| کد خبر: 200119 |

◄ زیان رانندگان از توقف طرح «کلید به کلید»

با گذشت نزدیک به دو سال از اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای با عنوان «کلید به کلید» برخی فعالان این حوزه از توقف کامل این طرح به دلیل عدم تامین مالی از سوی دولت می گویند.

تین نیوز

با گذشت نزدیک به دو سال از اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای با عنوان «کلید به کلید» برخی فعالان این حوزه از توقف کامل این طرح به دلیل عدم تامین مالی از سوی دولت می گویند.

دوسال پیش طرحی با عنوان  «کلید به کلید» برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای توسط نهاد بالادستی دولت و با اجرای شرکت «سایپادیزل» آغاز شد. بر اساس این طرح ناوگان باری جاده‌ای که 35 سال از عمر آن ها می گذشت با ناوگان جدید جایگزین می شدند. تعداد این ناوگان ها به 65 هزار عدد با ظرفیت بالای 10 تن می رسید که قرار بود از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تامین مالی این طرح انجام شود.

بیشتر بخوانید: چگونگی نوسازی ناوگان جاده‌ای

 ابتدا این طرح توسط سایپا دیزل کلید خورد و 200 دستگاه خودروی تجاری توسط «سایپادیزل» برای نوسازی ناوگان حمل بار جاده‌ای تحویل داده شد. اما پس از مدتی تعدادی از رانندگان نسبت به بدقولی شرکت سایپا دیزل معترض شدند. رانندگان می‌گفتند با وعده مسئولان شرکت سایپا دیزل، کامیون‌های خود را فروخته‌اند و قرار بود دو ماهه خودروهای جدید را تحویل بگیرند؛ اما  بعد از 2 سال نه تنها این خودروها را تحویل نگرفته‌اند بلکه با افزایش قیمت کامیون‌ها به میزان 120 میلیون تومان نیز مواجه شده‌اند. یکی از عوامل شرکت سایپا دیزل گفته بود یکی از عوامل اثرگذار در تاخیرها  مشکلات قطعه‌سازان و قیمت‌های متفاوت قطعات بوده است. 

بیشتر بخوانید: اعتراض رانندگان به عدم تحویل به موقع خودروها توسط سایپادیزل

کوروش فلاحی از فعالان حوزه حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: چندین سال قبل از طریق گروه علم و عمل، پیشنهادی مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل باری را با عنوان «کلید به کلید»مطرح کردیم و آن را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم و در ادامه نیز این طرح با جزئیات مورد موافقت هیت دولت قرار گرفت و در سال 96 نیز وارد فاز اجرایی شد.

وی افزود: قرار بود در این طرح قرار بود بدون پیش‌پرداخت ناوگان نو تحویل رانندگان شود و مابه‌التفاوت آن به صورت اقساطی پرداخت شود.

فلاحی در خصوص دلایل عدم موفقیت این طرح گفت: قرار بود کل نوسازی ناوگان حمل و نقل از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام می‌شود؛ نه از بودجه دولت و نه از جیب رانندگان. زیرا از طریق صرفه جویی سوخت، سود زیادی نصیب دولت می شد. اما به دلیل اینکه این طرح برای دولت بار مالی فراوانی داشت این طرح فقط در حد حرف ماند و ادامه پیدا نکرد.

فلاحی در ادامه افزود: اکنون برخی افراد با نام نوسازی ناوگان اقدام به واردات کامیون دست دوم کرده اند و با قیمت دلخواه خود به فروش می رسانند و علاوه بر اینکه از رانندگان پیش پرداخت دریافت می کنند به دلیل لیزینگی بود سود زیادی را از اقساط دریافت می کنند. 

وی افزود: متاسفانه از این طرح فقط اسمش مانده و هیچ اقدامی برای این طرح انجام نمی شود و رانندگانی که صاحبان ناوگان فرسوده هستند متحمل زیان های زیادی شده اند و از پس هزینه های ناوگان خود بر نمی آیند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.