| کد خبر: 197612 |

◄ ممنوعیت کاپوتاژ خودرو شخصی به عراق تا پایان مهرماه

حداکثر کاپوتاژ اتوبوس ها به داخل خاک عراق در مواقع اضطرار ۴۰۰ دستگاه خواهد بود.

تین نیوز

رئیس ستاد مرکزی اربعین سال ۹۸ از ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهرماه خبر داد و عنوان داشت: حداکثر کاپوتاژ اتوبوس‌ها به داخل خاک عراق در مواقع اضطرار ۴۰۰ دستگاه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، ذوالفقاری در نشست خبری ستاد اربعین حسینی که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: براساس توافق با مسئولان عرافی مقرر شد تا به دلیل کمبود زیرساخت و گرانی نرخ سوخت تا پایان مهر ماه خودرو شخصی ایرانی به داخل خاک عراق وارد نشود، این تصمیمات در حالی گرفته شد که جوانب کار کامل در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه یازده هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهری و برون شهری برای حمل و نقل زائران اربعین  در نظر گرفته شده است، افزود: با این کار ۷۵ درصد از اتوبوس های برون شهری و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری به جابه جایی زائران اربعین حسینی می پردازند که بیش از این، اختصاص اتوبوس به مراسم اربعین ممکن نخواهد بود.

ذالفقاری با تاکید بر اینکه یک هزار و ۲۵۰ اتوبوس شهری به جابه جایی زائران در خاک عراق و هزار و ۲۵۰ دستگاه نیز در اطراف مرزهای کشورمان به کار حمل و نقل زائران می‌پردازند، گفت: چنانچه هموطنان بتوانند از خودرو شخصی خود برای رسیدن به مرزها استفاده کنند از آن استقبال می‌کنیم.

ثبت نام 2.3 میلیون نفر در سامانه سماح

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه، گفت: بر اساس آخرین آمارها 2 میلیون و325 هزار و 508 نفر تا این لحظه در سامانه سماح ثبت نام کردند و تا پایان دیروز نیز یک میلیون و 550 هزار گذرنامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته 97 درصد افزایش صدور گذرنامه را داشتیم.

وی در ادامه سخنان خود در این نشست خبری با تاکید بر اینکه، حدود 400 هزار برگ تردد نیز برای افرادی که نتوانسته‌اند گذرنامه خود را دریافت کنند صادر شده است، افزود: براساس آمار ها از اول ماه صفر تا هفتم صفر 479 هزار نفر از مرز خارج شده اند که نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش خروج افراد از کشور را داشته ایم، همچنین بیشترین عبور زائرین از مهر مرز مهران بوده است..

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه در حدود سه هزار و 100 دستگاه کامیون حمل بار مواد تغذیه از کشور خارج شده است، اظهار کرد: انتظار می‌رود تا پایان مراسم اربعین بیش از 6 هزار دستگاه کامیون که شامل امکانات تغذیه برای زائرین دارد از کشور خارج شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به باز بودن مرزهای شلمچه، مهران و چذابه خاطرنشان کرد: امروز نیز مرز خسروی فعالیت خود را از سر گرفته است تا زائرین محترم از این مرز وارد خاک عراق شوند.

معاون امنیتی وانتظامی افزود: به دلیل لغو روادید میان کشورهای ایران و عراق قطعا تعداد زائرین افزایش پیدا خواهد کرد، در سال گذشته در حدود دو میلیون و 500 هزار نفر زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی حضور داشتند که قطعاً امسال نیز این آمار آن بالاتر خواهد رفت البته این نکته شایان ذکر است که به دلیل زیرساخت‌های موجود در کشور عراق اگر همکاری های لازم همکاری‌های لازم از سوی زوار صورت نگیرد در حمل و نقل، تغذیه و بهداشت و درمان با اختلال مواجه خواهیم شد.

ذوالفقاری،  در پاسخ به پرسشی درباره هزینه پارکینگ برای خودروهای شخصی در مرزها، اظهار کرد: هزینه پارکینگ‌های در اختیار دستگاه های دولتی برای هر 24 ساعت، 5 هزار تومان است و اگر رقمی بیشتری دریافت شد، زائران آن را گزارش کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امنیت عراق و امکان زیارت سامرا و کاظمین، گفت: درباره امنیت سه مرجع وجود دارد که یکی از آنها دولت عراق، دیگری ستاد اربعین در عراق با مسئولیت سفیر ایران در عراق و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح است. طی روزهای گذشته با توجه به افزایش تعداد زوار و به دلیل حضور نیروهای امنیتی در برخی شهرهای عراق، معطلی هایی برای زائران وجود داشت که پیگیری شد و با برگزاری جلسه امنینی در نجف مشکل حل و زوار وارد نجف شدند.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مرز خسروی با تاخیر باز شد و گزارشی از وضعیت تردد زائران از این مرز اعلام نشده است، اظهار کرد: مرز خسروی مشکلی نداشت، آن‌چه ایجاد مشکل کرد مربوط به گروه‌های امنیتی در بغداد بود. همکاران ما در کرمانشاه جلسه‌ای برگزار و اعلام کردند طرف عراقی گفته از روز جمعه مرز فعال می‌شود اما بحث بر این بوده که تردد زائران از مسیر بغداد باشد یا خیر.

وی افزود: در نهایت مسیر دیگری تعیین کردند و به دلیل اینکه قرار بود نیروهای امنیتی در عراق مسیر را کنترل کنند، در بازگشایی مرز خسروی معطلی ایجاد شد. از ساعت 8:45 صبح امروز مرز خسروی باز و تردد آغاز شده است. ساعت فعالیت مرز نیز قرار است 7 صبح تا 17 عصر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.