◄ قطار سریعالسیر اصفهان-تهران، پروژه ملی است؟
پروژه ملی باید نفعش مستقیم یا غیرمستقیم به همه مردم برسد نه به گروههای خاص.
طرحهایی مانند قطار سریعالسیر اصفهان-تهران باید با مشارکت بخش خصوصی مانند طرحهای آزادراهی اجرا شود و دولت فقط کمک مالی کند.
به گزارش تین نیوز، محمد مختاری کاربر تین نیوز، این مطلب را در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت و تاکید کرد: اگر پروژهای سودده و به صرفه باشد حتماً بخش خصوصی در آن سرمایهگذاری میکند و اگر سودده نباشد چرا باید از بیتالمال برای اجرای آن هزینه کرد؟
سعید قصابیان یک کاربر دیگر تین نیوز نیز در بخش نظرهای کاربران در پاسخ به دیدگاه کاربر دیگری که معتقد است«پروژه قطار سریع اصفهان تهران به جهت ماهیتش ملی است و نفع آن بهطور مستقیم به اصفهان تهران و غیر مستقیم به کل کشور میرسد»، بیان کرد: پروژه ملی باید نفعش مستقیم یا غیرمستقیم به همه مردم برسد نه به گروههای خاص.
وی افزود: منفعت این پروژه تنها به مردم 2 شهر میرسد، مثلاً آن طور که ادعا میشود باعث جذب توریست به اصفهان و افزایش درآمد برای مردم آن شهر شده بنابراین یک پروژه محلی محسوب میشود.
قصابیان تاکید کرد: این پروژه اما برای دیگر آحاد ملت جز هزینه چیزی ندارد، برای کسانی که برخی از آنها حتی یک موتور سیکلت هم نداشته و دردشان آب آشامیدنی سالم است.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس خاطرنشان کرد: فقط تهران را نباید دید، باید سری هم به روستاهای بشاگرد و طبس و برازجان زد، بودجهای که از بیتالمال خرج این قطار لوکس و گران میشود سهم آنها هم است.
او گفت: مردم تهران و اصفهان اگر قطار سریعالسیر میخواهند بودجه آن را هم خودشان تامین کنند و به سهم مناطق دیگر از بودجه ملی ناخنک نزنند. این تصمیم گیریها در سازمان برنامه انجام میشود و متاسفانه این سازمان همیشه تحت نفوذ گروههای اجتماعی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه تشخیص ملی و محلی بودن پروژهها کار سختی نیست، افزود: چند مثال میزنم:
- پروژههای ترانزیت ریلی که کشور را به خارج وصل و در آمد ارزی ایجاد میکنند. مثل راهآهن سرخس-ترکمنستان، خواف-هرات، شلمچه-بصره، رشت-آستارا.
- تفکیک و بازیافت زباله.
- تاسیس نیروگاه برق.
- احیای انرژی بادی و خورشیدی.
- استفاده از گاز بالای چاههای نفت (فلر) برای مصارف مختلف.
که منفعتشان به همه مردم ایران میرسد.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس ادامه داد: کسانی که میگویند پروژه قطار سریع اصفهان-تهران به جهت ماهیتش ملی است لطفاً روشن بفرمایند این «ماهیت» چیست که این پروژه مذکور را در زمره پروژههای ملی قرار میدهد؟
قصابیان تاکید کرد: همچنین یک نفر یک مطالعه نشان بدهد که در آن روی زمان مسافرت درب به درب (door to door) و هماهنگی مودهای مختلف حمل و نقل بین تهران و اصفهان کار شده باشد. با انشااله و ماشاالله و امید به مرور زمان نمیشود مودهای حمل و نقل را کنار هم نشاند. مطالعه، طرح و برنامه میخواهد اگر کسی طرح دارد ارائه بفرماید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.