| کد خبر: 199671 |

◄ تشدید فرسودگی ناوگان باری با توقف طرح «کلید به کلید»

وضعیت برخی از خودروها به گونه‌ای است که حتی ظرفیت یک متر جابه‌جا شدن هم ندارند اما در جاده‌ها درحال تردد هستند.

تین نیوز

یک راننده کامیون با طرح این پرسش که چرا طرح نوسازی ناوگان باری و اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده است، گفت: کمر مالکان این نوع خودروها زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور خم شده و بسیاری از آنها دیگر امکان ادامه فعالیت ندارند.

به گزارش تین نیوز، مهدی اکبری در تماس با خبرنگار ما با بیان این‌که بیشتر از 2 هفته است به دلیل خرابی خودور امکان فعالیت و کسب درآمد ندارد و درگیر خرید قطعات با قیمت‌های بالا و تعمیرات خوردوی فرسوده خود است، اظهار کرد: قرار بود با در اختیار دادن وام به مالکان خودروهای فرسوده و گرو گرفتن سند خودرو، کار نوسازی ناوگان باری فرسوده انجام شود، اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: عمر خودروهای عمومی به دلیل کارکرد زیاد حداکثر 10 سال است اما اکنون خودروهایی با قدمت 15 تا 20 سال هم در این بخش فعالیت می‌کنند که می‌توان گفت پوسیده بوده و دیگر بدنه‌ای ندارند و اگر حتی با سرعت 70 کیلومتر دچار تصادف شوند، خودرو کاملاً جمع شده و حتماً خسارت جانی خواهد داشت.

او با تاکید بر این‌که وضعیت برخی از خودروها به گونه‌ای است که حتی ظرفیت یک متر جابه‌جا شدن هم ندارند، اما در جاده‌ها در حال تردد هستند، بیان کرد: معتقدم هیچ کدام از این خودروهای فرسوده در تست امنیت عادی، نمره قبولی نخواهند گرفت و این موضوع تهدیدی برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور است.

به گزارش تین نیوز، بهمن ماه سال 96 بود که طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر جاده‌ای با حضور رئیس جمهور کلید خورد.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی وقت رئیس جمهور در آن زمان درباره این طرح دولت گفته بود: این طرح حدود ۲۰۰ هزار انواع اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس و کامیونت را دربر می‌گیرد.

وی در آن تاریخ افزوده بود: کل نوسازی ناوگان حمل و نقل از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام می‌شود؛ نه از بودجه دولت. به این معنا که خودروهای فرسوده که بعضاً عمر آنها به ۷۰ سال هم می‌رسد، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. اگر این کامیون‌ها با کامیون نو جایگزین شود، این مصرف به ۳۰ لیتر گازوئیل کاهش می‌یابد که درآمد مضاعفی برای دولت ایجاد می‌کند که بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت می‌تواند از محل این صرفه‌جویی، به نوسازی ناوگان اقدام کند.

به گزارش تین نیوز، نهاوندیان با بیان این‌که دولت در نظر دارد این برنامه را ۳ ساله اجرا کند، گفته بود: در طرح جدید کل نیاز ارزی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از محل صرفه‌جویی سوختتامین شده و خودروساز داخلی دیگر دغدغه تأمین ارز واردات قطعات کامیون‌ها را نخواهد داشت.

وی یادآور شده بود: در این طرح، ۲۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری، ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری، ۱۹ هزار دستگاه کامیونت، ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس و ون و ۲۴۰ هزار دستگاه کامیون و کشنده مورد نوسازی قرار گیرد.

او افزوده بود: در این طرح هر راننده اتوبوس و کامیون، خودوری فرسوده را تحویل داده و خودروی نو را تحویل می‌گیرد. به عنوان مثال در رابطه با دارندگان و مالکان کامیون‌های فرسوده، در هنگام نوسازی ۲۰ درصد هزینه را کامیونداران می‌دهند و ۳۰ درصد آن را از تسهیلات بانکی استفاده کرده و مابقی هزینه از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تأمین می‌شود.

نهاوندیان تاکید کرده بود: در بخش کامیون‌های فرسوده، قرار است هر 2 کامیون فرسوده با یک کامیون نو جایگزین شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.