| کد خبر: 200505 |

پیشنهاد پنج‌گانه معاون وزیر راه‌وشهرسازی

اجلاس دو روزه کارگروه‌های عالی‌رتبه کریدور‌های بین‌المللی جاده‌ای کتای و آی‌تی‌آی در تهران رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم افتتاحیه اجلاس چهارم کارگروه عالی رتبه کریدور جاده‌ای کتای و پنجمین اجلاس کارگروه عالی رتبه کریدور جاده‌ای آی تی آی پیشنهاد کرد تا گزارش تهیه شده توسط مشاور سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در خصوص این دو کریدور در پنج محور مورد بررسی قرار گیرد.

تین نیوز

اجلاس دو روزه کارگروه‌های عالی‌رتبه کریدور‌های بین‌المللی جاده‌ای کتای و آی‌تی‌آی در تهران رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم افتتاحیه اجلاس چهارم کارگروه عالی رتبه کریدور جاده‌ای کتای و پنجمین اجلاس کارگروه عالی رتبه کریدور جاده‌ای آی تی آی پیشنهاد کرد تا گزارش تهیه شده توسط مشاور سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در خصوص این دو کریدور در پنج محور مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا از وزارت راه و شهرسازی چهارمین اجلاس کارگروه عالی رتبه کریدور جاده‌ای کتای (KTAI) فیمابین کشورهای جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در هتل بزرگ تهران با حضور عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه‌و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و نماینده سازمان اکو، اعضا و نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در مراسم افتتاحیه این اجلاس اظهار داشت: قلمرویی که امروزه از آن تحت عنوان مناطق آسیای مرکزی، آسیای غربی و خاورمیانه نام برده می‌شود، همواره چهارراه دادوستد بین اقصی نقاط عالم بوده و طی هزاران سال، معبری کلیدی و امن برای توسعه ترانزیت به شمار می‌رفته است.

وی افزود: احداث کریدورهای موسوم به راه مروارید، راه شاهی، راه ادویه و بعدها یکپارچگی آنها تحت عنوان جاده ابریشم گواهی بر این واقعیت است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه گسترش روزافزون علم لجستیک در روند جهانی شدن، پدید آمدن بازارهای منطقه‌ای و سهم قابل توجه هزینه‌های حمل ونقل به ویژه مسیرهای جاده‌ای در آن، پی‌ریزی بنیان‌های جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را می‌طلبد، گفت: پایه‌گذاری کریدورهای ترانزیتی بالاخص کریدورهای جاده‌ای کتای (kTAI)و آی تی آی (ITI) زیر نظر سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از آن جمله است.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت اجرایی شدن این کریدورها خاطرنشان کرد: چنین اقدامی حاصل مشارکت منطقه ای و خرد جمعی بین‌المللی است و بر این واقعیت تاریخی تردید دارد که ملل منطقه هرگز نخواهند توانست منافع ملی یا بین‌المللی خود را به تنهایی به منصه ظهور برساند. لذا عمیقا معتقدم که فعال‌سازی این دو کریدور موجب جهشی در تجارت منطقه‌ای خواهد شد.

وی افزود: بنابراین برگزاری دو اجلاس حاضر در زمان و مکانی مناسب و به منظور بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری در منطقه و متعاقب ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاور پروژه، باعث شناخت دقیقتر فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ترانزیت در این دو کریدور و فرصت ارائه دیدگاه‌ها و نظرات در آن ارتباط می‌شود.

حسن‌نیا یادآور شد: موقعیت ممتاز جغرافیایی کشورهای عضو این دو کریدور به عنوان فصل مشترک مناطق فوق اشاره با اوراسیا و اروپا و پیوند اقیانوس هند با دریای مدیترانه، انگیزه‌ای دو چندان برای عزم ملی و جدیت همکاری فیمابین در توسعه ترانزیت از قلمرو یکدیگر در چهارچوب این کریدورها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد بدیهی است فراهم‌آوری زیرساخت‌های مناسب بالاخص در بخش عمده‌ای از کریدور کتای به فوریت به تقاضاهای عمده موجود پاسخ داده شده و وسیعاً در جهت ارتقای تجارت فیمابین موثر واقع خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: در قلمرو جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر به رغم برخی از مشکلات ناشی از شرایط جدید بین المللی با جدیت ادامه داشته و تأسیسات زیربنایی مهم از جمله گذرگاه‌های مرزی و مجتمع‌های خدمات رفاهی به مقدار کافی احداث و در حال توسعه کمی و کیفی بوده است که جزئیات اطلاعات آنها علاوه بر تارنمای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در دیگر تارنماهای رسمی از قبیل آی آر یو (IRU) قابل دسترس بوده و در گزارش مشاور سازمان اکو نیز به درستی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر آن بهسازی معابر ترانزیتی و رفع نقاط سانحه‌خیز در دست پیگیری و از اولویت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده و تسهیل مقررات اداری و تسریع در جریان عبور کالا از کشور از جمله اولویت‌های مهم در بخش ترانزیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همواره از مشارکت نهادهای بین‌المللی و شرکت‌های خارجی در طرح‌های سرمایه‌گذاری متنوع بخش جاده‌ای استقبال کرده‌است.

