| کد خبر: 197320 |

◄ چرا رانندگان به پرداخت حق بیمه تکمیلی اعتراض دارند

مدتی است که رانندگان گرفتار مشکلی به نام حق‌بیمه‌ شده‌اند. بیمه تکمیلی باعث شده است که صدای رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دربیاید و به این موضوع معترض باشند. رانندگان و فعالان معترض معتقدند که هزینه بیمه تکمیلی که باید از سوی شرکت‌ها و سازمان راهداری پرداخت شود از دسترنج خودشان و از طریق بارنامه کسر می‌شود. اعتراض دیگر آنها به افزایش حق بیمه تکمیلی است.

تین نیوز

محمد ارغوان: مدتی است که رانندگان گرفتار مشکلی به نام حق‌بیمه‌ شده‌اند. بیمه تکمیلی باعث شده است که صدای رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دربیاید و به این موضوع معترض باشند. رانندگان و فعالان معترض معتقدند که هزینه بیمه تکمیلی که باید از سوی شرکت‌ها و سازمان راهداری پرداخت شود از دسترنج خودشان و از طریق بارنامه کسر می‌شود. اعتراض دیگر آنها به افزایش حق بیمه تکمیلی است.

همچنین آنها معتقدند که حق بیمه‌شان مشخص نیست و باید سازمان و متولیان این امر مشخص کنند که هزینه بیمه تکمیلی رانندگان چقدر است. آخرین تصمیمی که برای حق بیمه تکمیلی رانندگان گرفته‌ شده است این بوده که «برای تأمین منابع مالی قرارداد بیمه رانندگان، به کرایه پایه حمل، نیم درصد اضافه‌شده و توسط شرکت‌های حمل‌ونقل وصول و به‌حساب کانون شرکت‌های حمل‌ونقل واریز شود».

این بدان معناست که برای مثال اگر کارکرد ماهانه یک کامیون ۱۰ میلیون تومان باشد حق بیمه تکمیلی معادل ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و اگر کارکرد ماهانه ۳۰ میلیون تومان باشد ۱۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند، درحالی‌که خدمات ارائه‌شده یکسان است. کارشناسان می‌گویند: «چرا نیم درصد باید به کرایه پایه جهت منبع درآمدی شرکت‌های حمل‌ونقل اضافه شود، به‌نحوی‌که همین مبلغ وقتی به کرایه پایه اضافه شد، کمیسیون به آن تعلق خواهد گرفت؟»

 نوید خیرمند، فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: «وقتی حق بیمه یک عدد ثابت متناسب با خدمات ارائه‌شده توسط بیمه‌گر است دریافت حق بیمه به‌صورت درصدی چه توجیهی دارد؟»

کارشناسان معتقدند که تصمیمات احساسی یا غیرمنطقی صرفا برای این است که گفته شود یکی دیگر از مطالبات رانندگان را جامه عمل پوشاندند؛ اما این قوانین به‌گونه‌ای تصویب می‌شود که نه‌تنها مشکلات رانندگان راحل نمی‌کند بلکه راهی برای ایجاد فساد و ضایع‌کردن حقوق رانندگان می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد روشی که اکنون اجرا می‌شود مغایر با قانون تصویب‌شده است. در گزارش‌ها آمده است که علاوه بر اینکه نیم درصد به کرایه‌ها اضافه نشده بلکه از کرایه‌ها نیز کم شده است و درنهایت حق بیمه از جیب راننده کسر شده است.

عبدالله خانعلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران در خصوص مشکلات حق بیمه تکمیلی گفت: «شرکت‌ها با چند روز پرداخت‌نکردن مبلغ حق بیمه تکمیلی و نامه‌نگاری‌های مختلف از طرف کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل، به این خواسته خود دست پیدا کردند و توانستند مبلغ بیمه تکمیلی را به «درصد» ی از کرایه تبدیل کنند. ازاین‌رو سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش نیم درصدی کمسیون شرکت‌های حمل‌ونقلی بابت حق بیمه تکمیلی رانندگان را تأیید کرد.»

