| کد خبر: 200633 |

مازندرانی‌ها با مترو به تهران می‌روند

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت که فاز اول طرح مطالعاتی اتصال مترو پردیس به پلور در شهر آمل تا پایان ۹۸ نهایی می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت که فاز اول طرح مطالعاتی اتصال مترو پردیس به پلور در شهر آمل تا پایان امسال نهایی می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، سید محمد نظری افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء (ع) عملیات اجرایی فاز اول مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی ریلی را طبق تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است و بر اساس برنامه ریزی فاز اول مطالعاتی این پروژه تا اواخر سال جاری ( اسفندماه ) تکمیل و در صورت مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی، توافق برای شروع عملیات اجرایی با پیمانکار  انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برآورد می شود که با مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی حداکثر در یک پروسه زمانی پنج ساله خاتمه خواهد یافت.

نماینده عالی وزارت راه و شهرسازی در استان مازندران در مورد تامین اعتبار این پروژه هم توضیح داد : پس از پایان طرح مطالعاتی و قرارگیری پروژه در فاز اجرایی برای تامین اعتبار این پروژه با کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی تصمیم گیری می شود و این پروژه در صورت اجرا مشکل مالی نخواهد داشت.

نظری برآورد ارزش ریالی این پروژه را در شرایطی که طرح مطالعاتی این پروژه خاتمه نیافته زودهنگام دانست و گفت : پس از پایان طرح مطالعاتی یکی از بخش هایی که در این حوزه مورد تحقیق و ارزیابی قرار می گیرد، مسایل مالی است و تا پایان طرح نمی توان برآورد ریالی از این پروژه را ارایه کرد.

وی افزود: این پروژه قطعا در چند فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول از پردیس به پلور و پس از آن نیز در طول زمان اجرای پروژه فازهای بعدی مطالعاتی برای رسیدن مترو به شهر آمل و یا سایر شهرهای استان نیز اقدام عملی انجام خواهد شد.

مسافت پردیس تا پلور حدود ۶۲ کیلومتر است که با احتساب هزینه هر کیلومتر مترو ۳۰۰ میلیارد تومان می شود که مدیرعامل مترو تهران در سال ۹۷ محاسبه کرد. در صورت اجرا شدن این مسیر حداقل اعتبار مورد نیاز ۱۹ هزار میلیارد تومان می رسد که یک سوم اعتبار عمرانی کل کشور در سال جاری است.

طرح اتصال مترو تهران به مازندران که به دلیل ازدحام مسافران پایتخت نشین در تمام فصول سال ترافیک شدید آخر هفته را بر محورهای این خطه شمال کشور تحمیل می کند، حداقل از حدود یک دهه قبل تاکنون مطرح بود که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

با اجرای طرح اتصال مترو تهران به آمل و از آن پس به مرکز استان مازندران ( ساری) زمان سفر از حدود ۳ تا ۴ ساعت فعلی با خودروهای سواری به ۱.۵ تا دو ساعت کاهش خواهد یافت.

پیش از این نیز استاندار وقت مازندران و وزیر فعلی راه و شهرسازی طرح اتصال قطار سریع السیر البرز- گیلان- مازندران را مطرح کرد.

هم اکنون ۹۰ درصد از تردد به پایتخت از طریق زمینی انجام و سالانه حدود ۵۰ میلیون تردد در محورهای اصلی مازندران شامل هراز، کندوان و سوادکوه انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    این طرح فقط با فشارهای سیاسی و به نفع جمع بسیار کوچکی اجرا می شه آن هم با 20 هزار میلیارد تومان هزینه و البته 5 ساله هم ابدا ساخته نخواهد شد و حداقل 20 سال کاره طرحی به طول 120 کیلومتر که اندازه پروژه ملی و حیاتی کشور یعنی چابهار زاهدان مشهد به طول 1400 کیلومتر بودجه می بره . طرحی که نه الویت جهانی (نفع ملی) داره نه الویت کشوری و نه حتی الویت منطقه ایی و دلیلش هم جنس بافت شمال کشوره ، شمال کشور ما وجب به وجب شهره و جمعیتی که به شمال می رن در تمام این شهرها و به پهنه مازندران پخش می شن یعنی فرض کنید مترو تا آمل رفت و ملت با ساک و چمدان ها متروسوار ، در آمل پیاده شدند از آمل چمدان و ساک به دست ، چگونه به چند ده شهر مقصد در مازندران پهناور برن که سیستم حمل مسافر درستی به شهرهای بزرگ مازندران وجود ندارد که این ملت اغلب به شهرهای بزرگ هم نمی رن ویلایی داشته باشن یا اجاره باشه یا مهمان باشن در کل پهنه مازندران تا روستاهای کوچک پخشه حتی 1 درصد فکرش را هم نکنید که مردم با مترو به سفر شمال برن خود طراحان این طرح هم می دانند که جذابیت این طرح برای چنین هدفی حتی صفر حدی هم نیست خود خود صفر مطلقه بدبختانه باز فشارهای سیاسی یقه مملکت و عمران و آبادی و ملت را گرفت آنهم در شرایط کسری بودجه ، اگر هدف آن جمع اقلیتی نبودند این 20 هزار میلیارد تومان تقسیم بر دو به مازندران و تهران می رفت با 10 هزار میلیارد تومان در مازندران کانال های اضطراری و سایر تاسیسات آبی می ساختند که این استان هر ساله دریاچه نشه مازنی ها به کیفیت بهتری از زندگی برسن 10 هزار میلیارد تومان تهران هم به مترو اختصاص پیدا می کرد واگن و قطار می خریدند و خطوط 3 ، 6 و 7 و پرند را تکمیل می کردند و احداث خطی جدید را شروع می کردند یا به اسلامشهری ، به سمت قلعه حسن خان شهریار فردیس تا صفادشتی یا از انتهای خط 6 به سمت قرچک ورامین پیشوایی یا همچین کارهایی انجام می شد یا کلشو می دادن به ساخت قطعه 2 و 3 آزادراه تهران شمال که ملی و در جهت منافع و برد ملت باشد ، متاسفانه از این دست فشارهای سیاسی و هدررفت منابع کشور و ضرر ملت قبلا هم داشتیم مثلا خط ریلی به سمت یکی از شهرهای غربی کشور رفت که امروز خود مردم آن دیار ازش استقبال نکردن ! و حالا همان نماینده مجلس پرنفوذ بودجه گرفته برقیش کنه درحالیکه مثلا تهران مشهد هنوز برقی نشده !!! و مثال های دیگر ، ای کاش بعضی مسئولان به کام ملت رفتار کنند و نه برای کسب رای در حوزه انتخابی و یا بردن منابع عظیم کشور برای هم محلی های خود ، اگر این طرح محلی با 20 هزار میلیارد تومان هزینه و 20 سال کار استارت بخوره قطعا به عنوان یک فاجعه بزرگ در برگ عمرانی تاریخ این مملکت ثبت خواهد شد و آیندگان خوب قضاوت نخواهند کرد .

  • کریم شادی 1 0

    گاهی اوقات تعاریف در کشور ما به کلی عوض می شود. مترو بین شهر هم از ظنزهای تلخ این روزهاست. ای کاش مطالعات این طرح در دسترس متخصصین صنعت قرار بگیرد و در جلسه ای آزاد به نقد و بررسی آن پرداخته شود.