| کد خبر: 197243 |

راه‌اندازی قطار شهری اصفهان در روزهای تعطیل صرفه اقتصادی ندارد

حدود چهار سال از راه‌اندازی خط یک قطار شهری کلانشهر اصفهان می‌گذرد اما هنوز به اعتقاد مسئولان این سرویس حمل‌ و نقل عمومی، امکان ارائه خدمات آن در روزهای تعطیل به‌دلیل توجیه نداشتن اقتصادی وجود ندارد.

تین نیوز

حدود چهار سال از راه‌اندازی خط یک قطار شهری کلانشهر اصفهان می‌گذرد اما هنوز به اعتقاد مسئولان این سرویس حمل‌ و نقل عمومی، امکان ارائه خدمات آن در روزهای تعطیل به‌دلیل توجیه نداشتن اقتصادی وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خط یک قطار شهری اصفهان کار خود را از سال ۹۴ با راه اندازی تعدادی از ایستگاه‌های این مسیر آغاز کرد تا اینکه به مرور زمان ۲۰ ایستگاه آن از شمال تا جنوب این کلانشهر راه اندازی و وارد سرویس خدمات رسانی شد.

با وجود افزایش چشمگیر تعداد مسافران این خط و دو برابر شدن آن‌ها در دو سال گذشته، هنوز این وسیله حمل و نقل عمومی در روزهای تعطیل رسمی، خدمات رسانی ندارد هرچند در چند مورد جزئی از جمله اعیاد بزرگ مذهبی یا عید نوروز امسال، برای رفاه مردم و گردشگران فعالیت داشت.

جمعی از شهروندان اصفهان اعتقاد دارند که لازم است قطار شهری حتی در روزهای تعطیل با وجود کم بودن تعداد مسافران خدمات رسانی کند زیرا وقتی یک سرویس حمل و نقل عمومی راه اندازی شد، توجیهی ندارد که در برخی روزها فعال و در روزهای دیگر، متوقف و باید همیشه در حال خدمت رسانی به مردم باشد.

همچنین با توجه به گردشگرپذیر بودن اصفهان و تردد تعداد قابل توجهی از آن‌ها در روزهای تعطیل در محورهای تاریخی و مرکزی شهر که قطار شهری از آنها می گذرد، به نظر می‌آید فعال بودن این سرویس، تسهیلات بیش‌تری را برای تردد و رفاه گردشگران فراهم خواهد کرد.

اما مسئولان قطار شهری اصفهان هم‌چنان تاکید دارند که راه اندازی قطار شهری در روزهایی که تعداد مسافران کم است، هزینه قابل توجهی را به این شرکت تحمیل می‌کند و از نظر اقتصادی و درآمدی توجیه پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت قطار شهری اصفهان با اشاره به این‌که تعداد مسافران این وسیله حمل و نقل عمومی در زمان حاضر در هر روز بین ۷۵ تا ۸۵ هزار نفر است، گفت: اگر در روزهای تعطیل میزان تقاضا به همین میزان بود امکان راه اندازی این سرویس وجود داشت.

علیرضا فاتحی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در زمان حاضر یارانه (سوبسید) قابل ملاحظه ای را برای فعالیت قطار شهری پرداخت می کند، افزود: هزینه های جاری قطار شهری اصفهان روزانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان و ماهانه بین ۴/۵ تا پنج میلیارد تومان است و درآمدهای حاصل از فروش بلیط فقط حدود ۲۰ درصد آن را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که شهرداری اصفهان حدود ۳/۵ میلیارد تومان از هزینه های جاری قطار شهری را پرداخت می کند، تصریح کرد: در سال های اخیر و با تحریم های اقتصادی، هزینه های تعمیر و خرید قطعات مورد نیاز بسیار افزایش یافت.

فاتحی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم قطار شهری را در روزهای تعطیل  فعال کنیم باید تعداد کارکنان این شرکت را افزایش داد و با توجه به شرایط خاصی که در زمان حاضر حاکم است امکان این امر وجود ندارد.

خط یک قطار شهری اصفهان از شمال شهر اصفهان آغاز می شود و پس از طی مسیری به طول ۲۰٫۲ کیلومتر به پایانه مسافربری صفه در جنوب اصفهان می‌رسد؛ در این خط ۲۰ ایستگاه وجود دارد.

نخستین مرحله خط یک قطار شهری مهر سال ۹۴ افتتاح شد. قطار شهری اصفهان روزانه افزون بر ۷۵ هزار مسافر را جابه‌جا می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.