| کد خبر: 198398 |

امارات به چرخه بانکی با ایران بازگشت؟

خبرگزاری خانه ملت روز گذشته در خروجی سایت خود خبری مبنی بر گشایش مراودات مالی در رابطه ایران و امارات قرار داد.

تین نیوز

خبرگزاری خانه ملت روز گذشته در خروجی سایت خود خبری مبنی بر گشایش مراودات مالی در رابطه ایران و امارات قرار داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، بر اساس این خبر به نقل از اکبر ترکی، نماینده مجلس عنوان شده که امارات حدود 700 میلیون دلار از ارزهای بلوکه شده کشور را برای ادامه‌دار شدن رابطه مالی خود با ایران، برگردانده است. ترکی معتقد است امارات دنباله‌رو سیاست‌های عربستان و امریکا در تحریم ایران بوده که بعد از گذشت مدتی تصمیم گرفته حساب خود را از این دو کشور جدا کند. او در این خصوص گفت: «اماراتی‌ها نیز فهمیده‌اند که در این مقطع غربی‌ها و عربستان نمی‌توانند امنیت این کشور را تامین کنند.»

بخش دیگری از سخنان ترکی به ناامنی‌های ایجاد شده در منطقه خلیج‌فارس و نقش امارات در ارایه خدمات مالی امن اختصاص داشت. به گفته این نماینده مجلس امارات خود را سوییس خاورمیانه معرفی می‌کند اما تجارت، بانکداری، انرژی و هواپیمایی این کشور وابسته به امنیت است و می‌داند در صورت نبود امنیت نمی‌تواند کاری کند. به همین دلیل است که این کشور تصمیم به تغییر رویه خود در قبال ایران گرفت.

سال 96 خبرهایی دال بر تغییر رویه امارات با تجار ایرانی منتشر شد. در این خبرها آمده بود که این کشور شیخ‌نشین جلوی فعالیت بازرگانان ایرانی را گرفته است. به گونه‌ای که صرافی‌هایی که قبلا با ایران همکاری داشتند‌‌، تعطیل کرده و بانک‌های خود را نیز از همکاری با ایران منع کرده‌ است. مسوولان اقتصادی و وزارت خارجه ایران نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

بهمن ماه سال گذشته، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رویکرد اماراتی‌ها را اشتباه‌های سیاسی و راهبردی مسوولان آن خواند که باعث می‌شود این کشور وارد یک مرحله برخورد غیرقابل قبول با ایران شود. ظریف ضمن انتقاد بسیار تند از شیخ‌نشینان اماراتی دولت این کشور را شایسته برخوردهای سیاسی دانست.

رفتارهای امارات با ایران در حالی است که تراز تجاری دو کشور نشان می‌دهد که این کشور تا قبل از تحریم‌ها حدود 30 میلیارد دلار با ایران مراودات تجاری-مالی داشته است. به گفته مسعود دانشمند، رییس خانه اقتصاد ایران «تا قبل از تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری ایران با امارات 30 میلیارد دلار بود که به 10 میلیارد دلار رسیده است. در صورت تغییر رویه امارات پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت این دو کشور به 20 تا 25 میلیارد دلار برسد.»دانشمند در قسمت دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع که اماراتی‌ها نیز پس از کنار کشیدن عربستان از همراهی با امریکا در خصوص تحریم‌های ایران‌، سعی در بهبود آینده همکاری با کشور هستند، گفت: «در آینده‌ای نزدیک این کشور به تجار شناسنامه‌دار ایرانی اجازه مبادله خواهد داد.»

فرشید فرزانگان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات پس از مشاهده تغییر رویه اماراتی‌ها ضمن اینکه این کشور راه درستی را برای احیای اقتصاد خود انتخاب کرده، گفت: «تا چندی پیش امارات حاضر نبود با ایران همکاری داشته باشد ولی اکنون فضای همکاری آرام شده و تجار کم‌کم به سمت امارات رفته‌اند.» پس از کش و قوس‌های فراوان و انتقاد از عملکرد اماراتی‌ها در خصوص تجارت و مراوده با ایران، چندی پیش حسن حسینی، نماینده مجلس ضمن اشاره به این موضوع که بازار ایران برای اماراتی‌ها سوددهی دارد، گفت: «امارات برای از دست ندادن بازار بزرگ و سودآور ایران باید اجازه دهد انتقال ارز از طریق صرافی‌های ایرانی در این کشور انجام شود.» به نظر می‌رسد با دور شدن عربستان به عنوان مهم‌ترین متحد امریکا در اجرای هر چه بهتر تحریم‌ها علیه ایران، همچنین ناامنی در خلیج‌فارس به عنوان مهم‌ترین آبراهه انتقال نفت در خاورمیانه،

امارات نیز به این نتیجه رسیده که باید به جای مقابله راه تعامل را در پیش بگیرد، چراکه اولا بازار ایران سوددهی و پتانسیل بالایی دارد و ثانیا تجار ایرانی می‌توانند تا 25 میلیارد دلار با این کشور مراوده تجاری داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.