| کد خبر: 197859 |

◄ نرخ عوارض برای خودروهای شخصی و عمومی متفاوت باشد

بی‌توجهی به خودروهای عمومی و عدم تفکیک و تفاوت در میزان عوارض دریافتی از خودروهای عمومی و شخصی در هر طرح و برنامه‌ای، موجب اشکال و ظلمی است که در حق راننده حرفه‌ای می‌شود.

تین نیوز

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور عدم تفکیک و تفاوت در میزان عوارض دریافتی از خودروهای عمومی و شخصی را ظلمی در حق راننده حرفه‌ای دانست.

به گزارش تین نیوز، حمید حسین‌زاده این مطلب را در پاسخ به پیشنهادی عنوان کرد که چندی پیش، دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها ارایه و درخواست کرده بود: نرخ شناور عوارض برای عبور از برخی آزادراه‌ها در نظر گرفته شود.

خدایار خاشع به خبرنگار تین نیوز گفته بود: یکی از راه‌های کنترل سطح سرویس و مدیریت ترافیک در آزادراه‌های دنیا به خصوص آزادراه‌هایی با ترافیک جهتی، شناور کردن نرخ عوارض عبور است.

بیشتر بخوانید: 

این پیشنهاد دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها اگرچه با استقبال فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای مواجه شد اما در عین حال دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور گفت: بی‌توجهی به خودروهای عمومی و عدم تفکیک و تفاوت در  میزان عوارض دریافتی از خودروهای عمومی و شخصی در هر طرح و برنامه‌ای، موجب اشکال و ظلمی است که در حق راننده حرفه‌ای می‌شود.

حمید حسین‌زاده خاطرنشان کرد: رانندگان حرفه‌ای فعال در خش حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای، در قبال تورم 60 تا 70 درصدی هزینه نگهداری خودرو، در نهایت هر چند سال یک‌بار 20 درصد به کرایه‌شان اضافه می‌شود و یکی از همین اجحاف‌ها گران شدن عوارض راهی و عدم تفاوت نرخ عوارض بین راننده عمومی و شخصی است.

او افزود: به‌عنوان نمونه در حال حاضر میزان پرداخت عوارض سواری کرایه در یک سرویس تهران رشت ۲۶ تومان است، راننده نمی‌تواند این مبلغ را به روی کرایه اضافه کرده و یا از اتوبان استفاده نکند بنابراین مجبور است از جیبش پرداخت نماید و بدیهی است که این روند برای او به‌صرفه نخواهد بود.

این مقام صنفی تاکید کرد: با این روند، هم راننده و هم مسافر رویکردشان به سمت استفاده از خودروی شخصی خواهد بود و نتیجه آن هم فروپاشی شرکت‌های حمل و نقلی و شغل رانندگی قانونمند و افزایش روزافزون تلفات جاده‌ای و ... است.

یک راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی مسافری نیز در این مورد گفت: شناورسازی عوارض برای خودروهای شخصی، طرح مناسبی است البته اگر همچون دیگر طرح‌ها فقط جهت گرفتن پول بیشتر اجرا نشود.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که برای ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌های برون‌شهری قطعاً باید معافیت در نظر گرفته شود چراکه در حال حاضر به عناوین مختلف از تاکسی‌ها به‌خصوص تاکسی‌های پلاک ع بدون هیچ خدماتی هزینه‌های متعدد دریافت می‌شود.

این راننده افزود: در حال حاضر رانندگان تاکسی‌های پلاک ع چندین جا عوارض و ... پرداخت می‌کنند اما خدمات بزرگراهی مناسبی نداشته و حتی یک سرویس بهداشتی بین راهی مناسب در طول راه نیست و اگر هم هست هزینه دریافت می‌کنند و تنها خدمات بین‌راهی پمپ بنزین و سوپرمارکت در حد محدود است که آنها هم از نظر قیمت دقیقاً مصداق سرگردنه هستند.

یک راننده دیگر نیز بیان کرد: اگر از ارایه این پیشنهاد سودجویی بیشتر مد نظر نباشد مثمر ثمر خواهد بود اما تجربه و سابقه اجرای طرح‌هایی از این قبیل نشان می‌دهد که ایجاد درآمد و انگیزه‌های مالی از اجزای اصلی اجرای چنین طرح‌هایی بوده و یا اگر چنین انگیزه‌ای در بین نبوده اما در عمل چنین شده است.

به گزارش تین نیوز، او بیان کرد: نمونه بارز چنین تجربه‌ای، طرح زوج و فرد و منطقه طرح اصلی است که ورود به آنها با پرداخت هزینه همیشه میسر و آزاد بوده و به همین سبب هیچ‌گاه هدف‌های منظور شده در این طرح‌ها به‌شکلی که انتظار می‌رفت، حاصل نشده است.

به گفته وی، تا زمانی‌که به حمل و نقل عمومی درون و برون‌شهری بهای کافی داده نشود مشکلات روز به‌روز بیشتر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    لطفا یک نگاهی هم به تصمیمات مدرن ترین کشورهای اروپا از نظر وجود زیر ساخت های حمل ونقل کالا و مسافر در جاده ها ونیز وجود اتوبان‌های مدرن وبی نقص درکشور آلمان بیافکنید .

    شاید نمی‌دانید که درانجا عموم مردم واتومبیل های سواری بطور رایگان از اتوبان ها وازادراهها استفاده میکنند خودروهای عمومی حمل کالا و مسافر برحسب ظرفیت ونیز برحسب وجود استانداردهای آلایندگی محیط زیست (یورو ) هزینه عوارض پرداخت می‌کنند .

    البته آنجا هیچ درآمد نفت و گاز ندارند ودرامد دولت را مردم تامین میکنند .
    ودرخصوصی سواری ها نیز درکشور فرانسه بیشترین عوارض اتوبانی از سواری های تک سرنشین دریافت میشود .و هر شخصی که اجباراً روزانه مسیر طولانی. را دراتوبان طی میکند ناچار است برای صرفه اقتصادی چند نفر را برای تکمیل ظرفیت خودرو اش حتی رایگان حمل کند .
    آنوقت نویسنده محترم اعتقاد دارند که خودرو سواری حمل مسافر باید از پرداخت عوارض معاف شود .؟!!!؟!