| کد خبر: 200739 |

با تشکیل چند کمیته:

◄ نقش بخش خصوصی ریلی در تصمیم‌گیری‌ها پررنگ می‌شود

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از تشکیل چند کمیته ریلی در سال جاری خبر داد که با تشکیل آنها بخش خصوصی نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کند.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از تشکیل چند کمیته ریلی در سال جاری خبر داد که با تشکیل آنها  بخش خصوصی نیز  می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کند.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی‌زاده در خصوص نحوه خصوصی‌سازی در بخش حمل و نقل ریلی، در گفت و گو با خبرنگار این شبکه خبری بیان کرد: از سال 75 و 76 که به عنوان مدیرعامل رجا انتخاب شدم،  خصوصی‌سازی در حوزه حمل و نقل ریلی شروع شد.

وی افزود: به دلیل این‌که معتقد بودم بخش خصوصی باید در حوزه حمل و نقل ریلی فعال باشد، در ابتدا راهبری قطارها به بخش خصوصی واگذار شد، بدین شکل که اعلام می‌کردیم شرکت‌هایی که تمایل دارند راهبری قطار را انجام دهند آمادگی خود را اعلام کنند.

او ادامه داد: پیشنهاد شرکت رجا به شرکت‌هایی که تمایل به این کار داشتند این بود که، مهمانداران قطار را بیاورند یا مهمانداران ما را تحت نظر بگیرند و وارد این عرصه شده و نظارت مهمانداران را به عهده بگیرند و خدمات مناسبی ارائه دهند و پس از اخذ آموزش‌های لازم، در آخر راهبری قطار را به عهده بگیرند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: همزمان با واگذاری راهبری قطارها، مسئولیت فروش بلیت نیز به آژانس‌های مسافری واگذار شد و اگرچه در ابتدا فروش بلیت‌ها توسط خود راه‌آهن انجام می‌گرفت اما به مرور زمان، فروش بلیت به شرکت‌ها و آژانس‌ها واگذار شد.

این مقام صنفی در خصوص اقدام بعدی در روند خصوصی‌سازی در حمل و نقل ریلی گفت: اقدام بعدی، واگذاری بازسازی ناوگان‌ فرسوده مسافری به بخش خصوصی بود. شرکت صدر، سیمرغ در ابتدای فعالیت، ناوگان فرسوده را بازسایی می‌کردند و در سال‌های بعد به بخش خصوصی اجازه داده شد ناوگان مسافری را خریداری  و وارد شبکه ریلی کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته افزود: یکی دیگر از اقدام‌های مهم در روند خصوصی‌سازی حمل و نقل ریلی، واگذاری تعمیرات کل ناوگان باری به بخش خصوصی بود.

وی بیان کرد:  به‌تدریج تعمیرات واگن‌های مسافری نیز به بخش خصوصی واگذار شد که این اقدام در رجا انجام پذیرفت و در راه‌آهن نیز تعمیرات واگن‌های باری به بخش خصوصی واگذار و بعد به ترتیب شرکت‌های مالک واگن و شرکت مالک لکوموتیو ایجاد شده و به همین شکل توسعه یافتند.

تقی‌زاده در مورد  مشکلات خصوصی‌سازی در بخش حمل و نقل ریلی، عدم همکاری بخش دولتی را یک مشکل اصلی ذکر و تاکید کرد: در توسعه خصوصی‌سازی در حمل و نقل ریلی شرکت راه آهن به عنوان بخش دولتی در بعضی مواقع به جای حمایت از بخش خصوصی، بخش خصوصی را رقیب خود می‌دانست در حالی که بخش خصوصی کمک می‌کرد بخشی از  وظایف اجرایی راه‌آهن  را انجام دهد تا این شرکت بتواند به وظایف حکومتی خود برسد.

به گفته وی حمایت‌های راه‌آهن از بخش خصوصی در مقاطع مختلف، افت و خیز داشته است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: در کشورهایی که خصوصی‌سازی در آنها انجام می‌شود، تصمیم‌‌گیری با بخش دولتی نیست بلکه این بخش خصوصی است که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. اما در راه‌آهن ایران این بخش دولتی است که تصمیم می‌گیرد و بخش خصوصی مجبور به اجرای آن است.

به گفته تقی‌زاده در سال جاری کمیته‌هایی تشکیل شده است که بخش خصوصی نیز در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.