خانعلی اضافه می‌کند: «شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای باید ۸ درصد از رانندگان بابت کمسیون خود دریافت کنند اما تا ۱۴ درصد از رانندگان کمسیون دریافت می‌کنند. این در حالی است که از همین ۱۴ درصد کمیسیون دریافتی از رانندگان نیز ۴ درصد را به‌حساب سازمان راهداری واریز می‌کنند و از ۱۰ درصدی که باقی می‌ماند درصدی را برای حق بیمه رانندگان باید به‌حساب شرکت‌های بیمه واریز کنند؛ اما از پرداخت این هزینه شانه خالی می‌کنند.»

همچنین یکی دیگر از فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای گفته است که عدم شفاف‌سازی این سازمان نسبت به بیمه رانندگان، مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است. او در ادامه می‌گوید: «شرکت‌های حمل‌ونقل ماهی بالای

۱۵۰ هزار تومان از رانندگان خواهند گرفت و بدون ارائه خدمات قابل‌توجهی، جیب بیمه‌های ورشکسته را پر می‌کنند.»

شرکت بیمه‌ای نامعتبر

همچنین موضوع دیگری که رانندگان به آن اعتراض دارند، شرکت بیمه موردنظری است که سازمان راهداری با آن قرارداد بسته است. خانعلی در این خصوص معتقد است: «متولیان حمل‌ونقلی، به‌جای اینکه با شرکت بیمه‌ای که اعتبار بیشتری دارد و خدمات بهتری نیز ارائه می‌دهد برای بیمه تکمیلی رانندگان قرارداد ببندند؛ با شرکتی قرارداد بسته‌اند که در حال ورشکستگی است.

این شرکت بیمه خدمات گران‌قیمتی مانند دندان‌پزشکی و زایمان را به رانندگان ارائه نمی‌کند و در ارائه خدمات نیز کارشکنی می‌کند. این در حالی است که رانندگان به دلیل اینکه از بانک توسعه و تعاون وام گرفته‌اند مجبور شده‌اند برای بیمه‌کردن ناوگان خود نیز به شرکت بیمه مذکور مراجعه کنند. این شرکت علاوه بر اینکه در بخش بیمه تکمیلی خدمات را به‌خوبی ارائه نمی‌دهد، در بخش بیمه ناوگان و پرداخت خسارت از انجام وظایف خود شانه خالی می‌کند.»

اما در کنار تمامی اعتراض‌ها از سوی رانندگان به شرکت‌های حمل‌ونقلی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های حمل‌ونقلی نیز به نحوه اجرا بیمه تکمیلی اعتراض دارند. شرکت‌های حمل‌ونقل با اصل خدمات‌دهی منطقی به رانندگان مشکلی ندارند بلکه ناراضی بودن شرکت‌ها به اصل و نوع قرارداد و گمنام بودن شرکت بیمه و بعضی بندهای ضعیف و نحوه پرداخت و... برمی‌گردد.

با وجود اعتراض رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای متولیان و مسئولان سازمان راهداری درباره بیمه تکمیلی رانندگان گفته‌اند تنها بیمه تکمیلی رانندگان تمدید شده است و نسبت به گذشته اتفاقات جدیدی رخ نداده است و هیچ هزینه اضافی از رانندگان دریافت نمی‌شود اما شواهد چیز دیگری نشان می‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس 0 0

    1 در 10:46 ق.ظ
    شما با بیمه تکمیلی کلاه گشادی تو سر رانندها گذاشتین سه سال پیش پولش رو واریز کردیم حالا چیزایی که تو عمر ادم یک یا دوبار اونم شاید پیش بیاد پوشش میدین.من الان ۷ملیون فاکتور از لیزر کمر .عمل چشم .ازمایش خون.ام ارای .و…بردم چهل هزار تومانش تایید کردین.هزار تا بهانه اوردین .اشتباه محض بیمه تامین اشتباهی و به خصوص رانندگان که هیچ مزایایی نداره.