| کد خبر: 197466 |

◄ التهاب لاستیک تاریخ گذشته

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو، بر این اعتقاد است که وجود تایرهای تاریخ گذشته در بازار ناشی از وجود کسانی است که در اقدام به واردات لاستیک به کشور از دانش کافی برخوردار نیستند.

تین نیوز

در حالی که بازار تایر این روزها از لاستیک‌های تاریخ گذشته اشباع شده است، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو بر این اعتقاد است که وجود تایرهای تاریخ گذشته در بازار، ناشی از دو عامل حذف ضوابط واردات لاستیک به کشور از سوی وزارت صمت و گرانی لاستیک خودروهای سنگین در کشور است.

مصطفی تنها به خبرنگار تین نیوز، گفت:  تولیدکنندگان داخلی، لاستیک‌ها را بلافاصله پس از تولید روانه بازار می‌کنند از همین‌رو اگر موضوع فروش لاستیک به فروشندگان صحت داشته باشد قصوری را متوجه سازنده داخلی نمی‌کند.

وی با بیان این که توزیع لاستیک‌هایی که تاریخ انقضای آن گذشته است دو علت اساسی می‌تواند داشته باشد، افزود: سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به یک‌باره تمامی ضوابط واردات لاستیک به جز استاندارد ملی را حذف کرد که باعث شد افرادی حتی با داشتن یک کارت بازرگانی قادر باشند بدون تخصص اقدام به وارد کردن تایر به کشور کنند.

به گفته او، تصمیم وزارت صمت در حالی اتخاذ شد که در گذشته طبق قوانین و پیگیری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، واردات لاستیک باید از طریق دارندگان امتیاز نمایندگی مجاز به کشور صورت می‌گرفت. به گونه‌ای که اگر برند مطرحی در دنیا قصد فروش محصولات خود در ایران را داشت باید نسبت به تاسیس نمایندگی در کشورمان اقدام  و یک نماینده مقیمی در ایران داشت تا پس از واردات، در قبال مصرف‌کنندگان تایر پاسخگو باشد.

وی با ابراز تاسف از تصمیم وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار در ملغی کردن ضوابط واردات لاستیک به کشور، تصریح کرد: با این تصمیم وزارت صمت، تمامی دارندگان کارت بازرگانی با تخصص‌های مختلف اقدام به وارد کردن لاستیک به کشور کردند که نتیجه بی توجهی به دانش فنی در واردات، متلاشی شدن تایر پس از مدت کمی از استفاده در خودرو است.

این مقام مسئول با یادآوری این نکته که بسیاری از افراد که اقدام به وارد کردن لاستیک به کشور می‌کنند بدون این‌که عمدی در بین باشد به علت قیمت کم به وارد کردن لاستیک‌های استوک ارزان قیمت به کشور می‌کنند، اظهار کرد: اگر به این عامل، انبار کردن لاستیک به منظور گران‌تر شدن نیز اضافه شود، وضعیتی را شاهد خواهیم بود که در حال حاضر از آن شکایت شده است.

وی در توضیح علت بعدی توزیع لاستیک تاریخ گذشته در بازار مصرف، گفت: در دوسال اخیر  به ویژه زمانی که لاستیک‌های سنگین با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه شدند  وضعیت آشفته‌ای به وجود آمد. بسیاری از سودجویان و برخی رانندگان برای مقابه با گرانی آینده شروع به خرید و انبار کردن تایر کامیون‌ها کردند که شرایط بد دپو موجب از دست رفتن کیفیت لاستیک شد.

 رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو، با تاکید بر این نکته که لاستیک  در اثر عوامل محیطی خواص مثبت خود را از دست خواهد داد و باید در انبارهای مناسب نگهداری شوند، ابراز داشت: عناصر مختلف محیطی اثرات منفی بر کیفیت لاستیک‌ها را به همراه دارد و ترکیدن لاستیک در اندک زمانی پس از بکارگیری یکی از آن موارد است که گزارش شده است.

تایید فروش لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته

مجید کیانپور نماینده مجلس نیز اخیرا فروش لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته و غیراستاندارد در این کشور را «موضوعی فاجعه‌بار» خوانده و آن را غیرقابل بخشش دانسته است.

وی خواهان دخالت ‌قوه قضائیه در این مساله و برخورد با متخلفان شده و گفته است افرادی که لاستیک‌های منقضی شده می‌فروشند باید به اشد مجازات برسند.

 کیانپور همچنین، خواهان پاسخگویی وزارت صنعت در باره فروش لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده و گفته است نشستی با حضور مسئولان وزارتخانه‌های صنعت و راه و شهرسازی در مجلس برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    اقای تنها در صحبتهایتان فرمودید که رانندگان بر اثر کمبود و گرانی لاستیک اقدام به خرید و دپوی لاستیک کردند که این کلام شما خنده دار است و دور از انصاف ....ان شاالله این را واقف هستید که اگر سازمان صمت و سازمان حمل و نقل در مورد صدور حواله اقدامی نمیکردند و این کار دست شما بود الان یک جفت لاستیک ۳۱۵درجه سه چینی که در بازار چهار میلیون بفروش میرسد قیمت ان به ده میلیون هم میرسید و کسی هم پاسخگو نبود در ضمن نباید یادمان برود که تا پارسال یک جفت لاستیک را با چهار تا چک میفروختید اما الان فقط با کشیدن کارت بانکی اقدام به فروش لاستیک به قول خودتان بی کیفیت میکنید