| کد خبر: 197330 |

حجم 51 برابری صادرات کالا از گمرکات کردستان در مقابل واردات

مدیرکل گمرک سنندج از حجم 51 برابری صادرات کالا از گمرکات کردستان در مقابل واردات

تین نیوز

مدیرکل گمرک استان کردستان، از افزایش 164 درصدی ارزش ریالی کالاهای صادراتی از استان کردستان به سایر کشورها در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بختیار رحمانی پور در گفت‌وگو با خبرنگاران، آخرین وضعیت رویه های صادرات، واردات و ترانزیت کالا از طریق گمرکات استان کردستان را تشریح و اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال، یک میلیون و 63 هزار تن انواع کالا به سایر کشورها صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 15 درصد و از نظر ارزش دلاری پنج درصد افزایش نشان می‌دهد، ضمن اینکه میزان صادرات در مدت مذکور از لحاظ ارزش ریالی 164 درصد افزایش ارزش داشته است.

رحمانی پور درخصوص وزن کالاهای صادراتی تصریح کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون تن کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که از این مقدار 561 هزار تن کالاهای صادراتی اظهار شده در گمرکات استان و 502 هزار تن اظهار شده در سایر گمرکات کشور بوده که از طریق دو مرز سیرانبند بانه و باشماق مریوان به خارج از کشور صادر شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، حجم کالاهای صادراتی از استان 923هزار تن است.

این مقام مسئول، سهم استان کردستان در صادرات کالا به کشور عراق را 320 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این میزان صادرات، افزایش یازده درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان کردستان، در ادامه از کسب رتبه 19 ارزشی صادرات گمرک باشماق و رتبه 34 گمرک سنندج بین 106 گمرک کشور خبر داد و گفت: مهمترین کالاهای صادراتی از استان به ترتیب ارزش دلاری سبزی و نباتات به ارزش 56 میلیون دلار، میوه های خوراکی به ارزش 51 میلیون دلار، سوخت های معدنی به ارزش 28 میلیون دلار، مواد پلاستیکی به ارزش 26 میلیون دلار، مصنوعات چدنی به ارزش 21 میلیون دلار بوده که این کالاها به کشورهای عراق، ترکیه، هند، آفریقای جنوبی، کانادا و ه کشور دیگر صادر شده است.

وی در ادامه به انجام رویه واردات صورت گرفته از گمرکات استان کردستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود هفت هزار تن کالا به ارزش حدود 22 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به کشور وارد شده که این رقم در سال جاری از نظر وزنی 65 درصد رشد داشته و به یازده هزار تن به ارزش 20 میلیون دلار رسیده است.

رحمانی پور عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان را شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش 9میلیون دلار، مصنوعات آلومینیومی به ارزش هشت میلیون دلار،مواد پلاستیکی به ارزش یک میلیون دلار، ماشین آلات برقی به ارزش 960 هزار دلار و محصولات شیمیایی به ارزش 507 هزار دلار عنوان کرد و گفت: کشورهای عراق، سوئیس، بلغارستان، آلمان، اتریش و...عمده کشورهای مبدا کالاهای وارداتی گمرکات استان کردستان بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: طی شش ماهه نخست سال جاری با توجه به صادرات 561 هزار تن کالا و واردات 11هزار تن کالا، حجم صادرات از گمرکات استان کردستان در حدود ۵1 برابر حجم واردات بوده است.

ناظر گمرکات استان کردستان در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به انجام ترانزیت 800هزار تن کالا به ارزش بیش از 2 میلیارد دلاراز استان کردستان گفت: گمرک مرزی باشماق در بین گمرکات مرزی کشور تا کنون بالاترین رتبه های ترانزیتی را کسب نموده است بطوریکه طی شش ماهه سال جاری همچون ماههای گذشته رتبه دوم ترانزیت خارجی مقصد را بین 57 گمرک مرزی و رتبه 10 ترانزیت خارجی مبدا را بین 52 گمرک و رتبه 14 ترانزیت داخلی مبدا را بین 35 گمرک مرزی کسب نموده است.

وی در پایان از رشد 83 درصدی مسافر ورودی و 85 درصدی مسافر خروجی از مرز باشماق طی این مدت خبر داد و گفت: تعداد مسافرین ورودی تا پایان شهریور ماه 334 هزار و 994 مسافر و ومسافرین خروجی 345 هزار و 295 مسافر بوده است.

استان کردستان یکی از مبادی صادرات و واردات و ترانزیت کالا به شمار می‌رود که نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.