| کد خبر: 200583 |

اطلاع رسانی و تبلیغاتی:

◄ مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس: فصل جدیدی در راه است

مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس با اشاره به توافقات بین المللی عنوان کرد که به زودی فصل جدیدی در حمل کانتینر آغاز می شود. امین پوربرخورداری با اشاره به توافق بین راه آهن ایران و ترکیه و مذاکره با یک فوروارد بزرگ از کشور چین، از ارائه طرح ادامه مسیر قطار کانتینری چین ایران به کشور ترکیه و در ادامه به اروپاغربی خبر داد و آن را فصل جدید در مناسبات حمل و نقل ریلی میان کشورهای خط ریلی ترکیه تا چین قلمداد کرد.

تین نیوز

امین پوربرخورداری مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس درباره چگونگی شکل گیری این شرکت به اهمیت موضوع کانتینر به ویژه در حمل و نقل ریلی به عنوان منشأ ایده تأسیس شرکت رسان ریل پارس اشاره کرد و گفت: صنعت حمل و نقل دردهه‌های اخیر با یک فناوری مهم به‌نام کانتینر با مزایای فراوان در مقایسه با سایر روش‌های حمل روبرو بوده است. به نحوی که درحال حاضر بسیاری از بنادر تجاری و یا ترمینا‌ل‌های لجستیکی بزرگ دنیا دارای سیستم حمل و نقل کانتینری مدرن  و پیشرفته هستند؛ بنابراین با انقلابی که کانتینر در حمل کالاها ایجاد و جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل به ویژه در حمل ترکیبی تثبیت کرده، توسعه فعالیت‌های لجستیکی از طریق حمل و نقل کانتینری از اهمیت بالایی برخوردار است. 

او ادامه داد: از طرفی با توجه به اهمیت روز افزون حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالا از طریق ریل، فقدان یک شرکت حمل و نقل ریلی در کشور که به طور تخصصی در حمل کانتینری فعالیت کند، احساس می‌شود. 

پوربرخورداری تاکید کرد: این موضوع یعنی حمل تخصصی کانتینر در شبکه ریلی با نگاهی به تجربه موفق کشورهای دیگری که در حمل و نقل ریلی چه از لحاظ زیرساختی و شبکه ریلی و چه از لحاظ بهره‌وری در دنیا سرآمد هستند، موضوعی ثابت شده است. علاوه بر این اگر نگاهی به کریدورهای بین‌المللی ریلی عبوری از ایران مانند کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب و یا قطار کانتینری چین - ایران داشته باشیم خواهیم دید که همواره مبنای مطالعات، مذاکرات و پروتکل‌های مصوب بین کشورهای عضو حمل کانتینری کالاها می‌باشد.

مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس اضافه کرد: باتوجه به این موارد و لزوم نگاه ویژه و نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه از سال گذشته ایده تأسیس یک شرکت حمل و نقل ریلی بین‌المللی با تمرکز بر حمل و نقل کانتینری با مشارکت دو شرکت ترکیب حمل و نقل به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، با دراختیار داشتن بیش از 600 دستگاه واگن لبه کوتاه و مسطح که مناسب حمل کانتینری بوده و تجربیات ارزنده‌ای نیز در حمل و نقل ترکیبی دارد و همچنین شرکت خصوصی بهینه ترابرآژور به عنوان یکی از شرکت‌های فورواردری موفق در حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه کشورهای CIS و روسیه و آشنا به بازار این صنعت مطرح  و توسعه یافت. 

او ادامه داد: در نهایت با ارائه طرح توجیهی فنی و اقتصادی  و با موافقت هیئت مدیره محترم مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن شرکت رسان ریل پارس در خرداد ماه سال جاری تأسیس گردید. در حال حاضر سهام‌داران این شرکت مشترک شرکت ترکیب حمل و نقل، شرکت بهینه ترابر آژور و شرکت راه آهن حمل و نقل می‌باشند. 

پوربرخورداری در ادامه درباره فعالیت‌های صورت گرفته در این شرکت گفت: فارغ از اقدامات انجام شده در خصوص سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات لازم و همچنین انعقاد توافقنامه‌های همکاری با شرکت‌های خارجی، دو اقدام اصلی با نگاه ملی و با هدف توسعه حمل و نقل ریلی بین‌المللی و با استفاده از ناوگان ایرانی انجام گرفت. در اولین گام و در راستای مأموریت شرکت، به دلیل قابلیت ترانزیت بار از مسیر ایران، از ابتدای تأسیس موضوع ترانزیت ریلی را به عنوان محور فعالیت خود درنظر گرفته و با مطالعه بازار و بررسی مبادلات تجاری بین کشورهای اطراف، چندین مسیر و جریان بار هدف‌گذاری شد و در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل رسان ریل پارس افزود: حمل غلات از کشور قزاقستان و روسیه به ترکیه که در حال حاضر از مسیر شمال دریای خزر و از طریق کشور آذربایجان و گرجستان انجام می‌گیرد یکی از مواردی بود که با توجه به مزایای حمل کانتینری ایده حمل غلات با استفاده از کانتینر از طریق مسیر ایران و به صورت کاملا ریلی را به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه ارائه کردیم. برای عملیاتی کردن این ایده که  از همان ابتدا هم مورد استقبال طرفین قرار گرفت لازم بود اقداماتی صورت گیرد که با حمایت راه‌آهن ایران مکاتبات و مذاکرات اولیه را انجام داده و سپس با پیگیری و هماهنگی‌های بعدی توافق کاهش تعرفه‌های حمل بین راه آهن ایران و راه آهن ترکیه حاصل شد.

