| کد خبر: 197615 |

◄ راه‌اندازی «سیستم آنلاین شناسایی سارقان ریل‌ها» عملی نیست

این پیشنهاد با توجه به قیمت هر دستگاه دوربین و نیز تعداد زیاد دوربین‌های مورد نیاز عملی نیست چرا که نصب و راه‌اندازی و اجرای سیستمی که اطلاعات دوربین‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کند، هزینه بالایی دارد.

تین نیوز

در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی درباره حادثه قطار زاهدان-تهران اعلام کرده «شواهدی مبنی بر تروریستی بودن این حادثه به دست نیامده است»، یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید: با توجه به غیر تروریستی بودن سانحه زاهدان، تنها فرضیه‌ای که باقی می‌ماند سرقت پیچ‌ها توسط سارقان است.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان به خبرنگار این شبکه خبری گفت: در این زمینه برخی پیشنهاد کرده‌اند برای جلوگیری از اقدام مشابه سارقان، در خطوط آهن دوربین نصب شود تا دزدان شناسایی و دستگیر شوند.

وی افزود: این پیشنهاد با توجه به قیمت هر دستگاه دوربین و نیز تعداد زیاد دوربین‌های مورد نیاز عملی نیست چرا که نصب و راه‌اندازی و اجرای سیستمی که اطلاعات دوربین‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کند، هزینه بالایی دارد.

او تاکید کرد: همچنین برای این‌ کار نیاز به افرادی است که دائما فیلم دوربین‌ها را کنترل، بازبینی، فیلتر، حفظ، حذف و تحلیل کنند و گزارش دهند.

قصابیان اظهار کرد: با توجه به رویکرد و پیشینه سیستم‌های دولتی در ایران، به‌طور حتم برای این کار یک اداره‌کل با مدیرکل و معاون و ردیف بودجه و کارشناس و کارمند و منشی و ساختمان و خودروی خدمت و حراست و ایمنی ایجاد خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، وی با توجه به این موارد، پیشنهاد راه‌اندازی «سیستم آنلاین شناسایی سارقان ریل‌ها» را غیر عملی دانست و گفت: حتی اگر این سیستم راه‌اندازی شود این پرسش مطرح است که آیا دزدان از وجود دوربین‌ها با خبر نمی‌شوند؟

قصابیان افزود: به‌طور حتم اولین کاری که یک سارق انجام می‌دهد از کار انداختن دوربین قبل از شروع عملیات سرقت است.

او بیان کرد: پرسش دیگر این است که اگر دزدان با این دوربین‌ها تشخیص داده شوند چه باید کرد؟ به پلیس اطلاع داد که از پاسگاه به مکان سرقت برود؟ آیا سارقان می‌ایستند تا پلیس برسد و به آنها دستبند بزند؟

به گزارش تین نیوز، این کارشناس خاطرنشان کرد: این کاری که از «سیستم سراسری آنلاین شناسایی سارقان ریل‌ها» مورد انتظار است هم اکنون توسط راهبانان انجام می‌شود فقط کافی است تعدادشان بیشتر و فاصله زمانی گشت‌ آنان کمتر شود.

قصابیان گفت: به‌طور قطع برای حل یک مسئله نباید ابتدا سراغ گران‌ترین روش رفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودي 3 0

    سيستم آنلاين شناسائي سارق! با نصب دوربين براي رصد کردن تردد و شناسائي سارقين، متفاوت است البته
    ما سالهاست که از راهبان هاي زحمت کش و نيروي انساني در طول خطوط استفاده مي کنيم! آيا آمار سرقت ها کمتر شده است؟ ايا مي توان متربه متر طول خط را آدم بگذاريم براي مواظبت از ريل و تجهيزات ريلي؟ چون ظاهرا با نيروي اسناني نمي توانيم 1500 به 1500 متر متر هم بين دو راهبان متوالي فاصله قرار بدهيم چون ممکن است بين اين مسافت سرقت رخ بدهد!
    سيستم رصد سي.سي.تي.وي در ايستگاههاي تشکيلاتي اکثرا وجود دارد ولي باز هم سرقت ، رخ مي دهد!
    تصور مي کنم بين استفاده از سيتمهاي IoT و نصب دوربين! اختلاط مبحثي صورت گرفته است، اينترنت اشياء روند محافظت و رد يابي آلات و ادوات ريلي را هوشمند مي کند! و سارقان عموما نمي توانند متخصص اينترنت اشيا يا از کار انداختن منابع تغذيه و سنسورهايشان باشند
    ايده استفاده از اينترنت اشيا، علاوه بر اينکه در تعداد نيروي انساني بشدت صرفه جوئي مي کند، بثروتي در ساختار ريلي تبديل مي شود بعلاوه با شناسائي اشيا سرقت شده، مي توان آنها را تا حد امکان رصد کرد( يعني مي توان به اصل قضيه سرقت و آمران آنها رسيد ) بدون آنکه متوجه شوند!_ سارق، و دستگيري اش، نمي تواند ما را به ريشه ي عامل سرقت و آمرين آن، برساند اينها عموما معلول هايي هستند که هيچ اطلاعي از پشت پرده قضيه اين سرقتها و در بسياري از موارد سوانح و فجايعي که ممکن است يک سرقت کوچک پيش بياورد بي اطلاعند
    حذف يا دستگيري چند سارق، پس از سانحه اي که مي تواند به فاجعه انساني مبدل شود، نه از سانحه جلوگيري مي کند و نه اين پديده را ريشه يابي و رفع مي کند
    ايده استفاده از اينترنت اشيا را نبايد به نصب دوربين!! در طول خط تقليل دهيم
    راه آهن مي تواند از متخصصين اي تي و شرکتهاي فعال در زمينه اينترنت اشيا، مشورت بگيرد و ميزان هزينه -فايده آنرا ارزيابي نمايد

  • سعید قصابیان 1 0

    با سلام خدمت جناب خشنودی
    لطفا به مصاحبه دبیر "انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته" با برنامه پیک بامدادی رادیو تهران رجوع بفرمایید.ایشان در آن مصاحبه تقصیر را بر گردن استفاده از روش های منسوخ انداختند و بر کاربرد دوربین تاکید داشتند و هیچ اشاره ای به اینترنت اشیاء نشد.
    همچنین توجه داشته باشید که فواید و مزایای اینترنت اشیاء یک چیز است و زمینه فرهنگی و زیر ساخت های پیاده سازی و بخصوص هزینه های آن چیز دیگر. آیا بنظر شما ممکن است که یکشبه به تکنولوژی اینترنت اشیاء جهش کرد؟