| کد خبر: 199047 |

یک پیمانکار:

◄ تحمیل تمام ریسک‌ پروژه‌ها به پیمانکاران عادلانه نیست

نباید همیشه پیمانکاران متحمل تمام ریسک‌ها بشوند و بحث تقسیم ریسک در قراردادها باید به‌طور جدی لحاظ شود.

تین نیوز

اگرچه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از احضار پیمانکار جاده چالوس خبر داده و گفته است باتوجه به افزایش آمار تصادفات در جاده چالوس، دادستانی برای بررسی جوانب موضوع و از حیث احقاق حقوق عامه به موضوع ورود کرده اما یک پیمانکار پروژه‌های عمرانی معتقد است: این اقدام نشان می‌دهد، پیمانکار مذکور از پیش مجرم شناخته شده است.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش خبرگزاری‌ مهر از قول «حاجی رضا شاکرمی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نوشت: پس از بررسی‌های کارشناسی که شخصاً بر آن نظارت داشتم مشخص شد بیشتر تصادفات جاده چالوس به دلیل نامناسب بودن آسفالت موجود با شرایط جاده بوده است.

به گفته این مقام قضائی پیمانکار پروژه احضار و پرونده قضایی برای وی تشکیل شده است تا جوانب مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: البته پیمانکار مدعی است نوع آسفالت مشکلی ندارد و عوامل دیگری در تصادفات دخیل هستند اما دادستانی تا شناسایی عوامل دخیل در تصادفات پیگیر این موضوع خواهد بود.

پس از درج این خبر، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی فعال در این حوزه گفت: آیا کارفرمایان به تعهداتشان تمام و کمال عمل می‌کنند و  فقط پیمانکاران بخش خصوصی کار خود را درست انجام نمی‌دهند؟

وی افزود: این اقدام نشان می‌دهد پیمانکار از پیش به‌عنوان مجرم شناسایی شده است در حالی‌که در اجرای یک پروژه و کیفت آن پیمانکار، کارفرما، مشاور و ناظر و....همگی نقش دارند.

او با تاکید بر این‌که نباید همیشه پیمانکاران متحمل تمام ریسک‌ها بشوند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بحث تقسیم ریسک در قراردادها باید به‌طور جدی لحاظ شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • و.طاهری 0 0

    شاید بهتر باشد تا کارفرمایان هم هرچند شرایط عمومی پیمان و مفاد قراردادها بیشتر مسئولیتها را بر عهده پیمانکاران میگذارند، پا به عرصه و میدان نقد پذیری قرار دهند، تا فعالان حوزه حمل و نقل بتوانند بدرستی قضاوت کنند. و کارفرمایان هم آمادگی پذیرش ریسک بیشتری داشته باشند. در شرایط حاضر جامعه به نظر بنده انجام امور پیمانکاری دل و جرءت میخواهد و توانمندی های خاص . و کارفرمایان باید بیشتر توجه کنند که بخش زیادی از خانواده ها ی ایرانی چشمشان به آخر ماه هست و حقوقی که پرسنل پیمانکاران به خانه میبرند. و باید بخشی از ریسکها را به جانب خودشان هدایت کنند .و این امر زمانی میسر است که کارفرمایان شفافیت در مدیریت پروژه ها را مد نظر قرار دهند. تا زمانی که عملکرد پیمانکاران و کارفرمایان و مشاوران را نتوان مورد قضاوت قرار داد ،متهم کردن پیمانکاران راحت ترین اقدام است. و یا به عبارتی... پاک کردن صورت مسئله. شاید بتوان پیشنهاد داد سامانه ای درست شود تا عموم بتوانند در جریان عملکرد پیمانکاران... کارفرمایان و دیگر ذینفعان ،قرار گیرند. زیرا پروژه های راه سازی از پول بیت المال معمولا ساخته میشوند و مردم حق دارند بدانند پولشان چگونه خرج میشود و آیا پیمانکاران کار خود را درست انجام میدهند؟آیا کارفرمایان بودجه اختصاص یافته را به موقع به پیمانکاران میدهند که آنها نیز بتوانند حقوق پرسنل را بدهند و الی آخر... و چنانچه مشکلی در ساخت ایجاد شد یا زمانبندی پروژه با مشکل مواجه شده آیا در این مشکل کارفرما مقصر است؟ آیا پیمانکار تقصیر دارد؟ هرچند شاید عموم مردم تخصصی در راه سازی ندارند اما بهرحال در کل امور شفافیت داشتن اقدام مثبتی است. شاید بتوان گفت عموم جامعه یک هیات منصفه است در دادگاه بزرگی در ابعاد بزرگ اجتماع. معمولا وجدان جمعی کمتر اشتباه میکند.