| کد خبر: 200508 |

سالانه ۳۰۰ ساعت از وقت شهروندان تهرانی در ترافیک از دست می‌رود

رییس کمیته فرهنگی شورا گفت: ما ۱۱۰ کتابخانه در شهر داریم و این همه هزینه شده و کارمندان زیادی به کار گرفته شده و شهروندان زیادی هم از این کتابخانه ها استقبال می کنند اما متاسفانه ۸ سال می شود در این کتابخانه ها کتاب وارد نشده است.

تین نیوز

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: ما ۱۱۰ کتابخانه در شهر داریم و این همه هزینه شده و کارمندان زیادی به کار گرفته شده و شهروندان زیادی هم از این کتابخانه ها استقبال می کنند اما متاسفانه ۸ سال می شود در این کتابخانه ها کتاب وارد نشده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، جلسه کمیته فرهنگی شورا با موضوع تبادل نظر و بررسی زمینه های همکاری و هم افزایی در خصوص کتاب و کتاب خوانی در شهر تهران با حضور محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی و حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

حق شناس  با انتقاد از عملکرد کتابخانه های شهر گفت: ما ۱۱۰ کتابخانه در شهر داریم و این همه هزینه شده و کارمندان زیادی به کار گرفته شده و شهروندان زیادی هم از این کتابخانه ها استقبال می کنند اما متاسفانه ۸ سال می شود در این کتابخانه ها کتاب وارد نشده و این مایه تاسف و خجالت است.

حق شناس با بیان اینکه  ما امروزه در موقعیتی هستیم که روکرد مان در مقوله کتابخوانی را باید بروز کنیم افزود: روندی که شاهد هستیم روند مناسبی نیست، هر شهروند تهرانی در سال ۳۰۰ساعت خود را در ترافیک از دست می دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی ما اگر بتوانیم ۱۰ درصد جامعه مخاطب خود در حوزه کتا بخوانی را افزایش دهیم افزود: سهم قابل ملاحظه ای از ساعت تلف شده شهروندان را کاهش خواهیم داد.

حق شناس در ادامه با اشاره به لزوم توسعه و نشر کتاب های صوتی و اینترنتی گفت: امروزه ۱۰ درصد جامعه ما بالای ۶۰ سال است و این روند تا سال ۱۴۰۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند یعنی جامعه دارد پیر می شود و به بیانی این قشر کتاب نمی خواند گرچه آنان در گذشته کتاب خوان بودند لذا ایجاد ظرفیت کتاب های صوتی و اینترنتی برای این قشر بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در گذشته کتاب صوتی فقط برای نابینایان بود و آن هم برای ۵۰ هزار نفر بود اما امروز می توانیم با هدف قرار دادن قشر کهنسال و نیز نسل دوم و سوم خارج از ایران که جامعه بسیار بزرگی هستند کتاب های اینترنتی و صوتی را نشر دهیم.

حق شناس در ادامه افزود: سال آینده هدف گذاری ما می تواند توسعه نشر کتاب های صوتی باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه موضوع قاچاق کتاب هم  در دستور کار قرار گیرد ادامه داد: می توان با همکاری اتحادیه ناشران و تابلوهای راهنمای کتابفروشی ها و همکاری سایر نهاد ها از آن جلوگیری کرد.

در این جلسه همچنین حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: مردم تهران هفته کتابخوانی را حس نکردند که شاید یکی از دلایلش اغتشاشات اخیر باشد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت خوبی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری وجود دارد اما باید بتوانیم این ظرفیت ها را در سایه همکاری با سایر نهاد ها به موضوع کتاب خوانی گره بزنیم می توانیم بهره کافی را ببریم.

امرودی افزود: امروز در کشوری مانند ژاپن و نیز سایر کشور های توسعه یافته که در فضای مجازی بسیار جلوتر از ما هستند فرهنگ کتابخوانی نه تنها فراموش نشده بلکه توسعه و ترویج هم شده است به صورتی که در خیابان ها و ایستگاه ها مترو مردم مدام در حال خواندن کتاب هستند. لذا ما نیز باید در این مسیر گام برداریم و این میسر نمی شود جز با همکاری همه نهاد های ذی مدخل.

براساس گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه همچنین نیکنام حسینی پور مدیر عامل خانه کتاب، ابوالفضل رفیع مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، نماینده معاونت فرهنگی ارشاد استان تهران، مدیر کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.