| کد خبر: 198197 |

محمدجواد ظریف:

برند ظریف مهم نیست برند ایران مهم است

دیدار با فعالان فضای مجازی و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی بهانه‌ای شد تا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اندکی متفاوت‌تر از همیشه به پرسش‌های منتقدان پاسخ بدهد.

تین نیوز

دیدار با فعالان فضای مجازی و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی بهانه‌ای شد تا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اندکی متفاوت‌تر از همیشه به پرسش‌های منتقدان پاسخ بدهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، در این جلسه، محور اصلی انتقادها از وزیر خارجه به غیبت طولانی وی در فضاهای مجازی چون فیس‌بوک و اینستاگرام، عدم برند‌سازی وی برای شخص خودش و همچنین دیپلماسی عمومی سفرا و نمایندگان ایران در کشورهای دیگر مربوط بود.

ظریف در بخش‌های نخست سخنانش گفت: اکثر انتقادها را قبول دارم اما از شما می‌خواهم فراموش نکنید آنچه به عنوان یک امر بدیهی تلقی می‌کنیم به هیچ‌وجه امر بدیهی نیست. بنده 40 سال است در کار دیپلماسی هستم و به غیر از این کار هم کار دیگری بلد نیستم.

وزارت خارجه با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تفاوت دارد. سایر دستگاه‌ها صرفا از عملکرد خود دفاع می‌کنند اما وزارت خارجه و شخص وزیر باید از عملکرد کشور دفاع کند؛ چرا که من صرفا نماینده وزارت خارجه یا شخص ظریف یا یک گروه و حزب یا جریان نیستم، بلکه نماینده کل کشور هستم و وظیفه دارم این کار را انجام دهم نه چیز دیگری، اگر سر کلاس‌های حقوق بشر من بیایید نظرات متفاوتی از آنچه به عنوان وزیر خارجه ایران می‌گویم احتمالا بشنوید.

من در 2014 به عنوان ریسک‌پذیرترین آدم دنیا معرفی شدم. من از خطر کردن وحشت ندارم و سر کلاس‌هایم هم همین طور است. اما در برابر یک کشور خارجی نماینده جمهوری اسلامی ایران و کل ایران هستم. از جمله آنهایی که به من حمله می‌کنند یا یک شب نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشم به همین دلیل است که از برجام آنقدر که باید دفاع نکردم.

برجام از موفق‌ترین تجربیات کشور در حوزه دیپلماسی و حتی بالاتر است و به این مساله یقین دارم. هیچ مذاکرات مهمی در 40 سال گذشته نبوده است که به‌طور غیر مستقیم یا مستقیم در آن دخالت نداشته باشم اما برجام حتما از برجسته‌ترین تجربیات جمهوری اسلامی ایران است و اگر 10سال دیگر هم بگذرد باز هم همین را می‌گویم. من از منافع ایران در برجام دفاع می‌کنم نه از منافع برجام در ایران، اگر از منافع ایران دفاع کنم از قدرت خارجی امتیاز می‌گیرم و این خطی است که در مذاکرات برجام دنبال کردم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به گسترده شدن فضای مجازی و رسانه‌ای در دنیا خاطرنشان کرد: در گذشته اگر در خارج از ایران صحبت می‌کردیم کسی متوجه نمی‌شد چه گفته‌ایم و به راحتی انتخاب می‌کردیم مخاطبان‌مان چه کسانی باشند اما الان اینگونه نیست اگر در گوشه‌ای از مسجد صحبت کنید دنیا آن را می‌تواند بشنود و اگر در گوشه‌ای از دنیا صحبت کنید تیتر یک کیهان می‌شوید.

دیگر در دنیا مخاطب نداریم مخاطب ما همه دنیاست و در این شرایط باید اهم و مهم کنیم. مخاطب اصلی ما در وزارت خارجه خارجی‌ها هستند و ما از طرف کل ایران با آنها صحبت می‌کنیم. اینکه برند «ظریف» مطرح بشود یا نشود، مطرح نیست. بلکه برند «ایران» باید ایجاد شود نه یک شخص یا دستگاه یا تفکر.

ظریف در ارایه توضیح بیشتر به ماجرای استعفایش از وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: من استعفا دادم چون تلاشم حفظ برند «ایران» بوده است و آن شب به این نتیجه رسیدم دیگر برند ایران نیستم. اگر می‌خواستم برند ظریف باشم. جایزه صلح نوبل را می‌گرفتم. آن شبی که قرار بود جایزه صلح نوبل را اعلام کنند یکی از دوستان خارجی زنگ زد به من و گفت سخنرانی‌ات را نوشته‌ای؟ و من به او گفتم خیالت راحت به من نوبل نمی‌دهند.

