◄ آیا حمل و نقل عمومی در شهرهای دنیا یارانه دریافت نمیکند؟
پرداخت یارانه به سیستمهای حمل و نقل عمومی تقریباً در تمامی کشورهای دنیا رایج است.
اخیراً مطلبی از بنده در خصوص حمایت دولتها از حمل و نقل عمومی با عنوان «هزینههای مضاعف حذف یارانه از خدمات حملونقل عمومی» در سایت تین نیوز منتشر و برخی نظرات هم در مورد آن ارایه شد.
نقدی که در این خصوص مطرح شده بر میگردد به نگاه اقتصادی به مقوله حمل و نقل عمومی و این سوال که چرا دولت باید مثلاً به حمل و نقل عمومی شهر تهران یارانه بدهد در حالی که یک روستایی از این سیستم استفاده نمیکند.
البته آنجا کاملا توضیح داده شده که مفاهیم توسعه را نمیتوان با چنین مرزبندیهایی درآمیخت و جزایری از بخشها و مناطق بدون تبادلات مالی و تجاری و ... ایجاد کرد و انتظار توسعه فراگیر در کشور داشت. البته اشاره شد که پرداخت یارانه به سیستمهای حمل و نقل عمومی تقریباً در تمامی کشورهای دنیا رایج است و حتی در کشورهای توسعه یافته که اقتصادشان کاملاً آزاد و بدور از نظام یارنهای است هم هزینههای ساخت زیربنا و ناوگان سیستمهای حمل و نقل عمومی 100 درصد توسط دولتها و شهرداریها تامین میشود و هزینههای بهرهبرداری هم بین 30 تا 70 درصد از سوی دولتها تامین میشود. دلیل آن هم کاملاً روشن است، عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در بلندمدت تبعات منفی و اکسترنال کاست بسیار بالایی برای دولتها دارد.
نسبت درآمد بلیت به هزینه بهره برداری Farebox Recovery Ratio شاخصی برای نشان دادن سهم درآمد مستقیم حاصل از فروش بلیت به هزینههای بهرهبرداری است.
تنها 25 درصد از هزینه بهرهبرداری مترو تهران از درآمد فروش بلیت و توسط مسافران تامین و مابقی از منابع شهرداری و دولت تامین میشود.
در بررسی شبکه حمل و نقل عمومی سایر کشورها نیز یافتهها نشان از حمایت 50 درصدی دولتها از سیستمهای حمل و نقل عمومی دارد.
در نمونه پردازش شده از 86 سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و اقیانوسیه در مجموع فقط 48 درصد از هزینههای بهرهبرداری از طریق فروش مستقیم بلیت تامین شده است(فایل پیوست).
نسبت درآمد بلیت به هزینه بهرهبرداری در سایر کشورها:
- 86 سیستم حمل و نقل عمومی از سراسر دنیا بهطور متوسط 48 درصد
- 13 سیستم حمل و نقل عمومی اروپایی بهطور متوسط 52 درصد
- 13 سیستم حمل و نقل عمومی کانادایی بهطور متوسط 52درصد
- 38 سیستم حمل و نقل عمومی آمریکایی بهطور متوسط 36 درصد
- 8 سیستم حمل و نقل عمومی اقیانوسیه بهطور متوسط 39درصد
- 7 سیستم حمل و نقل عمومی آسیایی بهطور متوسط 90 درصد
پی نوشت:
برای مشاهده سهم درآمد مستقیم فروش بلیت در پوشش هزینههای بهرهبرداری حملونقل عمومی کشورها اینجا کلیک کنید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.