| کد خبر: 196554 |

◄ پشت‌پرده ساخته نشدن قطعه باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت

با هزینه هنگفت بین قزوین و رشت آزادراه ساخته شده است تا در زمان سفر صرفه‌جویی شود اما ساخت یک قطعه بین رودبار و منجیل به طول هشت کیلومتر باقی‌مانده تا هرچه زمان سفر در نقاط دیگر این مسیر را کاهش یافته در این مسیر کوتاه به هدر رود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل با انتقاد از طولانی شدن ساخت قطعه باقی‌مانده آزادراه قزوین-رشت این پرسش را مطرح کرد که «چه کسی پاسخگوی معطل ماندن سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه است؟»

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: با هزینه هنگفت بین قزوین و رشت آزادراه ساخته شده است تا در زمان سفر صرفه‌جویی شود اما ساخت یک قطعه بین رودبار و منجیل به طول هشت کیلومتر باقی‌مانده تا هرچه زمان سفر در نقاط دیگر این مسیر را کاهش یافته در این مسیر کوتاه به هدر رود.

وی با تاکید بر این‌که این اقدام نقض غرض است، اظهار کرد: وقتی سوال می‌شود دلیل عدم ساخت قطعه باقی‌مانده چیست، پاسخ داده می‌شود که منابع مالی وجود ندارد و قرار بود سازمان برنامه و بودجه  400 میلیارد اعتبار کنار بگذارد ولی هنوز اختصاص نداده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تا اینجای داستان تکراری است، اما وقتی مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان می‌کنند این اعتبار فقط برای باند رفت است، این پرسش جدی مطرح می‌شود که پس تکلیف باند برگشت چه خواهد بود؟ اگر باند برگشت اجرا نشود اتمام باند رفت چه حاصلی دارد؟

او افزود: اگر باند برگشت همزمان با باند رفت احداث نشود در این باند همان شلوغی تردد و توقف‌های طولانی و هدر رفتن وقت مسافران برقرار خواهد بود.

وی در مورد این‌که گفته شده، «باند برگشت همان جاده قدیم باقی می‌ماند که مرکز فروش زیتون است» اظهار کرد: این بدان معنی است که مسئولان به زبان بی زبانی می‌گویند که زیتون‌فروشان آنقدر قدرت دارند که می‌توانند از تکمیل یک آزاد راه جلوگیری کنند و این چنین مشخص می‌شود که کمبود منابع مالی نداریم مشکل جای دیگر است.  

 این کارشناس در گفت و گو با تین نیوز، تاکید کرد: ظاهراً دولت با علم به این‌که منافع عموم استفاده کنندگان از آزادراه که با سرمایه ملی ساخته شده، خیلی بیشتر از منفعت زیتون‌فروشان است، نمی‌تواند حاکمیت مردم را اعمال کند و در مقابل یک گروهِ محدود به این راحتی کوتاه می‌آید و این نشانه ناتوانی دولت است.

قصابیان گفت: آیا واقعاً هیچ راهی برای تامین روزی زیتون‌فروشان جز از طریق بند آوردن آزادراه وجود ندارد؟ آیا کسی در حاکمیت برای حل این مسئله فکر کرده است؟ آیا فکر کرده است که چگونه آزادراه را تمام کند و در عین حال کاسبی زیتون‌فروشان زیان نکند؟ آیا باب گفتگو با زیتون فروشان باز است؟ آیا کسی در دولت ذغدغه سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه را دارد؟

به گزارش تین نیوز، او تاکید کرد: مگر وظیفه دولت و حاکمیت، حل و فصل تضاد منافع بین گروه‌های مختلف اجتماع به نفع مصلحت عمومی نیست؟ چه کسی پاسخگوی هدر رفتن وقت شهروندان در مسیر پر ترافیک و شلوغ رودبار - منجیل در باند برگشت خواهد بود؟ چه کسی پاسخگوی معطل ماندن سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه است؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدمختاری 2 2

    تعجب می کنم که منافع میلیونها نفر و کشور گروگان حفظ اشتغال چند نفر شده است!
    ضمن احترام به مردم رودبار و زیتون فروشان
    مردم گیلان و شمال کشور حق دارند که راه ایمن و سریعی داشته باشند.

  • حسن رحمانی 0 1

    سلام، جاده قدیم بدلیل جذابیت های خاص خودش ، حتی با احداث اتوبان ، همچنان مورد استفاده خواهد بود، و هیچکاه تجربه جاده قدیم خرم آباد به اندیمشک واقع نخواهد شد.
    چرا که نوع تردد در جاده های شمالی بسیار با جاده های جنوب کشور فرق دارد، و حجم آن هم متفاوت است.

