی؛ مشکلات و الزامات

در محور تهران به مشهد که محور دو خطه است شاهد راه‌ بندهای متعدد در این مسیر هستیم و احداث پل‌ها و زیرگذرها نیز یا انجام نشده یا اکثراً به‌حالت نیمه اجرا رها شده است.

تین نیوز

یکی از موضوعاتی که در کشور ما به آن درست توجه نشده و متاسفانه موجب ایجاد سوانح متعدد در طول سالیان متمادی شده، اخبار مربوط به برخورد و تصادم خودروها با قطار بوده است. در این متن سعی بر آن است که به شرح این موضوع بپردازیم.

در تمام کشورهای دارای سیستم حمل و نقل ریلی و به‌دلیل اهمیت آن، در کل پهنای جغرافیایی کشورها، ریل و راه‌آهن گسترش یافته و این امر باعث شده در بعضی از نقاط تقاطع بین ریل و جاده امری اجتناب‌ناپذیر باشد.

مقرارت عمومی حرکت که مرجعی است که شرح قوانین مربوط به حمل و نقل ریلی و مسائل و جزئیات در آن است؛ در ماده ۳۰ این قانون به شرح وظایف ر‌اهدار و نحوه اداره راه بند پرداخته و در همین بندها (بند ۳۰-۱۱)  تاکید شده که در راه‌آهن دوخطه ایجاد هرگونه گذرگاه همسطح چه موقت و چه دائم  به طور کلی «ممنوع» است و کلیه گذرگاه‌های موجود نیز باید به غیر همسطح تبدیل شوند.

متاسفانه به دلایل متعدد، اجرای این قانون در کشور ما بسیار کند و فرسایشی است. در محور تهران به مشهد که محور دو خطه است شاهد راه‌ بندهای متعدد در این مسیر هستیم و احداث پل‌ها و زیرگذرها نیز یا انجام نشده یا اکثراً به‌حالت نیمه اجرا رها شده است. در سایر محورها نیز علاوه بر راه‌ بندهای مجاز شاهد نقاطی در مسیر هستیم که راه و ریل بدون راه‌ بند بوده و به‌صورت ناایمن و غیرمجاز، خودروها از خط عبور می‌کنند که بیشتر سوانح ریلی منجر به برخورد با خودروها در این نقاط به وقوع می‌پیوندد.

متاسفانه در بسیاری از راه بندهای مجاز نیز از عامل انسانی و به‌صورت دستی برای باز و بسته کردن راه بند با تیرک‌ها استفاده می‌شود و هنوز این راه‌ بندها از تکنولوژی روز برخوردار نشده‌اند که این امر نیز خالی از اشتباه به دلیل دخالت نیروی انسانی نیست.

اگر راهدار درست وظیفه خود را انجام ندهد و دیر یا زود اقدام به باز و بسته کردن راه نماید باعث ایجاد سانحه خواهد شد به همین دلیل در به‌روز کردن این راه بندها باید تسریع کرد چرا که با اصلاح ساختار راه بندهای موجود می‌توان از بروز سوانح پیشگیری نمود.

ساختارهای لازم برای انجام این کار نیز شامل مراحل زیر است:

- احداث اتاقک‌های راهداری

- زیرسازی و آسفالت و یا اصلاح مسیر  طرفین گذرگاه هر طرف به عرض و طول متوسط راه بند

- نصب تابلوهای تقاطع ریلی و جاده‌ای جهت ایمن‌سازی گذرگاه در صورت نبود تابلو و نیز نصب چراغ دو نما چشمک زن در طرفین گذرگاه جهت ایمن‌سازی عبور و مرور خودروهای جاده‌ای

- نصب پانل‌های بتنی در بین ریل‌های راه‌آهن جهت روان‌سازی تردد وسایل نقلیه از روی خط راه‌آهن

- نصب تعداد دو دستگاه راهبند برقی در هر یک از راهداری های فوق 

- نصب قطعات بتنی جهت تفکیک و هدایت جریان ترافیک عبوری از روی خط راه‌آهن و احداث سرعت‌گیر در طرفین خط راه‌آهن جهت کاهش سرعت وسایل نقلیه پیش از عبور از روی خط راه‌آهن است

پیگیری و عزم مدیریت ریلی در  احداث سریع پل‌ها و زیرگذرها در زمان‌های کوتاه نه سالیان متمادی نیز هم اجرای قانون و هم بسیار کمک کننده خواهد بود. باشد که روزی را شاهد باشیم که هیچ سانحه‌ای به‌وقوع نپیوندد.

* کارشناس فنی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.