| کد خبر: 198545 |

◄ هواپیمایی که رکورد طولانی‌ترین پرواز دنیا را شکست

شرکت کانتاس که از قدیمی‌ترین شرکت‌های هوایی جهان است با استفاده از یک بوئینگ ۷۸۷ سری ۹ توانست رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان را جابه‌جا کند. آنگونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده این پرواز ۱۹ ساعت و ۱۶ دقیقه طول کشیده است.

تین نیوز

شرکت کانتاس که از قدیمی‌ترین شرکت‌های هوایی جهان است با استفاده از یک بوئینگ ۷۸۷ سری ۹ توانست رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان را جابه‌جا کند. آنگونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده این پرواز ۱۹ ساعت و ۱۶ دقیقه طول کشیده است.

هواپیماهای ساخت بوئینگ تقریبا در نیم قرن اخیر در بیشتر مواقع رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان را در اختیار داشته‌‌اند، زمانی با مدل ۷۴۷ و سال‌ها با ۷۷۷. البته ایرباس ۳۸۰ و ۳۵۰ هم سعی کرده‌اند این رکورد را مال خود کنند. اما به هر حال هواپیماهای بوئینگ همواره رکوردشکن بوده‌اند.

در سال گذشته ایرباس ۳۵۰ سری ۹۰۰ مدل یو ال آر دوربردترین هواپیمای جهان شد. این پرواز ۱۸ ساعته توسط هواپیمایی سنگاپور و بین مسیر سنگاپور-نیویورک با فاصله بیش از ۱۵ هزار کیلومتر رخ داد. البته گفته می‌شود ایرباس ۳۵۰ سری ۹۰۰ توانایی پروازهای طولانی‌تر و ۲۰ ساعته را هم دارد.

B3EC150F-B9E7-49DD-9BB5-D23C7846E6C0_w1597_n_r0_st
ایرباس ۳۵۰ سری 900

در مقایسه با مدل عادی ۳۵۰ سری ۹۰۰ ، مدل یو ال آر برای پروازهای دوربرد خود ۲۴ هزار لیتر سوخت اضافه را با خود حمل می‌کند.

ایرباس ۳۵۰ سری ۹۰۰ از مدل یو ال آر، شباهت‌هایی به هواپیمای ۳۵۰ سری ۱۰۰۰ دارد که کشیده‌تر از ۳۵۰ است.

پروژه ایرباس ۳۵۰ از سال ۲۰۰۶ آغاز شد. هواپیمای ایرباس۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنه آن به‌جای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده‌است.

این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شده‌است و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار آمده‌است. پیش از ایرباس ۳۵۰ سنگاپور، رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان در اختیار بوئینگ ۷۷۷ بود.

زمستان 2018 طولانی‌ترین پرواز آن زمان تجاری جهان، با طی مسافت ۱۴ هزار و ۵۳۵ کیلومتر، از دوحه به اوکلند توسط شرکت قطرایرویز و با هواپیما بوئینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ ال آر انجام شده بود.

DDAF53AA-3523-463C-951F-1DA0EF324E41_w1597_n_r0_st
ساخت بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر در آمریکا

بوئینگ ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام شده‌است. این موضوع سبب شد تا بسیاری از آزمایش‌ها روی آن در محیط‌های شبیه‌سازی شده انجام شود و بدین ترتیب از صرف میلیون‌ها دلار هزینه برای آزمایش‌های پروازی جلوگیری شود. نخستین هواپیمای ۷۷۷ در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد.

در رقابت با ایرباس، البته بوئینگ به ساخت مدل ۷۸۷ روی آورد، هواپیمایی که تعداد مسافران کمتری نسبت به بوئینگ ۷۷۷ حمل می‌کند اما در سری ۹۰۰ برد این هواپیما از بوئینگ ۷۷۷ کمی بیشتر شده‌است و شرکت کانتاس با همین هواپیما توانسته‌است رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان را به‌دست آورد.

بوئینگ ۷۸۷ در حال حاضر جزو سه هواپیمای پیشرفته شرکت بوئینگ است.۷۸۷ یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دوموتوره‌است که در ساختش از مواد کامپوزیت استفاده شده؛ این عامل سبب کاهش مصرف سوخت و قابلیت بالای هواپیما در مانورهای مختلف شده ‌است.حداکثر سرعت بوئینگ ۷۸۷ حدود ۹ دهم ماخ است.

اما به‌نظر می‌رسد رکورد بوئینگ ۷۸۷ سری ۹۰۰ چندان دوام نداشته باشد چرا که ساخت بوئینگ ۷۷۷ ایکس پیشرفته‌ترین هواپیمای این شرکت که دوربردترین هواپیما جهان است در حال تکمیل است.

یکی از پیشرفته‌ترین و پرچالش‌ترین بخش‌های هواپیمای ۷۷۷ ایکس، تا شدن بخشی از بال آن است. با این روش این هواپیما جای کمتری برای پارک در آشیانه خواهد گرفت. بخش زیادی از تست‌های قطعات این هواپیما در شهر سیاتل آمریکا در حال انجام است.

این هواپیما توانایی حمل ۴۰۰ تا ‌۴۲۵ نفر مسافر را دارد و تا کنون ۳۴۰ سفارش برای این هواپیما دریافت شده‌است. شرکت امارات حدود ۱۵۰ فروند از این مدل را پیش‌خرید کرده‌است.

در ساخت بوئینگ ۷۷۷ ایکس از پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین موتور ساخته‌شده برای یک هواپیمای مسافربری که ساخت شرکت جنرال الکتریک است استفاده شده‌است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.