| کد خبر: 200390 |

◄ دلایلی که نشان می‌دهد گرانی بنزین، مصرف را کم نمی‌کند

نه تنها مصرف به شکل محسوسی کاهش نخواهد یافت و آلودگی‌های ناشی از مصرف بالای بنزین در کلان شهرها از بین نخواهد رفت بلکه فرصتی هم برای توسعه حمل ونقل عمومی باقی نخواهد ماند.

تین نیوز

یک کارشناس ارتباطات حمل‌ و نقل در یادداشتی که همزمان با افزایش قیمت بنزین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: در هیچ یک از ادوار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی منجر به کاهش مصرف نشده است چرا که اقشار کم درآمد و ضعیف، بِه گزینه‌های جایگزین از جمله مُدهای کم مصرف (مانند حمل و نقل ریلی) و نیز سیستم‌های مناسب حمل و نقل عمومی دسترسی ندارند و عملا ناگزیرند از شیوه‌های مرسوم و موجود بهره بگیرند.

به گزارش تین نیوز، رامیز قلی‌نژاد در بخش دیگری از این یادداشت، بیان کرد: پرداخت کلیه منابع حاصله از محل افزایش قیمت‌ها به صورت یارانه هم فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه مُدهای کم مصرف باقی نمی‌گذارد. یعنی دولت نمی‌تواند همه یا بخشی از منابع حاصله را به توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل عمومی در کشور تخصیص دهد.

بیشتر بخوانید: سیگنال کاهش مصرف بنزین

وی افزود: بنابراین نه تنها مصرف به شکل محسوسی کاهش نخواهد یافت و به تبع آن آلودگی‌های ناشی از مصرف بالای بنزین در کلان شهرها از بین نخواهد رفت بلکه فرصتی هم برای توسعه حمل و نقل عمومی باقی نخواهد ماند. از سوی دیگر اختلاف قیمتی باقی مانده با کشورهای همسایه همچنان میل به قاچاق را زنده نگه خواهد داشت.

این کارشناس ادامه داد: با این تفاسیر عملاً بخش عمده‌ای از اهدافی که استراتژی افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دنبال آن است به احتمال زیاد محقق نخواهد شد مگر آن‌که دولت واقعی‌سازی قیمت را دست‌کم به نرخ FOB خلیج فارس ( 5 تا 6 هزارتومان ) عملیاتی کند و بخش اصلی منابع حاصله را نیز به‌جای هزینه به صورت یارانه، برای توسعه حمل و نقل عمومی به‌ویژه حمل و نقل ریل پایه سرمایه‌گذاری کند.

قلی‌نژاد تاکید کرد: فراموش نکنیم که آثار تورمی افزایش قیمت سوخت حداکثر پنج درصد است ولی در صورت هزینه کردِ منابع جدید در توسعه زیرساخت ‌و ایجاد اشتغال، می‌توان بِه بهبود شرایط معیشتی اقشار کم درآمد امیدوار بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.