| کد خبر: 199101 |

◄ شاخص تامل برانگیز کیفیت زندگی در تهران

به رتبه بندی جهانی شاخص کیفیت زندگی در جهان و جایگاه ایران در آن، گفت: متاسفانه شهر تهران در شاخص کیفیت زندگی از نمره قابل قبوبرخورداد

تین نیوز

رشد شهری در قرن حاضر سهم جمعیت شهرنشینی را با سرعت مضاعفی افزایش داد و این پدیده را به شیوه‌ غالب زندگی تبدیل کرده است. اگرچه شهر و شهرنشینی خود یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رفاه و توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی هر کشور به شمار می‌رود ولی رشد شتابان آن می‌تواند سرانه‌ برخورداری از بسیاری امکانات اجتماعی و اقتصادی را کاهش دهد و از این طریق پیامدهای آن به صورت کاهش سطح کیفیت زندگی در عرصه‌های مختلف شهری را پیش روی مردم نمایان کند.

اغلب موارد کیفیت زندگی در شهر با محیط‌زیست، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ارایه‌شده در شهر ارتباط دارد که تهران هنوز به استانداردهای جهانی در این حوزه دست پیدا نکرده است.

اصل زندگی شهری علاوه بر مهیا بودن زیرساخت‌هایی چون مُدهای چهارگانه حمل‌ونقلی وجود محیط مطلوب و زیرساخت‌های خوب، استاندارد بالا، کافی و کارآمد موجود تعریف شده به منظور زندگی در آن است.

در رتبه بندی جهانی شاخص کیفیت زندگی در جهان و جایگاه ایران در آن، متاسفانه شهر تهران در شاخص کیفیت زندگی از نمره قابل قبولی برخوردار نیست.

سه شهر دارای رتبه برتر در شاخص سرمایه انسانی جهان لندن، بوستن و واشنگتن  و رتبه تهران در هریک از این شاخص‌ها از میان 181 کشور و به تفکیک، رتبه سرمایه انسانی 149، رتبه یکپارچگی اجتماعی 181، رتبه اقتصاد 154، رتبه مدیریت دولتی 63، رتبه حاکمیت 134، رتبه محیط زیست 155، رتبه حمل و نقل 139، رتبه برنامه‌ریزی شهری 162، رتبه توسعه بین‌المللی 154، رتبه تکنولوژی 178، اعلام شده است.

تهران از میان 181 شهر رتبه کلی 177 را به خود اختصاص داده است.

                                                                                         * کارشناس حمل و نقل شهری

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.