| کد خبر: 198957 |

نسبت مالیاتی یا سبب مالیات

حدود 40 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف است و این امر، در کنار پایین‌بودن نرخ‌ها و فرارهای مالیاتی گسترده، باعث شده میزان درآمدهای مالیاتی در کشور نسبت به حجم اقتصاد، پایین باشد.

تین نیوز

امید علی‌ پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، به‌تازگی در همایشی که با حضور دادیاران، دادیاران مسئول و دبیران دادستانی در مناطق هفت‌گانه مالیاتی کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در ایران نسبت به کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته پایین است، عنوان کرد: این نسبت در کشورهای توسعه‌یافته حدود 25 تا 30 درصد و در کشورهای درحال‌توسعه حدود 15 تا 18 درصد است که البته این رقم در ایران حدود هشت درصد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، او با بیان اینکه پایین‌بودن این نسبت به‌وضوح نشان می‎دهد میزان فرار مالیاتی و معافیت‎های مالیاتی در ایران بالاست، گفت: «حدود 40 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف است و این امر، در کنار پایین‌بودن نرخ‌ها و فرارهای مالیاتی گسترده، باعث شده میزان درآمدهای مالیاتی در کشور نسبت به حجم اقتصاد، پایین باشد».

فارغ از اینکه ایشان به‌عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی باید پاسخ‌گوی مردمی که مالیات می‌دهند باشند و توضیح دهند چرا حدود 40 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف هستند که بالطبع بار مالیاتی آنان بر دوش 60‌درصدی است که مالیات می‌دهند، باید یادآور شد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در همه‌ جای دنیا شامل مجموعه مالیات پرداختی شهروندان شامل «مالیات‌های مستقیم، غیرمستقیم، حق بیمه‌های پرداختی و عوارض پرداختی به شهرداری‌ها» است؛ زیرا هرگونه وجهی که شهروندان بابت ارائه خدمت به دولت مرکزی و دولت‌های محلی (نظیر شهرداری‌ها) پرداخت می‌کنند، در زمره مالیات قرار دارد که در چنین حالتی، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از 14 تا 16 درصد نخواهد شد.

بنابراین اعلام مکرر نسبت هفت درصد، فارغ از فرار مالیاتی گسترده، غیرمنطقی است. شاید اعلام اینکه کل مالیات بر ثروت شامل (مالیات مستغلات و بسار‌بفروشی، مالیات نقل‌و‌انتقال سرقفلی، مالیات نقل‌و‌انتقال سهام و مالیات ارث) در ایران کمتر از کل مالیات حقوق‌بگیران است و نشانه آن است که  افراد متناسب با درآمد، ثروت و مصرفشان مالیات پرداخت نمی‌کنند! باعث شود دولتمردان به خود بیایند.

اینکه چرا دلالان، سوداگران و سفته‌بازانی که مسکن مردم را به رؤیا تبدیل کرده‌اند یا انتقال روزانه میلیاردها تومان سهام در بازار سرمایه با تحمیل مالیات بسیار ناچیزی در مقایسه با حقوق‌بگیران صورت می‌گیرد، شاید هشداری باشد برای آنکه سازمان مالیاتی درصدد برآید با اصلاح قانون مالیات‌ها و زنده‌کردن ماده (129)، در برقراری عدالت و انصاف مالیاتی و مصروف‌کردن مالیات در فرایند توسعه اجتماعی – اقتصادی موفق عمل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.