| کد خبر: 197358 |

◄ 10 نکته از راهبرد بریتانیا در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری به‌عنوان سومین بخش بزرگ اقتصاد ملی در بریتانیا در سال 2018 بیش از 38 میلیون گردشگر خارجی داشته است که موجب درآمدی به میزان 23 میلیارد پوند فقط از این طریق گردید.

تین نیوز

برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری در کشور و همچنین گرامیداشت هفته گردشگری و طرح دیدگاه‌های مسئولان ارشد کشور و متخصصان این حوزه، اینجانب را بر آن داشت تا تجربیات کاری و مشاهدات عینی خود طی چندین سال فعالیت در کشور بریتانیا در بخش حمل‌ و نقل هوایی را به اختصاربه شرح زیر یادآوری نمایم.

1- تدوین، تصویب و ابلاغ طرح بلندمدت استراتژی مدرن صنعتی بریتانیا با هدف صادرات به میزان یک تریلیون پوند به وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی و تعیین تکلیف بخش‌های اصلی اقتصاد ملی و از جمله صنعت گردشگری، به‌عنوان سومین بخش بزرگ اقتصاد ملی آن کشور تا سال 2025.

2- حمایت و مشارکت دولت و بخش خصوصی به‌عنوان بازیگر اصلی صنعت گردشگری از طریق تشکیل شورای صنعت گردشگری، مهمترین رکن تصمیم‌ساز به ریاست وزیر وزارتخانه متولی گردشگری، کارگروه‌های درون وزارتخانه‌ای که مرتبط با حوزه گردشگری هستند (به‌طور عمده شامل وزارت کشور، وزارت خارجه و وزارت حمل‌ و نقل) و هیئت اجرایی برگزاری همایش‌های تجاری، کنفرانس‌های تخصصی و نمایشگاه‌های بین‌المللی به میزبانی بریتانیا.

به عبارت دیگر ضرورت تشکیل سه ساختار معین و کمکی خارج از تشکیلات رسمی وزارتخانه متولی برای اطمینان از انسجام، هماهنگی و تشریک مساعی در بخش‌های متنوع، متفرق و متعدد دست‌‌اندرکار در حوزه کسب و کار صنعت گردشگری.

3- صنعت گردشگری به‌عنوان سومین بخش بزرگ اقتصاد ملی در بریتانیا در سال 2018 بیش از 38 میلیون گردشگر خارجی داشته است که موجب درآمدی به میزان 23 میلیارد پوند فقط از این طریق گردید.

در بخش گردشگری داخلی نیز عایدی کشور بیش از 24 میلیارد پوند بوده است. رشد سالانه صنعت گردشگری  نیز معادل 23 در صد تا سال 2025 پیش‌بینی شده است.

در مجموع سهم بخش گردشگری در اقتصاد ملی این کشور برابر با 62 میلیارد پوند در پایان سال 2018 است.

4- اطمینان از برنامه دولت در سیستم آموزشی کشور در جهت حمایت و پشتیبانی از نیازهای حرفه‌ای و تخصصی صنعت گردشگری و نیروی انسانی شاغل در آن از طریق تصویب دوره‌های نوین آموزشی، به عبارت دیگر سیستم آموزشی کشور نیز در خدمت تامین نیازهای نیروی انسانی متخصص در حوزه گردشگری به‌ویژه با تحولات شتابان در شیوه‌های کسب‌وکار در شبکه اینترنت طی سال‌های آتی است.

5- تربیت سالانه 3 هزار کارآموز صنعت گردشگری در مراکز آموزش حرفه‌ای و صنعتی به منظور جذب آنها در مراکز خدمات و هم‌زمان فراهم نمودن زمینه‌های ارتقای شغلی برای حداقل 10 هزار نفر در هر سال.

شایان ذکر است در حال حاضر بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در صنعت گردشگری بریتانیا شاغل هستند.

6- تغییر الگوی کلاسیک گردشگران خارجی از طریق ایجاد پنج قطب جدید گردشگری به‌ویژه در مناطق خارج از پایتخت که مستعد جلب و جذب گردشگر خارجی است.

توزیع مناسب گردشگران خارجی و هدایت آنها به مناطق دیگری غیر از لندن به‌ویژه از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ساخت هتل‌های جدید با  130 هزار تخت طی پنج سال آینده  به‌نحوی که 75 درصد آن خارج از لندن است.

7- وجود برنامه اقدام ملی جهت حفظ موقعیت برتر بریتانیا در سطح اروپا در برگزاری و میزبانی همایش‌ها و نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی.

8- هوشمندسازی حوزه گردشگری به کمک تاسیس هاب ملی اطلاعات گردشگران خارجی از طریق تجمیع داده‌های عملیاتی آنها در سامانه‌های مختلف در بخش‌های متعدد به منظور تجزیه و تحلیل منسجم اطلاعات و درک بیشتر روندهای اصلی  نیاز  گردشگران خارجی و پیش‌بینی دقیق  آنها در ارائه خدمات بهتر  به گردشگران آتی.

این ابتکار به تنهایی خود یک تحول بنیادی و نقط عطفی در رشد و توسعه صنعت گردشگری  محسوب می‌شود.

9- افرایش بهره‌وری منابع در سایر فصول سال. در حال حاضر حدود 40 درصد از گردشگران تنها در سه ماه از سال (از ماه جولای تا سپتامبر) برای گذران اوقات فراغت به بریتانیا سفر کرده که بیش از 50 درصد آن هم لندن را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. دولت از طریق دخالت عامدانه در نظر دارد که از 2 طریق این الگوی کلاسیک را تغییر دهد، یکی ایجاد قطب‌های جدید مستعد گردشگری در سایر مناطق به غیر از پایتخت و ترغیب سرمایه‌گذاری در آن مناطق با شیوه‌های مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی و دیگری برنامه اقدام ملی در خصوص برگزاری کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی در سایر فصول سال است.

10- تحقق راهبرد رشد سالانه 33 درصدی در انتخاب  بهترین مقصد گردشگری در جهان  برای افراد ناتوان و معلول به لحاظ توان تحرک فیزیکی در مسافرت.

در پایان خاطرنشان می‌شود اهداف ضمنی راهبرد صنعت گردشگری نگاه اساسی به مقابله با  چالش‌های بنیادی کشور در حوزه‌های سه گانه انقلاب صنعتی چهارم (افزایش سهم اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان  در اقتصاد ملی)، توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست و ترویج صنعت پاک و سرانجام هرم جمعیتی سالمند نیز دارد.

* عضو انجمن علمی حمل و نقل هوایی ایران

داریوش نیکنام

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    بسیار عالی بود