| کد خبر: 196759 |

نرخ بیکاری با تعطیلی صنعت خودرو در پاکستان افزایش می یابد

کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولید خودرو از سوی شرکت‌های خارجی و خطر تعطیلی آنها در پاکستان باعث شده تا موقعیت شغلی صدها هزار نفر در این کشور تهدید شود.

تین نیوز

کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولید خودرو از سوی شرکت های خارجی و خطر تعطیلی آنها در پاکستان باعث شده تا موقعیت شغلی صدها هزار نفر در این کشور تهدید شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، رسانه های پاکستان  خودروسازی در این کشور یکی از صنعت های پیشرو محسوب می شود که تقریبا دو میلیون فرصت شغلی بوجود آورده است.

در حال حاضر حدود سه هزار و ۲۰۰ مرکز تولید قطعات خودرو در مناطق مختلف پاکستان وجود دارد که سالانه حدود ۵۰ میلیارد روپیه برای معیشت این کشور درآمدزایی دارد.

براساس این گزارش، کاهش ارزش پول ملی پاکستان (روپیه) در برابر دلار باعث افزایش قیمت شده و در نتیجه کاهش چشمگیر تقاضای خرید خودرو را در این کشور به همراه داشته است.

طبق آمار ارائه شده از سوی بازارهای ارزی پاکستان، امروز قیمت هر دلار آمریکا در پاکستان به ۱۵۶ روپیه رسیده است.

منابع خبری نوشتند: کاهش ارزش روپیه، قدرت خرید را از مردم گرفته و باعث بروز مشکلات شدید مالی برای تولیدکنندگان داخلی و حتی نمایندگی برخی شرکت های خارجی در پاکستان شده است.

در این گزارش آمده است: تاکنون حدود پنج هزار کارگر در کارخانه های خودروسازی داخلی و نمایندگی برخی شرکت های خارجی در پاکستان بیکار و از بانک های تجاری نیز کارمندان مربوط به بخش های سرمایه گذاری و بازاریابی نیز اخراج شده اند.

رسانه های پاکستانی گفتند: سالانه یک میلیون و هشتصد هزار دستگاه موتور سیکلت و دویست هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید می شد که تعطیلی کارخانه های خودروسازی درآمد هزاران کارگر و اقتصاد خانواده های آنان را در خطر قرار داده است.

کارشناسان امور اقتصادی و صنعتی در پاکستان می گویند: بحران پیش روی صنعت خودروسازی تا سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت و احتمال دارد این معضل به سال های آینده نیز برسد.

به گفته آنان،  دولت عمران خان نخست وزیر پاکستان باید گام های فوری برای کمک به صنعت خودروسازی بردارد در غیر این صورت سطح بیکاری در کشور نه تنها افزایش خواهد داشت بلکه دشواری های زندگی صدها هزار نفر از قشر متوسط و ضعیف جامعه اضافه می شود.

در دهه های گذشته شرکت های خودرو سازی آمریکایی و اروپایی نیز در پاکستان تولید داشتند اما پس از دهه ۸۰ میلادی شرکت های آسیایی از جمله ژاپنی ها توانستند موقعیت خود را در پاکستان از طریق مشارکت با تولیدکنندگان داخلی محکم کنند.

طبق پیش بینی ھای کارشناسان و نھادھای جھانی تجارت، نرخ بیکاری در پاکستان تا پایان سال جاری میلادی به ۵/۹۰ درصد برسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.