| کد خبر: 196729 |

◄ توقف نصب فیلتر جذب دوده؛ گروگان‌گیری به سبک خودروسازان

با گذشت چند روز از رسانه‌ای شدن درخواست ایران‌خودرو دیزل برای توقف نصب فیلتر دوده به دلیل تحریم‌های ظالمانه و موافقت معاون اول رئیس جمهمر با این درخواست، برخی کارشناسان این اقدام را بیانگر نفوذ و قدرت و به گروگان گرفتن اقتصاد کشور توسط خودروسازان توصیف کرده‌اند.

تین نیوز

با گذشت چند روز از رسانه‌ای شدن درخواست ایران‌خودرو دیزل برای توقف نصب فیلتر دوده به دلیل تحریم‌های ظالمانه و موافقت معاون اول رئیس جمهمر با این درخواست، برخی کارشناسان این اقدام را بیانگر نفوذ و قدرت و به گروگان گرفتن اقتصاد کشور توسط خودروسازان توصیف کرده‌اند.

به گزارش تین نیوز، یک کاربر شبکه‌های اجتماعی با بیان این‌که دوخودروساز انحصاری از آنچنان نفوذ و قدرتی برخوردارند که معاون اول دولت مطیع آنهاست، گفت: این خودروسازان اقتصاد کشور را به گروگان گرفته‌اند و این رفتارها منحصر به دوران تحریم نیست.

وی با بیان این‌که مگر فیلتر چند درصد هزینه تمام شده یک خودرو را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: با این همه هدردادن سرمایه ملی در این شرکت‌ها، باز هم آنها به دنبال این هستند که سود خود را افزایش داده به گونه‌ای که حتی حاضر نیستند از قیمت یک فیلتر هم بگذرند.

یک کارشناس دیگر نیز در این مورد گفت: ایران‌ خودرو دیزل از دولت خواسته به دلیل «تحریم‌های ظالمانه» تا مدتی از نصب فیلترهای ضد ذرات معلق معاف باشد، معاون اول هم اجازه داده است، ‌وقتی اجازه می‌دهند به بهانه تحریم با جان و سلامتی مردم بازی شود، وقتی یک سال تلاش برای تن دادن خودروهای نظامی به معاینه فنی به جایی نمی‌رسد، وقتی یک نهاد قانونی برای اجرای وظایف خود در کنترل خودروهای آلاینده به گروکشی رو می‌آورد، نپرسید چرا تلاش‌ها برای کاهش آلودگی هوا کم‌اثر است.

آرش حسینی میلانی عضور شورای شهر تهران نیز روز گذشته در بخشی از نطق پیش از دستور خود در شورا گفت: در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیئت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد. خودروسازان در همان زمان با این مسئله مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند اما در نهایت، به اجرای آن گردن نهادند.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: در شرایطی که خودروسازان در یکی دو سال گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده‌اند و به بهانه تحریم‌ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته‌اند، با همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند.

این عضو شورا اظهار کرد: این بهانه آوردن‌ها در حالی است که نارضایتی مردمی از این خودروسازان بسیار آشکار و واضح است و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است از انحصارات خودرویی حمایت صددرصدی کنیم، خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده بروی خودروهای دیزلی می‌رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، میلانی تاکید کرد: موافقت با این درخواست، بازی کردن با جان مردم است و اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا! وارد شرایط ناسالم خواهد شد.

او افزود: در واقع، موافقت با درخواست خودروسازان یک عقبگرد آشکار و در تضاد روشن با حق‌الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است چراکه به صورت بسیار مستقیمی به سلامت و بهداشت مردم صدمه وارد می‌کند و انتظار می‌رود دولت محترم این پیشنهاد را از دستورکار خارج کند.

photo_2019-09-20_16-57-33

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی سامغانی 0 0

    تا زمانی که داخلی ها را با سیستم یکه تازی بدون رقیب باشند نه کیفیت نه استاندارد و نه قیمت مناسب خواهیم داشت
    باییستی واردات خودرو با صفر هزینه گمرگ عملی شود تا داخلی ساز اجبار به رقابت در قیمت وکیفیت شود. این بازار فعلی بی رقیب که شکل گرفته است یا خودرو وارداتی را گمرگ سنگین که دارند، فضای رقابتی نگذاشته برای تولید داخلی که با تولید برون مرزی رقابت کند. پس مافیا هم بهترين فرصت دیده تا کیفیت را پایین ونرخ را به همین بهانه تحریم بالا ببرد و حتی قطعات را از چین وارد کند ومونتاژ را به صرفه ببیند..
    پس از نام تولید و رونق اقتصاد مقاومتی هستند کسانی سواستفاده کرده اند و می‌کنند

    در حالی که طبق فرمایشات رهبری بایستی رونق تولید می بود. چرا هنوز از تحریم می نالند ویک نمونه گریان هستند برای یک نوع فیلتر؟؟

    پس باز هم نگاهشان به بیرون و واردات قطعه هست که مونتاژ کنن به نام تولید ملی و نامش از ما سودش از ماوفیای واردات قطعات و خودرو ساز که نه بلکه مونتاژ ساز ارز 4200 شود...
    این سیاست خودرو سازها بوده وهست همیشه

    چون در فضای موجود رقیب ندارد و اسب خود هر گونه می خواهند می تازند و تولید راهم نابود کرده اند.

    با تمام مخالفتی که با واردات بدون گمرگ خودرو دارم ولی بایستی این فضا همیشه برای تولید داخلی فراهم شود تا یا خود را بسازند یا میدان را ترک کنند..
    چندین دهه دولت وملت دراصل هزینه دهند که آنها می خواهند به قول خودشان تولید ملی انجام دهند بی کیفیت و گران؟؟؟؟
    دلیل یک مطلب است
    آنها بر خلاف برند های اروپا دنبال مشتری مداری نیستند بلکه دنبال دلار و آنهم 4200 سیاست گذاری کرده اند و می کنند..

    فضایی بسازیم که از هر لحاظ یا رقابت کنند یا میدان را ترک کنند
    والسلام