یک کارشناس حمل و نقل مطرح کرد:
◄ هزینههای مضاعف حذف یارانه از خدمات حملونقل عمومی
در اکثر کشورهای دنیا حمل و نقل عمومی مورد حمایت دولتهاست و حتی در کشورهای با اقتصاد آزاد به این حوزه در بخش زیرساخت 100 درصد و در بخش بهرهبرداری بین 50 تا 80 درصد یارانه پرداخت میشود.
یک کارشناس حمل و نقل بر خلاف برخی دیدگاهها که حمل و نقل عمومی را کالای اساسی مستحق دریافت یارانه نمیدانند، معتقد است: حمل و نقل عمومی اتفاقاً از جهاتی کالای اساسی محسوب میشود چون نبود آن تبعات منفی زیادی در سطح خرد و کلان خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز، مجید بابایی در مورد لزوم حذف یارانهها از بخش حمل و نقل عمومی، گفت: اینکه همه فعالیتها صرفاً با معیارهای اقتصادی سنجیده شود، نمیتواند مورد تائید باشد.
او با تاکید بر اینکه خدمات عمومی نظیر بهداشت و درمان، امور دفاعی و حمل و نقل عمومی را میتوان حوزههایی دانست که مستحق دریافت یارانه هستند، افزود: حرکت به سمت واقعیسازی قیمت در حمل و نقل عمومی اگر منجر به آزادسازی نهادهها از جمله نرخ سوخت شود قابل دفاع است چون از رشد خودروی شخصی و حمل و نقل متکی بر سوختهای فسیلی میکاهد.
بیشتر بخوانید: حذف یارانه حملونقل عمومی، سطح خدمات را بالا میبرد
این کارشناس خاطرنشان کرد: اما این آزادسازی نباید از توان خرید مردم در این حوزه بکاهد به همین جهت تقریباً در اکثر کشورهای دنیا این حوزه مورد حمایت دولتهاست و حتی در کشورهای با اقتصاد آزاد چنین رویکردی حاکم است و به این حوزه در بخش زیرساخت 100 درصد و در بخش بهرهبرداری بین 50 تا 80 درصد یارانه پرداخت میشود.
وی در پاسخ به این موضوع که چرا باید یک روستایی از طریق پرداخت یارانه به حمل و نقل عمومی هزینه حمل و نقل عمومی نقاط شهری را بپردازد، بیان کرد: امروزه این شیوه نگاه به مفاهیم توسعه مورد قبول نیست، دولتها از محل منابع مالی در اختیار خود، همواره بخشی از سرمایه مورد نیازِ طرحهای توسعه در تمامی سطوح ملی، استانی و شهری و روستایی را میپردازند.
به گزارش تین نیوز، او گفت: این نه تنها یک اشکال نبوده و از عدالت بهدور نیست بلکه امری الزامی و ضروری است.
این کارشناس افزود: توسعه مناطق و بخشها کاملاً به هم پیوسته است.، نمیشود انتظار رشد راههای روستایی را داشت در حالی که 25 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در تهران تولید میشود و از آن غافل بود.
بابایی تاکید کرد: حمل و نقل عمومی در ایران اگر به شکلی جدی مورد حمایت دولتها قرار نگیرد قطعاً توان رقابت با گزینههای جادهای را نخواهد داشت و در نتیجه کشور هزینههای به مراتب بیشتری را در بلندمدت باید خرج سوانح، کشتهها,، بهداشت و درمان، آلودگی هوا و ... کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.