| کد خبر: 200498 |

اتصال ۵ ‌مرکز استان به شبکه سراسری راه‌آهن ‌کشور

​‌مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با بیان اینکه ۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت داریم، گفت: زیرسازی خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط در سال ۹۹ تکمیل می‌شود، اما خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد.

تین نیوز

‌مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با بیان اینکه ۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت داریم، گفت: زیرسازی خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط در سال ۹۹ تکمیل می‌شود، اما خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل‌نیوز، حسین بهجو اظهار داشت: در مصوبه اقتصاد مقاومتی ‌سال ۹۶ مقرر شد تعداد ۵ ‌مرکز استان به شبکه سراسری راه‌آهن ‌کشور متصل شود که شامل کرمانشاه، گیلان، همدان، ‌آذربایجان غربی‌ و آذربایجان شرقی‌ بود البته مقرر شد آذربایجان شرقی از مسیر جدیدی به شبکه ریلی متصل شود.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در این راستا تا پیش از این ‌چهار استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند و با افتتاح خط‌آهن میانه-‌بستان‌آباد، پنجمین استان مورد نظر این مصوبه هم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

کاهش مصرف سالانه ‌۱۶ میلیون لیتر ‌سوخت با تکمیل خط‌آهن میانه-بستان‌آباد‌

وی درباره خط‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز اظهار داشت: این خط در دو قطعه میانه تا بستان‌آباد و بستان‌آباد تا تبریز قابل بررسی است.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با اشاره به این خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، گفت: فاصله بین میانه تا بستان‌آباد ‌۱۳۲ کیلومتر ‌است و موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر نسبت به خط قبلی میانه-تبریز می‌شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای خطوط ریلی، اظهار کرد: کاهش آلودگی‌ زیست محیطی، توسعه اقتصادی و رشد گردشگری و ایجاد اشتغال در کنار ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از مزایای اجرای خطوط ریلی است.‌

بهجو گفت: با تکمیل خط‌آهن مذکور شاهد پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهر بستان‌آباد به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و بازرگانی منطقه خواهیم بود.‌

وی صرفه جویی سالانه ‌۱۶ میلیون لیتر سوخت و ‌کاهش تولید آلاینده‌های‌زیست‌محیطی به میزان ‌۱۴۰ میلیارد ریال در سال را از دیگر مزایا اجرای این خط برشمرد.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یاد آور شد: در این خط سرعت‌ طرح در قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در قطارهای باری ۱۲۰ ‌کیلومتر بر ساعت ‌در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ‌در این مسیر ریلی ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۷۰۵۵ متر و ۱۲ دهنه تونل به طول ‌۶۶۶۲ متر ساخته شده است.

معماری ایرانی-اسلامی در ایستگاه بستان‌آباد

بهجو درباره ایستگاه‌های این خط ریلی، بیان کرد: در محور ریلی میانه – بستان آباد سه ایستگاه مسافری در نظر گرفته شده است که در این مرحله، ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد تکمیل شده و اماده بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: در طراحی این ایستگاه به موضوعات اقلیم و توپوگرافی منطقه توجه شده است به گونه ای که آن را فراتر از یک ایستگاه به یک عنصر شاخص شهری و گردشگری تبدیل کرده است، استفاده از عناصر معماری بومی و به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا فضایی سرشار از پویایی، تنوع رنگ، دید و منظر و اختلاف سطوح به وجود آمده موجب شده است هنر معماری ایرانی، زیبایی‌ های خاص خود را به نمایش گذاشته و در عین سادگی و کارآیی در خدمت مردم‌ باشد.

وی اضافه کرد: تشابه پل راه‌آهن روی اتوبان میانه-تبریز با فرم و شکل معماری ساختمان مرکزی ایستگاه، هم خانوادگی این سیستم حمل و نقل را نشان می‌دهد، همچنین تاق قوسی ایستگاه بر اساس معماری ایرانی-اسلامی و بناهای ایرانی سبک آذری طراحی شده است تا هم تکنولوژی سازه‌های روز و هم معماری با هویت و ریشه‌دار را به کار گیرد.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ ادامه داد: ‌در کنار ساختمان اصلی، نمازخانه‌ای از آجر با کاشیکاری سنتی طراحی شده است که انعکاس نورها در فضای بیرون، حیاط میانی و داخل شبستان موجب غنای معماری و روحانیت فضا می شود.

وی ادامه داد: استفاده از عایق‌های حرارتی در دیوارها و سقف‌ها و شیشه‌های دوجداره و تکنولوژی‌های نوین موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی در گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می شود.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: در مجموع ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد همگام با طبیعت و معماری پایدار طراحی و اجرا شده است.

تکمیل خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز در سال ۹۹

بهجو با بیان اینکه از ایستگاه بستان‌آباد تا تبریز نیز ۴۴ کیلومتر خط ریلی در حال احداث است، اضافه کرد: این قطعه نیز سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد.

وی گفت: در قطعه بستان‌آباد تا تبریز، ‌‌۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی داریم ضمن آنکه ریل‌گذاری مسیر هم تا اندازه‌ای ‌آغاز شده است و پس از آن اتصال تبریز به جلفه و ترکیه را هم دنبال می‌کنیم.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ‌‌۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در سطح کشور در دست ساخت است.

بنابراین گزارش خط‌آهن میانه-بستان‌آباد روز آینده با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    وقتي پروژه به بستان آباد رسيده يعني به 70 كيلومتري تبريز رسيده پس چه جوري اتصال مركز استان تيتر شده؟؟