| کد خبر: 200762 |

◄ تشریح وظایف اصلی فرودگاه های کشور برای عملیات زمستانی

مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در همایش مدیران فرودگاهی و ستادی به ارائه توصیه‌های لازم برای انجام عملیات زمستانی موفق و کارآمد پرداخت.

تین نیوز

مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در همایش مدیران فرودگاهی و ستادی به ارائه توصیه‌های لازم برای انجام عملیات زمستانی موفق و کارآمد پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حمید حاجی بیگی دبیر کمیته عملیات زمستانی فرودگاه‌های کشور در دومین همایش مدیران ستادی و فرودگاهی کشور عنوان کرد: عملیاتی نگه داشتن فرودگاه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در فصل سرما دغدغه مدیران فرودگاه‌های کشور(فرودگاه‌های سردسیر) محسوب می‌شود. برای کاهش این دغدغه ضروری است از ماهه‌ای قبل از فصل زمستان،

امکانات و تجهیزات مناسب و نیز دستورالعمل های مربوط را تهیه و تمرین عملیات زمستانی را برگزار کنند.

وی افزود: عملیات زمستانی شامل برف‌روبی و یخ‌زدایی باندهای پروازی و تاکسی وی ها و اپرون و Landside، عملیات یخ‌زدایی مربوط به هواپیماها(DE-ICE) و انجام عملیات اوره پاشی و مایع پاشی بر روی  Movement area است.

حاجی بیگی در تبیین وظایف فرودگاه‌ها در زمان انجام عملیات زمستانی عنوان کرد: گام نخست، تهیه دستورالعمل عملیات زمستانی هر فرودگاه با توجه به دستورالعمل ستادی و سپس تنظیم چارت ساختار کمیته برف‌روبی فرودگاه‌ها و معرفی مسئول عملیات برف‌روبی بر طبق ساختار مربوط و ابلاغ آن به دبیر کمیته عملیات زمستانی شرکت است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از فرچه در باندهای بتنی فرودگاه‌های تبریز و مهرآباد و هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی، ارگان‌ها و شرکت‌های هندلینگ کننده و غیره افزود: از دیگر وظایف مدیران فرودگاه‌ها برای عملیات زمستانی می‌توان به برنامه‌ریزی لازم برای نگهداری و آمادگی تجهیزات برف‌روبی و تهیه چک‌لیست‌های مربوط  به ماشین‌آلات برف‌روبی، تأمین مواد ضدیخ از جمله اوره، مایع و غیره تا قبل از شروع فصل بارندگی‌ها به مقدار موردنیاز، تهیه آشیانه مربوط به نگهداری تجهیزات برفروبی در تمام فصول سال، تهیه لیست افراد مشغول در حوزه برف‌روبی و همچنین تدوین شرح وظایف افراد، مشخص کردن محل دپوی برف در فرودگاه، جمع‌آوری مایع محل DI-ICING از طریق مکنده‌ها یا شیب بندی صحیح رمپ‌های پروازی و تخلیه در مخازن تعبیه‌شده،  تأمین ماشین پوش بک در فرودگاه‌هایی که فاقد این ماشین هستند، تدوین نحوه نظارت بر عملیات برف‌روبی و یخ‌زدایی، تدوین برنامه آموزشی عملیات زمستانی، تدوین فرایند توقف و برقراری مجدد عملیات در فرودگاه، تدوین فرایند روش دقیق تشخیص ضریب اصطکاک، اطلاع‌رسانی و مدیریت اخبار جهت تسهیل در امور ذینفعان فرودگاه،  تدوین وضعیت عملیات de-icing هواپیما و دستورالعمل‌های مربوط و  صدور SNOW NOTAM  اشاره کرد.

دبیر کمیته عملیات زمستانی فرودگاه‌های کشور به اقدامات انجام شده برای آماده‌سازی تجهیزات فرودگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا ضمن خرید 59 دستگاه تیغه برف‌روب در حال ترخیص هشت دستگاه snow blower هستیم. همچنین 14 ماشین اوره پاش فرودگاهی و نیز دو دستگاه ماشین مایع پاش فرودگاهی (تبریز و اردبیل)، چهار ماشین فرچه فرودگاهی (برای فرودگاه‌های تبریز، اردبیل و مهرآباد) را از طریق بومی‌سازی برند مشابه خارجی و صرفه‌جویی ارزی و ریالی فراهم کرده‌ایم. 11خودروی ولوو را نیز برای عملیات زمستانی فرودگاه‌های تبریز، مهرآباد، مشهد و رشت تجهیز کرده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.