| کد خبر: 197039 |

پیگیری تداوم تردد کامیون‌های صادراتی از مرز چذابه در ایام اربعین

چذابه ظرفیت تردد همزمان زائران و کامیون های صادراتی را ندارد.

تین نیوز

 رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به ضرورت جلوگیری از توقف صادرات کالا به کشور عراق همزمان با ایام اربعین، گفت: در حال حاضر پیگیری‌ها برای ادامه تردد کامیون‌های حامل کالاها از مرز چذابه دراین ایام، در دستور کار این اتاق قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شهلا عموری با اشاره به اعلام صورت گرفته مبنی بر ممنوعیت تردد کامیون ها به کشور عراق از ۱۷ مهر تا سوم آبان در مرزهای مشترک با این کشور، اظهارداشت: برای جلوگیری از توقف روند صادرات کالاهای غیرنفتی از چندی پیش تقاضای احداث یک مسیر جایگزین به سطوح مختلف مدیریتی استان پیشنهاد شده بود.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون نتیجه مشخص و ملموسی در این رابطه حاصل نشده است، افزود: مرز چذابه به عنوان یک گذرگاه مرزی در زمینه صادرات اهمیت ویژه ای داشته و نیاز به توجه بسیار زیادی دارد.

چذابه ظرفیت تردد همزمان زائران و کامیون های صادراتی را ندارد

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان یادآور شد: فعالان اقتصادی و تجار بر تداوم انجام صادرات کالاهای تولیدی به کشور عراق تاکید دارند و بر همین اساس نیاز است با اندیشیدن تدابیری خاص، کار صادرات در مرز به نحو صحیحی ادامه داشته باشد.

 عموری با اشاره به اهمیت رویداد اربعین حسینی ادامه داد: مرزهای مشترک با کشور عراق از جمله چذابه ظرفیت تردد همزمان کالا و حجم بسیار زیاد زائران را ندارد و به همین منظور نیاز است راه اندازی یک مسیر موقت مرزی ویژه تردد کامیون ها در طول مناسبت های مذهبی ، مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

سختی بازاریابی در عراق

وی با اشاره به فواید اقتصادی این طرح، تصریح کرد: با توجه به سختی بازاریابی در عراق و رقابت شدید صاحبان کالاها و برندها در آن کشور، بازرگانان ما به سختی قراردادی را با طرف عراقی منعقد می کنند و با ارسال منظم محموله های مورد سفارش سعی در ایفای تعهدات خود و جلب هر چه بیشتر اعتماد طرف عراقی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: اما زمانی که مرز به مدت ۲ تا سه هفته به روی صادرکنندگان  بسته می شود، طبیعی است که در نظم کاری و امکان ایفای تعهدات تجار و حتی کارخانه های ما با طرف های عراقی اختلال ایجاد شود که نتیجه آن احتمال از دست دادن قراردادهای تجاری، کاهش تولید و  خسارت فعالان اقتصادی و درنتیجه کاهش درآمدهای ارزی می شود.

عموری تاکید بر لزوم حل و فصل نهایی این موضوع بدون کمترین خلل به مراسم مذهبی را  از جمله دستور کارهای جدی اتاق بازرگانی اهواز دانست و ادامه داد: در همین راستا طرح جامعی در زمینه امکان تردد کامیون های صادراتی ۲ طرف به منظور جلوگیری از هر گونه وقفه در امر صادرات ویژه مرز چذابه تهیه و به مراکز تصمیم گیری استانی و ملی ارسال خواهد شد.

وی همچنین گفت: توقف صادرات مواد غذایی به کشور عراق به ویژه در ایام اربعین می تواند منجر به کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز موکب ها در استان های مسیر نجف تا کربلا شود و همین مسئله لزوم توجه به طرح تردد بدون وقفه کامیون‌های صادراتی در مرز چذابه را دو چندان کرده است.

 به گزارش ایرنا بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، ۲۷ مهرماه ۱۳۹۸ مطابق با بیستم صفر روز اربعین حسینی است.

حرکت تدریجی کاروان‌های اربعین حسینی به سمت ۲ گذرگاه بین المللی چذابه و شلمچه در استان خوزستان از هفتم مهرماه (اول صفر) شروع می‌شود.

پیش بینی شده با حذف روادید برای زائران اربعین حسینی تعداد زائرانی که امسال از مرزهای شلمچه و چذابه به کربلای معلی و نجف اشرف مشرف می شوند افزایش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته باشد.

اربعین پارسال ۲۳۶هزار زائرحسینی از گذرگاه مرزی چذابه و ۵۳۵هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از مرز بین المللی شلمچه به شهرهای مقدس عراق عزیمت کردند.

امسال مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه برای تردد زائران اربعین حسینی درنظر گرفته شده است.

مرز خسروی  ۱۵شهریور امسال با حضور وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از ۶ سال بازگشایی شد تا تردد زائران ۲ کشور با سهولت بیشتری صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.