| کد خبر: 199022 |

سایه سنگین حوادث رانندگی بر جاده‌های زنجان

هشدارها و توصیه‌های لازم در خصوص رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی همواره از سوی پلیس گوشزد می‌شود اما همچنان حوادث رانندگی در جاده‌ها و حتی مسیرهای ارتباطی درون شهری این استان، خسارات مالی و تلفات جانی برجای می‌گذارد.

تین نیوز

هشدارها و توصیه‌های لازم در خصوص رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی همواره از سوی پلیس گوشزد می‌شود اما همچنان حوادث رانندگی در جاده‌ها و حتی مسیرهای ارتباطی درون شهری این استان، خسارات مالی و تلفات جانی برجای می‌گذارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وقوع حوادث ترافیکی در کشور سالانه به لحاظ مادی میلیاردها ریال بر اقتصاد ملی هزینه تحمیل می‌کند که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ارایه آموزش‌های لازم، نهادینه کردن فرهنگ رانندگی صحیح و اعمال نظارت دستگاه‌های متولی لازمه کاهش این سوانح و تبعات ناشی از آن است.

در میان عوامل مختلف تاثیرگذار بر وقوع حوادث رانندگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز، تغییر ناگهانی خط رانندگی، عبور از چراغ قرمز، رانندگی بعد از مصرف دارو که موجب خواب آلودگی راننده می شود، صحبت کردن با تلفن‌همراه و خوردن و آشامیدن حین رانندگی عنوان شده و این درحالی است که احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند از بسیاری از حوادث تلخ و ناگوار بکاهد تا هیچکس اعم از خود راننده، سرنشینان، دیگر رانندگان و عابران پیاده، آسیب نبینند.

شماری از شهروندان و رانندگان  اظهار داشتند: برخی رانندگان به قوانین و مقررات پلیس راهنمایی و رانندگی بی توجهی کرده و با رفتارهای حادثه آفرین، جان خود، سرنشینان و دیگران را نیز با تهدید و خطر مواجه می‌سازند که شاید اگر برخوردهای قهری جدی‌تر شود این دسته از رانندگان نیز به ناچار تن به قانون دهند.

یک شهروند زنجانی گفت: خبرهای مربوط به وقوع حوادث رانندگی، همیشه تلخ و ناخوشایند است و هرکس با شنیدن کلمه تصادف، یکه خورده و نگرانی‌های خود را به طرق مختلف ابراز می کند.

روح الله قربانی افزود: ضرر و زیان ناشی از وقوع تصادف در وهله نخست دامن راننده مقصر را می گیرد و اگر جان سالم از حادثه به‌در ببرد بازهم آن صحنه‌های تلخی که خود عامل آن بوده است را فراموش نخواهد کرد و مدت‌های مدید به لحاظ روحی و روانی به‌هم خواهد ریخت.

یک راننده دیگر نیز گفت: اگر رانندگان به قوانین و مقررات رانندگی، پایبند باشند و هشدارها و توصیه‌های پلیس را جدی‌تر بگیرند در این صورت میزان تصادف‌ها کاهش چشمگیری یافته و سفرها ایمن‌تر خواهد شد.

کریم نجفی افزود: رانندگان و مسافران وقتی پای در جاده‌ها می‌گذارند باید احساس ایمنی بهتر و بیشتری کنند و هیچ راننده نباید این اجازه را به خود دهد که با رفتارهای مخاطره آمیز، جان دیگران را مورد تهدید و خطر قرار دهد.

شهروند دیگری نیز گفت: مشاهده و یا شنیدن خبر وقوع حوادث رانندگی منجر به فوت بسیار آزار دهنده و تاسف برانگیز است و ای‌کاش رانندگان که تمایل به انجام تخلف دارند به عاقبت کار خود نیز بیندیشند.

داوود موسوی افزود: یک لحظه غفلت در حین رانندگی، ممکن است حوادث و پیشامدهای تلخی را رقم بزند، بنابراین احتیاط، دقت و رعایت دقیق قوانین و مقررات، می‌تواند شرط نخست در امر رانندگی باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه وقوع سوانح رانندگی در سطح جاده‌ها و درون شهرها، سالانه خسارات مالی هنگفتی را بر اقتصاد جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند و تلفات و آسیب‌های جانی زیادی را نیز برجا می گذارد. 

