| کد خبر: 200556 |

◄ یک روایت از عملکرد سایپادیزل در طرح نوسازی ناوگان باری

یک راننده کامیون در انتقاد از تهعدات شرکت سایپا دیزل به تین نیوز گفت: شرکت سایپا دیزل به عنوان متولی طرح «کلید به کلید» به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است و تنها به 200 نفر از 3 هزار نفری که در این طرح نام نویسی کرده اند، ماشین تحویل داده است.

تین نیوز

یک راننده کامیون با انتقاد از تحقق نیافتن تهعدات خودروسازان در طرح نوسازی ناوگان باری موسوم به «کلید به کلید» گفت: شرکت سایپا دیزل به عنوان متولی طرح «کلید به کلید» به تعهدات خود پایبند نبوده و به نظر می رسد تنها به 200 نفر از 3 هزار نفری که در این طرح ثبت نام کرده اند، خودرو تحویل داده است.

به گزارش تین نیوز همزمان با آغاز تحویل کامیون های تولیدی سایپا دیزل در خرداد 96  با برند ولوو در قالب طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور، قرارداد همکاری شرکت سایپا دیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای،شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و بانک توسعه تعاون امضا شد. رییس وقت سایپا دیزل در خرداد 96 اعلام کرد: برنامه امسال ما جایگزینی ۳۵۰۰ دستگاه کامیون است و برای سال آینده برنامه تعویض ۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده را در دستور کار داریم. اما با توجه به اظهارات رانندگان ثبت نام کننده در این طرح به نظر می رسد  که بنا به دلایل مختلف، شرکت سایپادیزل به تعهدات خود پایبند نبوده است.

این بدقولی تولیدکننده و تأخیر در تحویل کامیون نو، صدای خریداران هر دو بخش خصوصی و دولتی را بلند کرد و تجمعات زیادی در ابتدای خرداد 98 در اعتراض به عملکرد شرکت سایپادیزل از سوی رانندگان شکل گرفت. این در حالی است برخی رانندگان با وعده دریافت کامیون نو، خودروهای خود را فروخته‌اند و قرار بود دو ماهه خودروهای جدید را تحویل بگیرند اما می‌گویند هنوز بعد از 3 سال خودروها را تحویل نگرفته‌اند.

ابراهیم عمارلو یک فعال حوزه حمل و نقل جاده ای دراستان خراسان جنوبی گفت: شرکت سایپا دیزل در اواخر سال 95 و اوایل سال 96 اقدام به ثبت نام از متقاضیان نوسازی ناوگان کرد و مبلغ 60 میلیون از رانندگان بابت خودرو از رانندگان دریافت کرد. سپس در خرداد 96 برای رانندگان دعوت‌نامه فرستاد که مدارک مورد نیاز را به شرکت برده تا برای دریافت وام به بانک عامل معرفی شوند . بانک توسعه و تعاون نیز به عنوان بانک عامل آمادگی خود را برای پرداخت وام 320 میلیون تومانی به رانندگان اعلام کرد. 

وی افزود: اما به یکباره خودروهای نو که قرار بود به رانندگان برسد سر از نمایشگاه‌های خودرو درآورد تا با قیمت بسیار بالاتری به فروش برسد.  آبان 96 این نمایشگاه‌داران که در تمام شهرهای ایران پراکنده بودند، محصولات سایپا دیزل را به صورت نقدی می فروختند.

عمارلو در خصوص توجیه شرکت سایپادیزل در خصوص این اتفاق گفت: آن زمان شرکت سایپادیزل به رانندگان اعلام کرد که بانک عامل نمی تواند برای حمایت مالی از رانندگان تسهیلات اختصاص دهد اما هنگامی که رانندگان به بانک توسعه تعاون مراجعه می‌کردند بانک اعلام می‌کرد که اگر درخواست وام توسط شرکت متولی نوسازی ناوگان وجود داشته باشد؛ وام شما را پرداخت کنیم.

این فعال حوزه حمل و نقل جاده ای افزود: در بهمن سال 96 سایپا دیزل در پیامی به رانندگان اعلام کرد که ماشین هایی که 365 میلیون تومان قیمت داشت به 420 میلیون تومان رسیده است و از رانندگان درخواست کرد که برای پرداخت مابه‌التفاوت به محضر بروند و تعهدی بدهند و برای شرکت، پست کنند تا رانندگان برای دریافت وام به بانک معرفی شوند.

وی افزود: ما رانندگان با وجود بدقولی های سایپا دیزل  به اجبار فرم تعهد را پر کردیم و فرستادیم اما بانک اعلام کرد بعد از عید سال 97 وام ها را پرداخت می‌کنیم. اما باز هیچ اقدامی انجام نگرفت تا زمانی که اعتراضاتی علیه شرکت سایپا دیزل شکل گرفت. در ادامه باز سایپا دیزل اعلام کرد  ماشین 420 میلیون تومانی  510 میلیون تومان شده است و به رانندگان اعلام کردند چون 130 میلیون تومان ماشین ها گران شده‌اند شما هم 130 میلیون واریز کنید تا  سه ماهه ماشین را تحویل دهیم .  بانک نیز در تاریخ 20 مرداد آمادگی خود را برای پرداخت وام به رانندگان، به سایپا دیزل اعلام کرد.

عمارلو افزود: : اما شرکت اعلام کرد به دلیل تحریم و مشکلات موجود برای تولید کامیون و نبود قطعه و مشکلات پیشین، شرکت فعلا خودرویی ندارد که به رانندگان بدهد.

او مدعی شد: در ادامه این اتفاقات نیز شرکت سایپا دیزل اعلام کرد از 3000 نفر باقی مانده تنها 200 نفر را می‌توانیم ماشین دهیم. سایپا دیزل برای همین تحویل خودرو ها به 200 نفر نیز تعهداتی گرفته است که رانندگان از شرکت شکایت نکنند، سود پول خود را نخواهند و اعلام کنند که مشکلی با گران فروشی ندارند.

توضیح تین نیوز: موارد مطرح شده لزوماً به معنای موضع وبسایت تین نیوز نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.این جناب رییس وقت سایپا دیزل یا نمیدانسته جایگزینی کامیون فرسوده در یک سال یعنی چه یا نمیتواند تا 3500 بشمرد.

  • داودکریمی 0 1

    بی مدیریتی و فساد بیداد میکند.
    بی‌عدالتی و عدم شفافیت در حد فاجعه است...
    اینها دلسوز کشور نیستند، اینها کاسبان تحریم و رانتخوارانند...
    منتظر آن روز هستیم که ... و همدستانشان را در جایگاه محاکمه ببینیم...
    مدیرانی که با نالایقی هم رانندگان را بیچاره کردند و هم به محل نان‌آوری هزاران کارگر زحمت‌کش لطمه زدند و اسباب رونق را برای رقیبان فراهم کردند که بحث مفصلی دارد و ماه پشت ابر نمی‌ماند...
    #زیان_انباشته_عمدی
    #خصوصی_سازی
    #پوری_حسینی
    #نامه
    #سفارش
    #شریعتمداری
    #ویسه
    #خریدار_صوری
    #پشت_پرده

    #یوم‌الحساب_نزدیک_است