| کد خبر: 198630 |

کار بازسازی ۷۱ هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل به پایان رسید

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که کار ۷۱ هزار واحد مسکونی نیازمند مرمت در مناطق سیل زده به پایان رسیده از پرداخت نکردن تسهیلات بانکی به سیل زدگان از سوی برخی بانک‌ها همچون ملت و تجارت خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که کار ۷۱ هزار واحد مسکونی نیازمند مرمت در مناطق سیل زده به پایان رسیده از پرداخت نکردن تسهیلات بانکی به سیل زدگان از سوی برخی بانک‌ها همچون ملت و تجارت خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مجید جودی، افزود: در بررسی‌های اولیه حدود 65 هزار واحد احداثی که نیازمند بازسازی بودند شناسایی شد حدود 3 هزار واحد از این تعداد شهری و بقیه را واحد‌های روستایی تشکیل می‌داد. البته در این بین حدود 80 هزار واحد هم نیازمند مرمت و تعمیر بود.

او ادامه داد: از 80 هزار واحد نیازمند مرمت حدود 78 هزار واحد شروع به کار شد که کار حدود 71 هزار واحد به اتمام رسیده است. در حال حاضر هیچگونه مشکلی برای بازدید و تخصیص منابع به واحد‌های آسیب دیده احتمالی نداریم و هرکس نیازمندی واحدش را اعلام کند برای بازدید اقدام خواهیم کرد.

جودی از پرداخت نکردن تسهیلات بانکی به سیل زدگان از سوی برخی بانک‌ها همچون ملت و تجارت خبر داد و افزود: تا این لحظه حدود 70 هزار نفر میان بانک‌ها پاس کاری می‌شوند.

 گودرز امیری معاون استاندار لرستان گفت: در حال حاضر حدود 127 نقطه استان نیازمند لایروبی است که طی اعتبارات تخصیص یافته، 3 نقطه را بنیاد مسکن قبول زحمت کرده و درمنطقه پل دختر با تامین اعتبار 100 میلیارد تومان از پیشرفت خوبی برخوردار بوده، درمنطقه بابازید هم طرح لایروبی در حال اجراست البته یک طرح هم در چم میرمی باشد که اعتبارات مالی این 3 طرح روی هم رفته حدود 160 میلیارد تومان است.

او تصریح کرد: برای این 127 نقطه نیازمند لایروبی، تاکنون 160 میلیارد تومان از طریق بنیاد مسکن ابلاغ شده و 45 میلیارد تومان هم از طریق وزارت نیرو و هیات دولت مقرر گردید، ولی در مجموع 1000 میلیارد تومان برای همه 127 نقطه نیاز است البته قول‌های مساعدی از سوی رئیس جمهور داده شده است.

امیری گفت: لایروبی 13 منطقه حساس هم با کمک آبفای منطقه‌ای و همت شهرداری‌ها آغاز شده و در حال انجام است.

معاون استانداری لرستان افزود: در بخش آبزی پروری کشاورزی استان لرستان هم خسارات زیادی به ثبت رسیده که تا این لحظه حدود 800 میلیارد تومان برآورد هزینه بعمل آمده است. البته طبق مصوبات هفته گذشته هیات دولت، مقرر شد به ازاء هر تن آبزی پروری سرد آبی رقم 20 میلیون تومان و به ازاء هر هکتار آبزی پروری گرمابی 50 میلیون تسهیلات اختصاص یابد. دربخش خسارت‌های مردمی هم به ازاء هرتن پرورش ماهی سردآبی و نیز هر هکتار گرمابی هم 8 میلیون تاکنون پرداخت شده است.

در خصوص پرونده‌های مربوط به بخش کشاورزی تا امروز حدود 28 هزار پرونده به تائید کارگروه استانی رسیده که از این تعداد حدود 26 هزار پرونده به تائید سازمان پژوهشگاه فضایی رسیده و به وزارت کشور هم ابلاغ و در نهایت 20 هزار پرونده در سامانه ثبت گردیده است و با تائید باقیمانده پرونده ها، صاحبان پرونده‌های خسارت دیده می‌توانند برای دریافت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولتی به بانک‌ها رجوع نمایند.

امیری به حدود 2500 کیلومتر جاده آسیب دیده استان لرستان بر اثر سیل امسال اشاره کرد و افزود: تا این لحظه توانسته ایم جاده پل دختر را بازسازیم کنیم باقی مسیر‌ها هم بطور موقت برقرار شده البته دولت مبلغ 345 میلیارد تومان در بخش راه‌ها و جاده‌های استان لرستان اختصاص داده است که در روند اقدامات، پیمانکاران انتخاب گریدند.

