| کد خبر: 199017 |

◄ شرکت هواپیمایی ماهان بر مدار تحریم

کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری از پرواز و ورود این شرکت خصوصی و غیر دولتی به آسمان کشورهایشان و فرودگاه‌های تحت مالکیت خود اجتناب می‌کنند.

تین نیوز

27 سال پیش با نگاهی بلند و به منظور خروج دولت از تصدی گری حمل و نقل هوایی توسط عده‌ای از سیاست‌مداران استان کرمان شرکت ماهان‌ایر تشکیل شد. آغاز پروازها با چند فروند هواپیمای روسی در دورانی که اقتصاد دولتی و بودجه‌ای بر کشور حاکم بود که خود نوعی تحریم داخلی محسوب می‌شد، صورت گرفت.

در ادامه سال‌های فعالیت و پس از تعویض چند مدیرعامل، این جایگاه به «حمید عرب‌نژاد» رسید. مردی از روزهای جنگ و بحران که حالا اقتصاد هوانوردی را به عنوان طلایه‌دار بخش خصوصی صنعت حمل و نقل هوایی در دست گرفته و با مشکلات ریز و درشت دست دست و پنچه نرم می‌کند.

شاید یکی از بزرگترین چالش‌های او در دوران اولیه مدیرعاملی رقابت با شرکت‌های هوایی دولتی بود. به هر حال او که مرد بحران بود، شرکت هواپیمایی ماهان را به دوران طلایی خود رسانید. تغییر نگاه متفاوت به تامین ناوگان برخلاف آن‌چه در کشور در حال اتفاق بود موجب شد علاوه بر ورود هواپیماهای پهن پیکر و دور برد در ایجاد خطوط هوایی از تهران به پایتخت کشورهای اروپایی و آسیای دور پیش قدم باشد. اینک در اوج پروازها و در حرکتی ناجوانمردانه شرکت هواپیمایی ماهان تحریم شده و کشورهای اروپایی نیز در حمایت از این حرکت غیر حرفه‌ای یکی پس از دیگری از پرواز و ورود این شرکت خصوصی و غیر دولتی به آسمان کشورهایشان و فرودگاه‌های تحت مالکیت خود اجتناب می‌کنند.

با مراجعه به حافظه تاریخی این شرکت هواپیمایی خواهیم دید که تحریم‌های گاه و بی‌گاه همواره مشمول این شرکت بوده و نکته ارزنده پیشرفت این شرکت در بدترین حالت‌های تحریمی بوده است که موجب رشد ناوگان نیر شده است. وضع کننده‌های تحریم به زودی درخواهند یافت ایرانی تحریم‌پذیر نبوده و بدون شک مدار تحریم موجبات خودکفایی و توسعه ناوگان را نیز در پی خواهد داشت.

به امید روزهای بدون تحریم و زورگویی و افزایش پروازهای شرکت‌های هواپیمایی در آسمان جهان و آسمان همیشه امن ایران.  

*دبیر انجمن ملی پرواز

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی 0 0

    عرب نژاد خوب کار کرد و رقیب خوبی برای ایران ایر هم شد ، ولی ایرلاین غیرنظامی نباید بار نظامی و خطرناک حمل کند.اینجا عرب نژاد درست عمل نکرد ، ولی در کل ماهان خوب است.