| کد خبر: 198126 |

تاثیر تحریم‌ها بر صنعت حمل‌ونقل ریلی

برخی از قطعات قطارهای مسافربری از سطح تکنولوژی بالایی برخوردارند و تولید آنها در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین بخشی از پروژه نوسازی توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور، منوط بر واردات این تجهیزات است.

تین نیوز

 برخی از قطعات قطارهای مسافربری از سطح تکنولوژی بالایی برخوردارند و تولید آنها در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین بخشی از پروژه نوسازی توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور، منوط بر واردات این تجهیزات است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کریم شادی کارشناس صنعت حمل‌ونقل ریلی گفت: پس از تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، صنعت حمل‌ونقل ریلی برای واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز با چالش روبه‌رو شد. برخی از این قطعات را حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز تولید نمی‌کنند؛ زیرا نیاز به این قطعات در دنیا محدود بوده و صرفه اقتصادی برای بسیاری از کشورهای تولید‌کننده قطارهای مسافری در واردات آنها است.

وی درباره بومی‌سازی قطعات مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی، افزود: تلاش‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه بومی‌سازی برخی قطعات مورد نیاز صنعت به‌ویژه در یک‌سال گذشته انجام شده اما متاسفانه بانک اطلاعاتی جامعی برای ثبت تمام قطعات ساخت داخل کشور وجود ندارد.

این کارشناس صنعت حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه درحال‌حاضر ۲۰ رام ترن ست پر سرعت در ایران وجود دارد، گفت: تمامی ترن ست‌ها در اختیار شرکت رجا بوده و میانگین سنی آنها به‌طور متوسط ۱۰ سال است.

شادی با اشاره به بایسته‌های توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی در هر دو حوزه باری و مسافری تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که در کشورهای اروپایی هم هیچ‌گاه صددرصد ساخت وسایل نقلیه ریلی در داخل یک کشور اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین تامین قطعات و تجهیزات، نخستین بایسته ساخت قطارهای جدید و نوسازی ناوگان ریلی کشور است.

وی افزود: نکته دیگری که در سال‌های اخیر موجب عدم جذابیت بخش مسافری برای سرمایه‌گذاری شده، قیمت پایین بلیت‌ها در مقابل قیمت ترن ست و واگن مسافری و سهم بالای ارگان‌های نظارتی از بلیت‌های فروخته شده است.

معتقدم در ایران نیز باید مانند بسیاری از کشورهای دنیا با در نظر گرفتن معافیت‌ها و مساعدت‌های مالی، سهم شرکت‌های بهره‌بردار از قیمت بلیت‌ها افزایش یابد تا این بازار برای سرمایه‌گذاران جذاب شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.