| کد خبر: 200734 |

قیمت مسکن در آبان ماه 36 درصد رشد کرد

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از بازار مسکن در پایتخت، میزان افزایش قیمت مسکن در تهران در ماه آبان امسال نسبت به آبان‌ماه پارسال را ۳۵.۸ درصد عنوان کرده است. این در حالی است که مرکز آمار در آخرین گزارش خود عنوان کرده بود، تورم مسکن در این دوره زمانی ۲۱.۶ درصد بوده است.

تین نیوز

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از بازار مسکن در پایتخت، میزان افزایش قیمت مسکن در تهران در ماه آبان امسال نسبت به آبان‌ماه پارسال را ۳۵.۸ درصد عنوان کرده است. این در حالی است که مرکز آمار در آخرین گزارش خود عنوان کرده بود، تورم مسکن در این دوره زمانی ۲۱.۶ درصد بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، مرکز آمار همچنین اخیرا گزارشی منتشر کرده بود که بر اساس آن افزایش قیمت مسکن در تهران در تابستان سال جاری نسبت به تابستان پارسال بیش از ۸۰ درصد بوده است.

ارقام کلی

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن آبان‌ماه تهران افزایش 19.5 درصدی معاملات نسبت به مهرماه را نشان می‌دهد. طبق این آمار تهران در ماه گذشته شاهد معامله چهار هزار و صد خانه بوده که نسبت به اولین ماه از پاییز، افزایش 800 معامله‌ای داشته است. با این وجود، معاملات مسکن نسبت به آبان سال 97 با کاهشی 41درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در ماه مورد نظر حدود 12 میلیون و 460 هزار تومان برآورده شده که نسبت به مهر دو درصد کاهش داشته، اما نسبت به مهر سال گذشته 35.8 درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی شاخص اجاره‌بها نیز افزایش 31 درصدی در تهران و 37 درصدی را در کل مناطق شهری نشان می‌دهد. هر چند این امر با وجود افزایش چند درصدی در قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ناگزیر به نظر می‌رسد، اما آنچه می‌تواند در پس رشد نرخ مسکن و اجاره‌بها رخ دهد، افزایش جمعیت اجاره‌نشین و کاهش قدرت خرید یا اجاره خانه در شهر است. با وجود افزایش در تعداد معاملات مسکن نسبت به مهر، کارشناسان همچنان معتقدند رکود در این بازار وجود دارد که مهم‌ترین دلیل آن کاهش قدرت خرید افراد و افزایش بی‌تناسب قیمت خانه با درآمد‌هاست. بنابراین برای هر گونه نتیجه‌گیری در خصوص خروج این بازار از رکود، زود است.

افزایش نظارت، کاهش تاثیر بنزین بر مسکن

سال جاری، سخت‌ترین سال برای متقاضیان مسکن است. به گونه‌ای که دولت برای فعال کردن سمت عرضه و تقاضا دست به اقداماتی از قبیل انتشار اوراق مسکن و طرح مسکن ملی زده تا با استفاده از آن بخش‌های مختلف بازار فعال شده و از رکود خارج شوند. از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین و احتمال تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت واحدهای مسکونی، دغدغه جدید فعالان بازار مسکن، خریداران و فروشندگان است. هر چند محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است با تمهیداتی از قبیل اعطای کارت اعتباری برای مصالح ساختمانی، می‌توان مصالح مربوط به پروژه‌های طرح اقدام ملی را فراهم کرد. او در خصوص نظارت بر قیمت‌ها نیز افزود: «اگر بازار توسط ستادهای نظارتی که ناظر بر عدم افزایش قیمت بر بازار هستند، خوب کنترل شود از این مرحله عبور می‌کنیم.»

کاهش معامله خانه‌های «تا 5 سال»

بررسی بانک مرکزی از داده‌های معاملات مسکن نشان می‌دهد‌، 42 درصد از مجموع 4064 واحد مسکونی معامله شده در تهران، سن بنای تا پنج سال داشته‌اند. هر چند این سهم در مقایسه با آبان ماه سال گذشته با کاهش 2 درصدی همراه بوده است. در آبان ماه سال 96 تعداد 6963 خانه با سن بنای «تا 5 سال» معامله شد. حال آنکه این رقم طی آبان سال جاری به 1707 خانه رسید که نشان از افتی محسوس و 75 درصدی دارد. سهم بعدی در بیشترین معاملات مربوط به عمر بنای بین «6 تا 10 سال» است که حدود 18.9 درصد یا 769 معاملات را به خود اختصاص داده است. در این دسته‌بندی نیز کاهش 66 درصدی در تعداد معاملات طی دو سال رقم خورده است. با مقایسه آمار معامله مسکن در آبان ماه بین دو سال 96 و 98 در می‌یابیم که خرید و فروش مسکن 72 درصد کاهش داشته به گونه‌ای که کل معاملات مسکن در آبان ماه به اندازه معامله خانه تنها در دو گروه سن بنای «11 تا 15 سال» و« 16 تا 20 سال» در سال 96 بود.