همیاران پلیس در کاهش تصادف‌های رانندگی نقش آفرین هستند

فرمانده انتظامی استان زنجان از وقوع حوادث رانندگی درون و برون شهری ابراز نگرانی کرد و گفت: امسال ۱۵۰ هزار دانش آموز دختر و پسر به عنوان همیار با پلیس این استان همکاری دارند که این می‌تواند در پیشگیری و کاهش وقوع تخلفات و تصادف‌های رانندگی، نقش بسیار مهم و تاثیرگذار داشته باشد.

سردار رحیم جهانبخش افزود: اقدامات پیشگیرانه از طریق روش‌های مختلف از جمله آموزش‌های همگانی یا مشارکت دادن عملی در تحقق امنیت و انضباط ترافیکی در قالب همیاران و فرهنگ‌یاران پلیس ازجمله راهبردهایی بود که کارکردهای مثبتی در کاهش سوانح رانندگی و افزایش سطح آگاهی بخشی عمومی در این حوزه را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه همیاران پلیس نقش مهم و موثری در نحوه رانندگی اعضا خانواده های خود دارند افزود: دانش‌آموزان به عنوان همیاران پلیس، می‌توانند با رفتار درست و با احترام به خانواده در کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی نقش آفرینی کنند.

توجه رانندگان به قوانین و مقررات رانندگی موجب کاهش حوادث می‌شود 

جانشین رئیس پلیس راه استان زنجان نیز احترام رانندگان به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و توجه دقیق به هشدارها  و توصیه‌های پلیس را به منظور کاهش وقوع سوانح رانندگی ضروری خواند و گفت: مجموع حوادث رانندگی جاده‌ای (فوتی، جرحی و خسارتی) این استان طی ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرهنگ محمدعلی عظیمی، افزود: بر اساس آمار پزشکی قانونی زنجان، میزان فوتی‌های ناشی از وقوع حوادث رانندگی در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد کاهش، جرحی ۵ درصد کاهش و خسارتی ۲۶ درصد رشد دارد.

وی اظهار داشت: ۶ ماه نخست امسال بر اثر وقوع ۲ هزار و ۳۶۷ فقره حادثه رانندگی در سطح جاده های ارتباطی این استان ۱۳۳ نفر کشته شدند و یک هزار و ۳۸ نفر نیز مصدوم و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

عظیمی تصریح کرد: در مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۶۱ فقره حادثه رانندگی اتفاق افتاده بود که ۱۴۶ نفر کشته و یک هزار و ۹۴ مصدوم نیز برای درمان به بیمارستان انتقال پیدا کردند.

وی تعداد تصادفات رانندگی منجر به خسارت در ۶ ماهه نخست امسال را یک هزار و ۴۸۴ مورد اعلام کرد و افزود: این میزان در مدت مشابه پارسال یک هزار و ۱۷۸ فقره بود و افزایش ۲۶ درصدی را نشان می دهد.

عظیمی، بیشترین علت وقوع تصادف‌ جاده‌ای زنجان در شهریور ماه امسال را با ۴۰ درصد مربوط به توجه نکردن به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی، ۱۲ درصد انحراف به چپ، ۱۰ درصد نیز سرعت غیرمطمئنه ذکر کرد و اظهار داشت: بیشتر حوادث رانندگی در جاده‌های این استان با ۲۵ درصد، در کیلومتر ۲۰ تا ۴۰ اتفاق می‌افتد.

دقت در امر رانندگی امری لازم و ضروری است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان زنجان نیز دقت در رانندگی را امری لازم و ضروری خواند و با اشاره به وقوع تصادف‌های درون شهری زنجان گفت: راکبان موتورسیکلت‌ها در وقوع ۵۹۰ تصادف رانندگی منجر به جرح در سطح این شهرستان در ۶ ماهه نخست امسال، نقش داشتند.

سرهنگ مجید باقری، تعداد راکبان مصدوم اعزام شده به بیمارستان در مدت یادشده را ۵۳۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۱۳۱ نفر از مصدومان نیز ترک‌نشین موتورسیکلت‌ها و سرنشین خودروها و ۳۰ نفر دیگر نیز عابر بودند.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی رانندگان خودروها و راکبین موتورسیکلت‌ها به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی‌توجه هستند و با انجام تخلفات حادثه‌ساز موجب وقوع حوادث رانندگی می‌شوند.

باقری افزود: در پنج ماه نخست سالجاری ۷ نفر در شهرستان زنجان به علت وقوع تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند که یک نفر از فوتی ها  راننده، چهار نفر سرنشین خودرو یا موتورسیکلت و ۲ نفر نیز عابر بودند.

