| کد خبر: 197841 |

خانه لرزاده موزه شد

خانه استاد لرزاده در خیابان شریعتی تهران که در محاصره ساختمان های بلند مرتبه قرار دارد، به خانه موزه لرزاده تبدیل شد.

تین نیوز

خانه استاد لرزاده در خیابان شریعتی تهران که در محاصره ساختمان های بلند مرتبه قرار دارد، به خانه موزه لرزاده تبدیل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، حسین لرزاده معمار و هنرمند مشهور ایرانی از جمله آخرین نسل استادکاران چیره دست و هنرمند بود که ضمن آشنایی با فنون و اجزای گوناگون هنرهای سنتی معماری اسلامی و ایرانی به خلق آثاری ماندگار در دوران جدید ایران پرداخت. او در آستانه انقلاب مشروطیت تهران و در خانواده ای معمار در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به دنیا آمد. 

استاد لرزاده با حکم وزارت معارف و انجمن مفاخر  و آثار ملی آرامگاه فردوسی را ساخت و از دیگر سو از بالاترین مرجع تامه شیعیان جهان در زمان خود دستور ساخت بنای مسجد اعظم قم را گرفت و به واسطه مراجع معظم عراق به افتخار طراحی  نظارت بر ساخت اجزای حرم مطهر امامان معصوم و بزرگان دین  در عتبات عالیات نائل شد. 

برخی او را دایره المعارف تجربی هنر اسلامی و میراث بان هنر و تمدن اسلامی دوران معاصر نامیده اند. حسین لرزاده در طول ۹۸ سال زندگی در بیش از ۸۴۲ عمارت فعالیت کرد. این کارنامه در کنار انواع بناها مانند کاخ بیمارستان بانک مدرسه منزل مسکونی  و غیره که اجزایی مانند سر در، رسمی سازی، طاسه سازی و شمسه زیاد، یزدی بندی، مقرنس کاری و روسازی و تزئینی کاری و سایر هنرنمایی های استاد را به یادگار دارند، شامل طراحی و معماری و نظارت بر اجرای بیش از ۶۳۵ باب مسجد نیز می شود. 

خانه ای که او از دهه ۳۰ تا ۸۰ در آن زندگی می کرده پس از درگذشت استاد در سال ۸۳ با هدف ایجاد موزه و ثبت و معرفی آثار از سوی شهرداری تهران خریداری شد. بعد از چند سال فعالیت های مختلف از جمله کافی شاپ بخش گلخانه آن، بلاخره عصر روز گذشته، ۱۷ مهر ماه با حضور شهردار تهران افتتاح شد تا روایت دهه های گوناگون زندگی لرزاده و محلی برای شناسایی و معرفی میراث معماری اسلامی ایرانی و جنبه های کمتر شناخته شده آن باشد. فراوانی و گستردگی جغرافیایی آثار استاد لرزاده سبب شد  تا بسیاری از آنها ناشناخته و یا کمتر شناخته شده باقی بمانند.

اما در این موزه به شرح فعالیت های او در چند اثر مشهور از جمله آرامگاه فردوسی و مسجد لرزاده و مسجد قندی و ... پرداخته شده است. بهارخواب این خانه دوره پهلوی اول نیز به محل برگزاری جلسات تبدیل شد. 

زیرزمین آن هم تالار کودک و معماری توسط تیم موزه عروسکهای تهران ایجاد شده است تا با کمک بازی وسرگرمی کودکان با موضوع معماری بیشتر آشنا شوند. ولی آثار کمی از وسایل زندگی او در این موزه مشاهده می شود که البته مسئولان موزه درصدد هستند تا این وسایل را از خانواده اش گرفته و در این خانه به نمایش بگذارند. تنها چیزی که از استاد در یکی از اتاق های آن وجود دارد، کلاه و عصای اوست.

خانه استاد لرزاده در محاصره ساختمانهای بلند مرتبه قرار دارد ساختمانهایی که پیش از این شورای شهر نیز درباره شکستن حریم این خانه توسط این بناها اعتراض کرده بود. حتی کاربری این خانه به عنوان خانه معمار یا موزه لرزاده نیز چندی پیش دچار چالش شده بود. 

کارفرمای پروژه راه اندازی خانه موزه معمار لرزاده معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و مجری آن نیز سازمان زیباسازی شهرداری تهران بوده است. اما موزه پردازی آن را رضا دبیری نژاد و وحید قاسمی به عهده گرفتند. همچننی از افرادی از جمله فرزندان و نوه های مرحوم لرزاده نیز برای پژوهش درباره استاد کمک گرفته شد. 

قرار است این موزه هر روز به روی بازدیدکنندگان از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ باز باشد بدون اینکه فعلا بلیتی برای آن در نظر گرفته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.