منطقه 5، بیشترین معامله

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی به معاملات انجام شده در مناطق مختلف تهران نیز اشاره شده است. بیشترین قرارداد امضا شده در منطقه 5 با سهمی به اندازه 17.2 درصد و کمترین خرید و فروش نیز در مناطق 2 و 4 با سهم 9.4 و 8.5 درصد بوده است. منطقه 5 با افزایش 33 درصدی در هر مترمربع بعد از منطقه 21 با رشد قیمت 25 درصدی، کمترین رشد قیمتی سالانه را در بین مناطق تهران داشته است. این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به یک‌سال گذشته با جهشی حدود 49 درصد همراه بوده است.

کاهش دو درصدی متوسط قیمت خانه

در بخش دیگری از این گزارش، متوسط قیمت برای هر مترمربع واحد مسکونی حدود 12 میلیون و 460 هزار تومان اعلام شده که نسبت به ماه قبل کاهش 2 درصدی و نسبت به آبان 97 افزایش 35.8 درصدی داشته است. در آبان سال 97 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 9 میلیون و 179 هزار تومان بود که پس از نوسانات ارزی و افزایش قیمت مصالح، روند رو به رشدی به خود گرفت و پس از یک‌سال به بیش از 12 میلیون تومان رسید. با توجه به قراردادهای امضا شده، بیشترین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک 23 میلیون و 480 هزار تومان و کمترین قیمت نیز مربوط به منطقه 18 با متوسط قیمت 6 میلیون و 50 هزار تومان تعلق داشت. اعداد مذکور بیانگر افزایشی معادل 19.6 و 46.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستند. چندی پیش وزارت مسکن و شهرسازی با انتشار آماری از وضعیت مسکن در تهران اعلام کرد که قیمت یک مترمربع آپارتمان با کاهش 1.8درصدی به 12 میلیون و 617 هزار تومان رسیده است. در مهر سال جاری متوسط قیمت حدود 12 میلیون و 848 هزار تومان بود.

افت 64 درصدی معاملات طی دو سال

تعداد معاملات مسکن از ابتدای سال جاری تا آبان ماه حدود 39 هزار و 900 واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال 97 کاهش 56.2 درصدی داشته است. در 8 ماه ابتدایی سال 96 و پیش از نوسانات ارزی، 113 هزار و 761 واحد مسکونی در تهران معامله شد. طبق آمارهای ارایه شده، در سال 98 نسبت به مدت مشابه سال‌های 96 و 97 شاهد افت معاملاتی به میزان 64 درصد و 56 درصد بوده‌ایم. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در 8 ماه ابتدایی 96 حدود 4 میلیون و 548 هزار تومان و در همین مدت در سال گذشته نیز حدود 7 میلیون و 284 هزار تومان بوده است. طی دو سال متوسط قیمت هر مترمربع خانه به اندازه 178 درصد افزایش یافته است.

افزایش جمعیت اجاره‌نشین دور از ذهن نیست

تحولات بازار اجاره‌بها، شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش مربوط به بازار مسکن باشد، چراکه با هر تغییر و جهشی‌، ممکن است افراد توانایی اجاره مسکن در تهران را از دست داده و به حاشیه شهر بروند یا به‌طور کلی از شهر مهاجرت کنند. بررسی شاخص اجاره‌بها نشان می‌دهد نسبت به آبان سال 96 شاهد رشدی 31.4 درصدی در اجاره‌بها بوده‌ایم. این شاخص برای کل مناطق شهری 37.1 درصد برآورد شده است. طبق آخرین سرشماری کشور در سال 95 حدود 6 میلیون و 200 هزار خانوار در واحدهای استیجاری زندگی می‌کنند. با وجود 24 میلیون خانوار در کشور، حدود 25 درصد از جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند. با توجه به افزایش بیش از 30 درصدی در اجاره‌بها و عدم افزایش متناسب با درآمد افراد، احتمال رشد افراد اجاره‌نشین بسیار بالا خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.