او یادآور شد: لازم به ذکر است با تصویب نرخ‌های تعیین شده توسط هیئت مدیره محترم راه‌آهن، علاوه بر موضوع حمل غلات، کاهش نرخ حمل سایر محمولات غیرکانتینری نیز انجام گرفته و در حال حاضر می‌تواند مورد استفاده تمامی شرکت‌های فعال در حمل و نقل بین‌المللی ریلی قرار گیرد.   

پوربرخورداری افزود: از سوی دیگر با بررسی‌های بعمل آمده در خصوص ظرفیت‌های موجود حمل کانتینری ترانزیتی با عبور از خاک کشورمان هم زمان با پیگیری توافق بین راه‌آهن ایران و ترکیه که به آن اشاره شد، با ارتباط مناسبی که با راه آهن ترکیه برقرار شده بود و همچنین با مذاکراتی که با چندین فورواردر بزرگ از کشور چین داشتیم، طرح ادامه مسیر قطار کانتینری چین – ایران به کشور ترکیه و در ادامه به اروپای غربی را نیز ارائه کردیم.

به همین منظور برای توسعه این مسیر و با هدف بهره‌برداری از ناوگان ایرانی در حمل و نقل بین‌المللی در نشست‌های جداگانه‌ای که با راه‌آهن کشورهای ترکمنستان و قزاقستان نیز داشتیم پیشنهاد ایجاد کریدور ریلی چین – ترکیه از مسیر ترانزیتى ایران را مطرح کردیم و خوشبختانه با استقبالی که از این طرح شد و با هماهنگی‌های انجام شده در نشست اخیر روسای راه‌ آهن‌های ایران، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه سند ایجاد این کریدور ریلی به امضا رسید. پییش بینی می‌شود با نرخ مناسب و یکسانی که در این سند تعیین شده است این کریدور ضمن رقابت با کریدور رقیبی که در حال حاضر از دریای خزر و بدون عبور از خاک ایران وجود دارد، فصل جدیدی در مناسبات حمل و نقل ریلی میان کشورهای یاد شده ایجاد کرده و موجب توسعه همکاری‌ها و رونق اقتصادی در کشورهای ذینفع شود. 

او در ادامه درباره چشم انداز فعالیت‌های این شرکت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در دست اقدام و همچنین با استفاده از فرصت‌های ارزشمندی که با توافقات اخیر در حوزه ریلی کشور به وجود آمده است، در آینده‌ای نزدیک از طریق بازاریابی و جذب بارهایی که قابلیت حمل کانتینری دارند شاهد عملیاتی شدن حمل کانتینری در مسیرهای یاد شده خواهیم بود.

وی افزود: در اینجا لازم است اشاره‌ای داشته باشم به موضوع الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و موافقت‌نامه تجاری مربوطه؛ بر اساس این موافقتنامه که شامل 9 فصل است، شاهد جهش بزرگی در صادرات غیرنفتی ایران و افزایش حجم تجارت خارجی ایران خواهیم بود. با نگاهی به فهرست امتیازات اعطایی ایران به منطقه اوراسیا و بالعکس متوجه خواهیم شد بخش بزرگی از لیست کالاهای تجاری مورد توافق  قابلیت حمل کانتینری را دارند. در بین این کالاها، گروه صنایع غذایی که نیازمند کانتینرهای یخچالی هستند سهم بسزایی را دارند.

مدیرعامل رسان ریل پارس اضافه کرد: بنابراین به منظور توسعه فعالیت‌های این شرکت ضمن افزایش ظرفیت حمل کالاهای عمومی، به کارگیری کانتینرهای ویژه مانند کانتینرهای یخچالی، ایزوتانک و فله بر نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی صاحب نام در این عرصه و سرمایه گذاری مشترک در کشورهای منطقه با هدف توسعه فعالیت‌های خود را نیز در نظر گرفته‌ایم. چشم‌انداز ما تبدیل شدن به یک شرکت تخصصی لجستیکی کانتینری در سطح منطقه است. 

او در پایان گفت: علیرغم محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و چالشهای موجود در راه توسعه‌ی محورهای ترانزیتی، امیدوارم این شرکت با تجمیع توانمندی‌ها و مزایای رقابتی ایجاد شده و همچنین با ایفای نقش پیش رو و فعال در صنعت حمل و نقل ریلی، نقش موثری در توسعه کریدورهای بین‌المللی ریلی عبوری از ایران داشته و سهم زیادی در توسعه و رونق اقتصادی کشور نیز داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.