| کد خبر: 198954 |

بافت‌ فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث دو میلیون واحد مسکونی را دارد

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته بافت‌های فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را دارد.

تین نیوز

 مسئول دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته بافت‌های فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد آیینی در ستاد بازآفرینی اصفهان در استانداری این شهر افزود: تولید این بافت‌ها در شهرهای کشور در حالی صورت خواهد گرفت که حتی یک متر هم به محدوده شهری اضافه نشود.

وی اظهارداشت: ستاد بازآفرینی شهری به حوزه بازسازی و ساخت و ساز در بافت میانی و فرسوده شهرها می‌پردازد و این مهم در راستای اقدام ملی امسال با جدیت پیگیری می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: برای این منظور باید در حوزه شهرداری‌ها، سیاست تشویقی و همچنین در حوزه مالی و تسهیلاتی حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

وی پیشنهاد داد: بانک‌های عامل می‌توانند به شیوه اعتبارسنجی و بررسی انضباط مالی افراد در پرداخت وجوه خدماتی و خوش حسابی بدون دریافت سند ملکی اقدام به ارائه تسهیلات پیش‌بینی شده به آنها کنند.

وی از شهرداری‌ها خواست که روند تخفیف برای صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده و میانی را اعمال کنند.

مسئول دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور یادآور شد: با توجه به شرایط مطلوب این حوزه، زوج‌های جوانی که امکان خرید مسکن را ندارند می‌توانند به پیش خرید واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده بپردازند.

وی با اشاره به اختصاص ۵۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها از جمله اصفهان گفت: تاکنون ۲۰ درصد از این تسهیلات محقق شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در راستای برنامه ششم توسعه در استان باید برنامه بازآفرینی در ۲۷ محله و بافت فرسوده در استان اجرا شود.

حجت‌اله غلامی خاطرنشان کرد:  برای اجرای این برنامه باید ۴۰ درصد دستگاه های خدمات رسان، ۳۰ درصد شهرداری ها و ۳۰ درصد بازآفرینی شهری کمک کند.

وی افزود: در این راستا در نهایت ۱۹ محله در هفت شهر بزرگ اصفهان، کاشان، نجف آباد، شهرضا، نایین، سمیرم و خمینی شهر در دست اجرا قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یکی از مشکلات متقاضیان و سازندگان این واحدهای مسکونی را مراحل و شرایط دشوار دریافت تسهیلات مسکن و همچنین بهره بالای تسهیلات عنوان کرد و خواستار بازبینی در ارائه تسهیلات به شیوه تشویقی به متقاضیان شد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که در ۲۴ شهرستان و ۱۰۵ شهر ساکن هستند.

براساس مطالعات شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر کشور با ۱۴۱ هزار هکتار در بافت های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه ای وجود دارد.  

خوزستان با ۹.۵۹ درصد بیشترین سهم و زنجان با ۰.۵۷ درصد کمترین مساحت بافت فرسوده شهری را دارند.

۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان وجود دارد.  

هشت هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده، سه هزار هکتار بافت تاریخی و سه هزار و ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد.  

شهر اصفهان ۲ هزار و ۳۰۴ هکتار بافت فرسوده دارد که ۲۰ درصد مجموع مساحت شهر را شامل می شود.  

در قوانین متعددی همچون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه نگاه ویژه ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده است و طبق این برنامه ها باید هر سال ۱۰ درصد از این بافت احیا شود.  

بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از ۲۷۰ محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به اینکه ۶۰ درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت های فرسوده از اصفهان کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.