جان کری و خانم موگرینی هم به نوعی پاسوز من شدند چرا که قرار من نبود برند یک فرد را دنبال کنم. در صورتی‌که آن شب (شب استعفا) به یک فرد تبدیل شده بودم. من سال‌ها تلاش کردم مانع این اتفاق شوم اما در آن مقطع این تصور ایجاد شد که ظریف نماینده سیاست خارجی ایران نیست بلکه نماینده یک دیدگاه است آن هم دیدگاهی قابل حذف.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: اما بعد از آن مساله دیگر آن کسی نبودم که بتواند از سیاست جمهوری اسلامی ایران دفاع کند اتفاقا بر خلاف تصور برخی‌ها اصلا هم عصبانی نبودم اما به‌شدت دلخور بودم چون تلاشی که در تمام عمر کاری‌ام انجام داده بودم که سیاست خارجی ایران یک کل واحد است از بین رفت. فکر می‌کنم مردم هم متوجه این مساله شدند.

ظریف گفت: برخی کمپین‌های رسانه‌ای در حمایت و علیه من تشکیل شد. دوستان آدرس کسانی که به من اتهام دروغگویی می‌زدند را درآوردند، همه‌شان از آلبانی نبودند اینجا هم هستند دوستانی که شبانه‌روز این زحمت را می‌کشند حتی اگر قرار باشد همصدای دیگران شوند.

واقعیت این است در حوزه خارجی باید منافع ملی را در نظر بگیریم. امروز دوستان و فعالان فضای مجازی از جناح‌های مختلف اینجا هستند و باید بگویم سیاست ما این است که وزارت خارجه را گرفتار سیاست داخلی نکنیم. البته من هم نظرات خاص خودم را دارم اما معتقدم نباید درگیر مسائل داخلی باشیم.

متاسفانه ما را وارد سیاست‌های داخلی کردند و این به ضرر کشور است. سیاست خارجی وجه‌المصالحه دعواهای سیاسی داخلی نیست چطور است ترامپ اگر بگوید هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم و ضرر کردیم حرفش را تیتر می‌کنیم اما اگر بگوید جان کری از پس ظریف بر نیامد را باور نمی‌کنیم؟

همانطور که پهپاد امریکایی را زدیم سیاست خارجی‌اش هم مورد هدف قرار می‌گیرد. چرا می‌توانیم پهپاد را بزنیم اما در سیاست خارجی نه. چرا بی‌اعتمادی و ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنیم. البته امید به دیگری داشتن سم مهلک است اما اینکه به مردم بگوییم اگر با خارجی صحبت کردی حتما سرت کلاه می‌رود، چه فایده‌ای دارد. آقای جوادی‌آملی به من گفتند وقتی با اینها دست می‌دهی بعدش انگشتانت را بشمار. برخی دوستان خیلی انقلابی در مذاکره‌ای برخورد ما را دیدند و گفتند چرا روی یک کلمه اینقدر اصرار می‌کنی که باشد و در پاسخ گفتم به خدا بر سر برجام هم همین کار را کردم اما شما با من اینطور برخورد کردید. من متوجه نمی‌شوم چرا برخی می‌خواهند با تخریب به اهداف‌شان برسند و اعتماد و امید مردم را سلب کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از وزارت خارجه توقع نداشته باشید به جای کار روی برند ایران روی برند وزارت خارجه کار کند. اگر آقای روحانی می‌گوید حاضرم به خاطر کشور قربانی شوم، من شش سال پیش گفتم آمده‌ام برای قربانی شدن، نه قهرمان شدن.

ظریف در ادامه با اشاره به یکی از نقل قول‌هایی که از وی در برخی رسانه‌ها منتشر شده است گفت: من در جایی گفتم امریکا از نظر قدرت نظامی می‌تواند به ایران حمله کند اما چرا نمی‌کند، چون از مردم ما و از فرهنگ ایثار و شهادت می‌ترسد.آنچه ما را حفظ کرده است نه توان دیپلماسی است، نه چیز دیگر بلکه فرهنگ خودباوری و ایثار و شهادت است.

ظریف در ادامه گفت: اینقدر از این لاطائلات شنیده‌ام و جواب ندادم چون طرف دعوای من شما نیستید، امریکا و جان کری بوده است. در جلسه‌ای کری به من گفت ما می‌توانیم سایت فردو را بزنیم، فکر نکنید نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و من گفتم شما چقدر در جنگ ویتنام، عراق یا افغانستان موفق بودید؟ موفقیتی به دست نیاوردید اما این را هم بدانید مردم ایران فرق می‌کنند و او در پاسخ گفت به خاطر همین است نمی‌خواهیم وارد دعوا شویم.

ظریف خطاب به خبرنگار سوال‌کننده و منتقدانش گفت: شما تنهایی به قاضی رفتید، موفق هم بیرون آمدید چون ما حرف نزدیم و سکوت کردیم. شما می‌گویید برجام یک جسد است خب بروید آن را خاکش کنید و شش قطعنامه شورای امنیت را بگیرید. آقای ترامپ هم برای‌تان جشن می‌گیرد.

وی ادامه داد: در روابط خارجه به ما یک دستوری می‌دهند و ما می‌رویم آن را انجام می‌دهیم اما وقتی ترامپ از یونسکو و دیگر سازمان‌ها و قراردادهای بین‌المللی خارج می‌شود یا سهمیه خود را به سازمان ملل نمی‌دهد چه کار می‌شود کرد یا دنیا در مقابل آن چه کار توانست بکند؟ امروز دبیرکل سازمان ملل اعلام می‌کند قادر به پرداخت حقوق کارمندان این سازمان نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.