| کد خبر: 197272 |

قطار مسیر ریلی لرستان در راه یونسکو

خط‌آهن مسیر ریلی لرستان که جهانی می‌شود.

تین نیوز

بازدید کارشناسان سازمان یونسکو از مسیر ریلی گردشگری لرستان، یک قدم این استان را برای جهانی شدن نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  استان‌های غربی ایران اسلامی با قابلیت‌های منحصربه‌فرد تاریخی، طبیعی و گردشگری از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند که هرساله در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران از سراسر کشور هستند.

در این میان لرستانی‌ها در سرزمینی زندگی می‌کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه‌های رنگارنگی آذین بسته‌شده که باید قدردان تمام این نعمت‌های خدادادی باشیم و از آن‌ها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می‌توان سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصربه‌فرد، تالاب‌های بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای‌داده است.

گردشگری با طعم قطار سواری

وجود آثار تاریخی منحصربه‌فرد اعم از قلعه‌ها، خانه‌های تاریخی و غارهای باستانی، جاذبه‌های گردشگری مذهبی ازجمله امامزاده‌ها، جاذبه‌های طبیعی ازجمله آبشارهای منحصربه‌فرد، سراب‌های جوشان، دریاچه‌های بکر، تالاب‌های زیبا و دشت‌های سرسبز از لرستان دیاری خواستنی و پرجاذبه برای گردشگران ساخته است.

در این میان، بخشی از این آثار ارزشمند در مسیر راه‌آهن ناحیه لرستان قرار دارد که با تأکید علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای جذب گردشگر، برنامه‌هایی در قالب ایجاد بزرگ‌ترین خط ریلی گردشگری در غرب کشور در دستور کار قرار گرفته است.

قطار گردشگری لرستان با ظرفیت ۳۳۶ صندلی در ایام نوروز از شهرستان دورود تا ایستگاه «کشور» با عبور از ۱۹ ایستگاه رفت‌وبرگشت و ۴۷ کیلومتر راه میزبان گردشگران است.

مناظر بکر و بی‌نظیر در مسیر این قطار اعم از آبشارهای زیبای «بیشه»، «آب گرمه»،  «عیدانه» و… جلوه‌های بی‌نظیر از زندگی روستایی در آب «شباندر»، چشمه‌های آب‌درمانی گوگردی «چم سنگر»، شاهکار مهندسی صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایستگاه «سپیددشت» در کنار رودخانه خروشان «سزار»، کوه‌های سر به فلک کشیده، تونل‌ها و پل‌های راه‌آهن ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ازجمله جلوه‌های ویژه و جاذبه‌های گردشگری در مسیر حرکت قطار گردشگری است.

توسعه صنعت گردشگری لرستان با ثبت جهانی خط آهن منطقه

در این میان کارشناسان سازمان جهانی یونسکو از این خط آهن منطقه لرستان برای ثبت جهانی این مسیر ریلی بازدید کردند.

امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در این رابطه، گفت: پرونده مسیر ریلی شمال، جنوب کشور برای ثبت در فهرست جهانی به سازمان یونسکو ارسال شده و کارشناسان این حوزه با حضور در استان لرستان در حال بررسی آن هستند.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی این خط ریلی تاثیر بسیار مهمی در راستای توسعه صنعت گردشگری لرستان خواهد داشت، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی لرستان و زیبای های مسیر ریلی راه آهن منطقه لرستان، ثبت جهانی این مسیر افزایش گردشگران خارجی را در استان به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان راه اندازی قطار گردشگری از ابتدای امسال در استان را یکی دیگر از اقدامات خوب این اداره کل دانست و بیان داشت: تلاش خواهیم کرد با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی و برنامه ریزی مجری قطار گردشگردی، شاهد تداوم حرکت این قطار در طول سال متناسب با نیاز مردم و گردشگران باشیم.

ارسال پرونده ثبت جهانی خط آهن ریلی لرستان به یونسکو

کارشناس و ارزیاب پرونده ثبت جهانی راه آهن شمال، جنوب در سازمان جهانی یونسکو هم در این رابطه با مثبت ارزیابی کردن بازدید از مسیر ریلی منطقه لرستان، گفت: برای نخستین بار است به لرستان سفر می کنم و در این بازدید لرستان را فقط از نگاه ریلی دیدم.

دین هوبل، وجود کوه های مرتفع و زیبا و همچنین دره های عمیق و شگفت انگیز را در مسیر ریلی لرستان بسیار خیال انگیز دانست و افزود: زیبایی های مسیر ریلی لرستان موجب شد تا جذب این جادذبه های دیدنی شوم.

وی همچنین به علم مهندسی به کار رفته در ساخت تونل ها و پل های ساخته شده در مسیر راه آهن لرستان اشاره کرد و بیان داشت: پس از بررسی های کامل از خط آهن سراسری شمال، جنوب به زودی گزارش خود را تکمیل و برای ثبت جهانی این مسیر ریلی ایران به سازمان جهانی یونسکو ارائه خواهم داد.

بنابراین گزارش، لرستان سرزمین چهارفصل زاگرس است، جایی که از کوه‌های پربرف آلپ ایران تا تالاب‌های گرمابخش پلدختر در اقلیمی ۲۸ کیلومترمربعی جمع شده‌اند، ایجاد و توسعه قطار گردشگری در لرستان به‌طور حتم موجب رونق حوزه گردشگری در این استان و همچنین غرب کشور می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.