این پیمانکاران در جهت مرمت 700 پل در این استان شروع بکار کرده اند حدود 90 پل در حال مرمت و بازسازی و 70 پل در مرحله آغاز بکار هستند.

روی هم رفته حدود 2 هزار و 400 میلیارد تومان خسارت به استان لرستان وارد شد که با توجه به مشکلات دولت، امیدواریم بخشی از این مبلغ امسال و بخشی دیگر هم تا 2 سال آینده تزریق گردد.

محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: در بخش خسارت دیدگان کشاورزی حدود 300 هزار پرونده به کارشناسان معرفی شد که از این تعداد حدود 230 هزار پرونده مورد بازدید قرار گرفت و تائیدیه گرفتند تا این لحظه هم 173 هزار پرونده از تعداد کل 230 هزار پرونده، مورد تائید سازمان پژوهشگاه فضایی قرار گرفت که در این روند حدود 50 هزار پرونده به تائید کارگروه استانی رسید و 105 هزار پرونده هم به مبلغ 800 میلیارد تومان مشمول تسهیلات بلاعوض قرار گرفتند و تسهیلات دریافت نموده اند.

در خصوص بانک‌ها هم از 120 هزار پرونده به ارزش 950 میلیارد تومان تسهیلات معرفی شده به بانک‌های عامل تا امروز حدود 30 هزار پرونده به ارزش 300 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشتیم. در این بین بانک کشاورزی 45%، بانک تجارت 39%، بانک توسعه تعاون 27% و بانک‌های ملت و صادرات هم 5% از مبلغی ابلاغی دولت را پرداخت نموده اند.

او درخصوص تسهیلات خسارت‌های دامی گفت: به ازاء هر واحد دامداری 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و 10 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه، به ازاء هر راس سبک 500 هزار تومان بلاعوض و 500 هزار تومان وام قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد، به ازاء هر راس دام سنگین هم 3 میلیون تومان بلاعوض و 3 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه تصویب شد و در دستور کار کارگروه‌های استانی در حال پشتیبانی و پرداخت است.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم گفت: تاکنون دولت 130 میلیارد تومان برای لایروبی سد نرم آب تخصیص داده و تا این لحظه حدود 76% این پرونده پیشرفت فیزیکی داشته است. درخصوص رودخانه هم باید گفت: لایروبی هر 3 رودخانه اصلی این استان شروع شده سد وشمگیر هم ترمیم و تعمیر شده است.

او ادامه داد: در بخش راه‌ها و جاده‌ها هم، مشکل راه آهن بُرش خورده استان حل شد، براثر سیل 97 نقطه جاده بُرش خورده بود که 95 نقطه آن زیرسازی مجدد شد

حق شناس در خصوص اقدامات و تعهدات جهاد کشاورزی گفت: در ابتدا حدود 100 هزار هکتار زمین خسارت دیده بود که در ارزیابی‌های بعدی به 75 هزار هکتار کاهش یافت، در مرحله اول همه از تسهیلات بهره‌مند شدند، اما در مرحله دوم مشکلاتی پدید آمد، در بخش کشاورزی تاکنون 101 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

مشکل طولانی شدن روند تخصیص در گلستان مربوط می‌شود به محله گمیشان چرا که فقط یک شعبه بانکی وجود دارد و این کار را کمی کُند می‌کند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم گفت: روند تعمیرات واحد‌های احداثی استان خوزستان با افزایش همراه بوده است البته بعد از فروکش کردن آب در اراضی، کار احداث با دشواری‌هایی همراه است به این علت از تعداد قول داده شده 18 هزار و 360 واحد تاکنون 17 هزار و 560 واحد مسکونی در جریان تعمیر و پایان کار قرار دارند.

او ادامه داد: در استان خوزستان گرمای هوا در تابستان دیگر عامل تاخیر جریان ترمیم و احداث واحد‌ها بود که در ایام پیش رو سرعت کار بالاتر رفته و جبران تاخیر‌ها می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه بانک‌ها مشکلی برای تامین اعتبار ندارند افزود: تاکنون 11 هزار و 300 واحد خسارت دریافت کرده و 12 هزار و 235 واحد باقی مانده اند البته این رقم مورد تائید پژوهشگاه فضایی نبود که با بررسی‌های دوباره و تکمیل پرونده ها، حدود 2 هزار پرونده مورد تائید پژوهشگاه قرار گرفت و حدود 50 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.