وی در ادامه با اشاره به مبحث حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا گفت: حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا علاوه بر تبعیت از مقررات ملی تابعی از قراردادهای دو و چند جانبه بوده و تغییرات این قوانین نیز نتیجه تغییر ملاحظات حمل و نقلی و تجاری دولت‌ها و تحولات بین‌المللی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: اگرچه اسناد حقوقی برای حمل و نقل جاده‌ای و در نتیجه برای کلان تجارت، اهمیت وافری دارند اما جزئیات مهم عملیات حمل و نقل تابع قراردادهای خصوصی است که بین شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کالا منعقد شده و از این رو است که کاربرد هوشندانه از کریدورهای بین‌المللی اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

حسن‌نیا یادآور شد: مقررات، شیوه نامه‌ها، توصیه‌ها، نظریه‌ها و قطعنامه‌ها، متفقاً آیین حقوقی قوانین ثانویه ناظر بر حمل‌ونقل بین‌المللی است اما صحنه کلی همکاری در هماهنگی کسب و کار از قبیل دسترسی به حرفه حمل و نقل مسافر و کالا، مقررات رقابت و چگونگی تعهدات فیمابین هماهنگی مالی از قبیل عوارض جاده‌ای، مالیات وسایل نقلیه، گمرک، مالیات، بازرسی مرزی، نظام تیر (TIR)، کنترل‌های قرنطینه‌ای، محدودیت‌های رانندگی، تجهیزات ثبت، نظام گواهینامه، چگونگی آموزش و درنهایت هماهنگی فنی از قبیل کنوانسیون‌های حاکم، مقررات ایمنی و ابعاد و اوزان، حمل‌ونقل‌های ویژه، تجمیع آمار، ارتباط با کشورهای ثالث و غیره شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای پیشنهاد کرد: گزارش تهیه شده توسط مشاور اکو در دو کریدور حمل و نقل بین‌المللی آی تی آی و کتای در پنج محور مورد بررسی قرار گیرد که به شرح زیر است:

    با رویکرد بررسی توانمندی‌ها، امکانات حمل‌ونقلی و ترانزیتی در این دو کریدور

    با رویکرد بررسی سیاستگذاری‌ها ، رویه‌ها و متناظراً قوانین و مقررات ناظر بر احیای کریدورها

    با رویکرد بررسی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ تشکل‌های فراملیتی بخش خصوصی و نهادهای بین المللی علاقمند به توسعه کریدورها

    با رویکرد بررسی بازار و تجاری‌سازی کریدورهای ای تی آی و کتای و کشورهای هدف آن

    با رویکرد بررسی چالشها و راهکارهای توسعه زیرساختها و تسهیلات حمل و نقلی در این دو کریدور

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خطاب به مدعوین حاضر در این نشست بیان داشت: مطمئناً مهمانان عالی قدر از کشورهای مدعو به طور جامع موارد فوق را تحلیل و نتیجه‌گیری خواهند کرد. امید است فرصت پیش رو در جهت گفتگو در زمینه‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای و مباحث متنوع نمایندگان کشورها، باعث تقویت همگرایی و همکاری بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی شده و این دو اجلاس باعث ایجاد گفتگوهای سازنده بین تجار و فعالان حمل و نقلی شود.

گفتنی است پنجمین اجلاس کارگروه عال رتبه کریدور جاده‌ای آی تی آی (ITI)فیمابین جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه فردا پنجم آذرماه در هتل بزرگ تهران برگزار می‌شود.

شایان ذکر است در این دو اجلاس مهمانانی از کشورهای عضو کریدورهای بین‌­المللی کتای و آی تی آی، مشاور پروژه و نماینده اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای ایرو همچنین دست اندرکاران برگزاری از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو حضور دارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.