| کد خبر: 197843 |

مشکلات کارگران مترو روی میز مجلس و شورا؛

ورود اداره کار تهران به موضوع مشکلات صنفی کارگران مترو

مقرر شده که بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گزارشی از وضعیت کارگران مترو ظرف یک ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران قرار دهند.

تین نیوز

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران از ورود اداره کار تهران به موضوع مشکلات صنفی کارگران مترو تهران خبرداد و گفت: مقرر شده که بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گزارشی از وضعیت کارگران مترو ظرف یک ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران قرار دهند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، افشین حبیب زاده  در مورد جزئیات جلسه اعضای کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل شورای اسلامی با معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری و روسای هلدینگ  مترو و شرکت بهره برداری مترو به منظور بررسی مشکلات کارگران مترو  با بیان اینکه گزارشی توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران  به واسطه بازدیدی که از مترو داشتند، مبنی بر عدم رعایت برخی قوانین مربوط به کارگران مترو، به شورا ارائه شد، گفت: گزارش ارائه شده از سوی معاونت نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت که منتهی به گزارش جامع‌تری از وضعیت  کارگران مترو و مطالبات آنها شد.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات مربوط به کارگران، پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری بود گفت: این جلسه با حضور علیرضا محجوب رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی،  رضایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا و مسئولان شهرداری برگزار شد که در این نشست مشکلات و دغدغه‌های کارگران، مطرح و با مسئولان مربوطه درمیان گذاشته شد.

معاون نظارت شورای شهر تهران به بازدید هفته گذشته دو تن از اعضای شورای شهر  از انتهای مسیر جنوبی خط ۶ مترو و ایستگاه دولت آباد اشاره کرد و گفت: طبق اظهارات همکارانمان  کارگران مشغول در این محدوده، حدود ۳ الی ۵ ماه حقوق معوقه دارند که بخشی از این مساله به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی شهرداری به پیمانکار بوده است.

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران به بیان برخی از مشکلات کارگران که در این جلسه مطرح شد پرداخت و گفت: براساس آیین نامه حفاظت فنی و بهداشت عمومی، کارفرما  موظف است در هر سال،  دو دست لباس کار و وسایل حفاظتی مجانی در اختیار کارگران قرار دهد که بنا به گفته کارگران این مهم چندسالی  است که به تعویق افتاده است.

حبیب زاده با بیان اینکه براساس قانون باید قرارداد منعقده بین کارگر و کارفرما در ۴نسخه تهیه و یک نسخه هم به کارگر ارائه شود ادامه داد: اما چه کارکنان قراردادی و چه نیروهای پیمانکاری از این حق قانونی خود بهره مند نشدند و در برخی مواردانعقاد قرار داد گاهی تا اواخر دوره کاری به طول می انجامد گفت: این امر نشان می دهد که امکان دارد هر زمان و به هر دلیل عذر کارگر خواسته شود و فرد بدون در اختیار داشتن قرارداد اخراج شود.

وی با بیان اینکه براساس قانون کارگرانی که از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد در کارگاه حضور دارند، مستحق دریافت ۳۵ درصد اضافه بر مزد ساعت کاری دارند گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده این قانون برای کارگرانی که در این ساعات مشغول نظافت ایستگاه و خطوط هستند، لحاظ نشده و در فیش حقوقی آنها هم درج نشده است.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده ۵۹ قانون کار ارجاع اضافه کار به کارگر منوط به موافقت او و پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی است گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده کارگران برخی شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد مجبور به انجام اضافه کار بودند اما حداقل دستمزد اضافه کاری به آنها پرداخت شده و در مواردی که نسبت به این امر اعتراض می‌کردند از سوی شرکت ها تهدید به تعدیل و اخراج می شدند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه کارگران  برخی از شرکت‌های طرف قرارداد یک الی دو ماه طلب حقوق معوق دارند گفت: برخی از شرکتهای پیمانکاری هنوز عیدی و سنوات سال‌های ۹۳ الی ۹۷ را به کارگران خود پرداخت نکرده‌اند.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی و فصل ششم قانون کار تشکیل تشکل های کارگری و کارفرمایی به رسمیت شناخته شده و حتی تکلیف شده  در واحدهای دارای بیش از ۳۵ نفر شاغل دائم، شورای اسلامی کار راه‌اندازی شود، گفت: علیرغم درخواست‌های مکرر کارکنان شرکت مترو برای تشکیل تشکل در مترو و همچنین پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اعضای شورای شهر، هنوز هیچ تشکلی تشکیل نشده و حتی برخی از کارکنان پیگیر برای تشکیل تشکل به بخش‌های مختلف احضار شده‌اند.

حبیب زاده با بیان اینکه بر اساس مصوبه آبان ماه سال ۹۲  کمیته تعیین مشاغل سخت و زیان آور، شغل راهبری قطار به عنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده است گفت: طبق ادعای راهبران مترو آنها در مراجعه به شعب تامین اجتماعی متوجه شده‌اند که تطابقی میان شغل مندرج در لیست‌های بیمه این شرکت تا قبل از سال ۹۲ با مصوبه کمیته مشاغل سخت و زیان آور وجود ندارد و در پیگیری به عمل آمده مشخص شد تا پیش از سال ۹۲ لیست بیمه منطبق بر مستندات طرح طبقه بندی مشاغل ارسال نشده است اما مبالغ پرداختی حق بیمه راهبران قطار بر مبنای شغل واقعی مورد تصدی به سازمان تامین اجتماعی واریز شده است.

حبیب‌زاده یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این جلسه را طرح خواسته برخی از راهبران قطار برای تبدیل وضعیت از شرکت هادیان شهر به قراردادی شرکت بهره‌برداری مترو عنوان کرد و افزود: هیات مدیره شرکت بهره برداری مترو در بهمن ماه سال ۹۷ درخواست صدور مجوز تغییر قرارداد کاری راهبران قطار از  پرسنل هادیان شهر به قرارداد شرکت را منوط به تایید معاون منابع انسانی شهرداری می‌کند که با این امر  موافقت شده است. راهبران ادعا می‌کنند که با وجود طی مراحل مندرج تاکنون تبدیل وضعیت قرارداد آن‌ها به سرانجام نرسیده است که مدیران مترو در این جلسه اعلام کردند که تبدیل وضعیت آنها به زودی نهایی می‌شود.

حبیب زاده در پایان اظهار کرد: پس از طرح مشکلات، این مسایل مورد اعتراض مدیران مترو قرار گرفت از این رو قرار شد بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بازدید و بررسی‌های لازم، گزارشی از وضعیت کارگران مترو ظرف یک ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران قرار دهند.

حبیب زاده در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از محل تضامین پیمانکار، حقوق معوق کارگران را پرداخت نمی‌کند؟ گفت:  کارفرما  تنها می‌تواند،  یکبار از محل تضامین، حقوق بدهد  چراکه تداوم  این مسئله سبب تخلیه تضامین می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.