وی با یادآوری اینکه تعداد فوتی‌های ناشی از وقوع حوادث رانندگی شهرستان زنجان در مدت یاد شده پارسال (۹۷) را ۹ نفر ذکر کرد و اظهار داشت: بیشترین ساعات وقوع تصادف رانندگی در شهر زنجان از ساعت ۱۸ تا ۲۲ است و رانندگان وسایط نقلیه باید در این ساعات از روز با دقت بیشتری رانندگی کنند.

باقری از رانندگان خودروها خواست از آغوش گرفتن کودکان و همچنین مکالمه با تلفن همراه و ارسال پیامک حین رانندگی به جد خودداری کنند که در غیر این صورت از سوی پلیس و بدون هیچ اغماضی، اعمال قانون خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی لازم است رانندگان تابع قانون و مقررات باشند اظهار داشت: متاسفانه برخی رانندگان در حین رانندگی با تلفن همراه، مکالمه کرده و یا بچه در آغوش می گیرند که این رفتار، بسیار مخاطره آمیز است و باید این هشدار پلیس، جدی گرفته شود تا کسی صدمه و آسیب نبیند.

باقری با تاکید براینکه جرایم باید بازدارنده باشد تا رانندگان متخلف و قانون گریز از انجام تخلف خودداری کنند تصریح کرد: پلیس راهور با رانندگانی که به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تن نمی‌دهند برخورد قانونی می‌کند تا عموم مردم و جامعه در امنیت و آرامش ترافیکی باشند.

پلیس به منظور کاهش حوادث رانندگی با متخلفان برخورد می‌کند

مسئول اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور استان زنجان گفت: پلیس راهور بر حسب وظیفه و ماموریت ذاتی خود با رانندگانی که قوانین و مقررات راهنمایی را رعایت نکنند بر اساس قانون رفتار می‌کند و این برخورد قانونی نیز به نفع مردم و جامعه است.

سرهنگ محمدحسن خلجی با تاکید براینکه وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی در مواجهه با تخلفات رانندگی، اعمال قانون است، افزود: متاسفانه برخی رانندگان خودروهای سواری که اغلب نیز جوان هستند به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی توجهی می کنند و با رفتارهای حادثه‌ساز و مخاطره آمیز، جان خود، سرنشینان و دیگران را با خطر مواجه می سازند.

وی اظهار داشت: رانندگان و عموم مردم باید پلیس راهور را در برقراری نظم و امنیت ترافیکی، یاری دهند تا عوامل این نیرو بتوانند با قاطعیت بیشتری نظم و مقررات ترافیکی را برقرار کنند.  

خلجی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی برای نهادینه‌تر شدن فرهنگ صحیح رانندگی تلاش مضاعفی می‌کند، تصریح کرد: کار پلیس اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات است و نباید اعمال قانون به منزله آزار و اذیت تلقی شود.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر تصادف‌های رخ داده در سطح شهرهای این استان به علت عدم توجه کافی به جلو و بی اعتنایی به حق تقدم عبور است که اگر رانندگان خودروها این ۲ مورد را رعایت کنند به حتم میزان تصادفات نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

خلجی، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی را کاری بس خطرناک و حادثه آفرین خواند و تصریح کرد: مکالمه با تلفن همراه، ذهن رانندگان را به شدت درگیر و حواسها را نیز پرت کرده و باعث تصادف می‌شود که لازم است رانندگان از این کار اجتناب ورزند و در صورت نیاز نیز خودرو را در محل ایمنی پارک کرده و از آن استفاده کنند.    

خلجی افزود: در پنج ماهه امسال ۱۴ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در درون شهرهای این استان جان خود را از دست دادند که تعداد فوتی‌ها در مدت مشابه پارسال ۱۵ نفر بود و این نشان می دهد که بی توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، می تواند حوادث تلخ و خونینی را رقم بزند.

وی ادامه داد: طی پنج ماه اخیر، ۷۸۳ مورد تصادف جرحی با ۹۲۴ مصدوم و ۵۷۸ تصادف خسارتی در درون شهرهای استان زنجان اتفاق افتاد که اگر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان رعایت می شد به حتم شاهد این میزان تصادف نبودیم.

استان زنجان پنج هزار و ۸۴۰ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان، ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه، ۱۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۲ کیلومتر راه اصلی و ۹۷۴ کیلومتر راه فرعی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.