  • علی افشار 0 0

    این نشانه ای آشکار از روش طراحی و تصمیم گیری برای احداث این مسیر میباشد که فقط ابتدا و انتهای مسیر مورد مطالعه قرارگرفته و تاثیر آن بر شرایط محلی و اقتصادی مسیر راه و شهرهای محلی ظاهرا نادیده گرفته شده است. ولی همواره برای هر مشکلی میتوان راه حل قابل قبول پیدا کرد. مثلا در منطقه رودبار و در نزدیکی آن میتوان محلی برای سرویس دهی مسافران طراحی و ساخته شود تا عبور کنندگان از مسیر برای استراحت در محل توقف نموده و از فروشگاههای که در این امکان خدماتی میان راهی توسط ساکنین محلی اداره میشود تولیدات محلی از جمله زیتون برای فروش عرضه شود. به این ترتیب هم راه ساخته شده و تکمیل شده است و هم اقتصاد محلی شکل تازه ای برای عرضه پیدا کرده است.

  • ناشناس 0 0

    این مسئله به شکلی قابل حل است که هم آزادراه احداث شود هم به اقتصاد منطقه یعنی فروش زیتون لطمه ایی نخوره به این شکل که دولت (یا طرف خصوصی که شایسته ، متخصص و سالم باشد رانتی و بی سواد و پرفساد کار را دست نگیرد) کارخانه ایی بزرگ و حرفه ای برای بسته بندی و فرآوری زیتون در منطقه احداث کند و در ازای تملک مغازه های زیتون فروشی سهام کارخانه به صاحبین این مغازه ها بدهد و نیروی شاغل این کارخانه هم از همان جوانان بومی و محلی انتخاب شود شامل همین مغازه داران و بستگان و آشنایان این ها یعنی تا امروز ، زیتون و فرآورده های آن کنار خیابان بصورت باز فروخته می شد (که شاید بلحاظ بهداشتی خیلی هم قابل نظارت و کنترل نباشد) از فردا این محصولات در دو تیپ بازار داخلی و خارجی تولید و عرضه می شه تیپ اول با بسته بندی ارزان تر و بزرگ تر به سرتاسر ایران بره تیپ دوم با بسته بندی شیک و گران تر و صادراتی و کوچک تر به بازارهای جهانی صادر بشه دلار وارد کنه این اقدام درآمد و معیشت امروز مردمان رودبار منجیل را ارتقا خواهد داد که قطعا رضایت شان جلب خواهد شد هم آزادراه احداث خواهد شد هم گامی در جهت رونق تولید ، اقتصاد غیرنفتی ، اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی خواهد بود بعضی اقدامات فقط کار یک وزارت خانه نیست یک عده آدم تام الاختیار از وزارت خانه ها ، نهادها و سازمان های مرتبط باید یکجا جمع بشن در سریع ترین زمان ممکن فاز تحقیقاتی و تصمیم گیری را طی کنند و خروجی را سریع بدن برای ساخت و عملیاتی شدن که آن هم سریع به نتیجه برسد متاسفانه ماه های زیادی در کشور سوزانده می شه وقتی اقتصاد نفتی مان هر روز زیر فشار بیشتری می ره من باید در مغازه های تهران ، 5 مدل محصول زیتون رودبار با برند مشخص و معتبر با کیفیت بالا ببینم و نهایتا 1 محصول وارداتی ولی برعکسه هر مغازه ایی می ری مخصوصا بالای شهر تهران همه مدل به مدل زیتون های وارداتی از این کشور آن کشور ، بخشی از شرایط فعلی کشور به این دلیله که اقتصاد غیرنفتی و رونق تولید و اشتغال زایی خیلی جاها در حد شعار باقی می مانه چون سودهای نجومی تو وارداته و شوربختانه یکسری از این واردات چی ها زور زیاد ، روابط خاص و پول هنگفتی دارند که باعث می شه اتفاقات دیگری در مملکت بیافته که خیلی با صحبت های مسئولان یکی نیست .

    • ناشناس 1 1

      خیال کردی اینجا کجاست که این ایده های خوشگلو میدی عزیزم؟

  • ناشناس 1 0

    بخاطر زیتون فروشان مردم نمی توانند وقت شان رادر این مورد تلف کنند اتوبان رفت و برگشت ساخته بشه

  • ناشناس 0 1

    مردم رودبار را بدبخت کردن به بهانه ازاد راه چرا فکر بقیه راه کسی نیست از امزاده هاشم تا رشت چون اونجا ترافیک بشه بهتر انقد زمین منابع طبعی جنگل وجود داره حالا تا اون اشخاصی که دوست دارن رودبار از دور زندگی باز بمونه وقتی ازاده راه تهران شمال چند ماه دیگر افتتاع می شود چراه به زور انفجار خرابی تونل توی شهر زلزله خیز ؟ را خرابتر میکنند نه تنها نان مردم 20 هزار نفری را بردن خانها مردم باقات زیبای کنار رود سفید رود راه هم بردن هم خراب کردن چراه مگر دولت در گوشی باساخت سدی میلیاردها خرج می کند تا مردم کشاورزی کنند اباد ی داشته باشن حالاه

  • سلام 0 1

    باسلام به خدا روح مردم رودبار مرده انهای که به بازار فروش زیتون فرروش سیر انار محصولات دیگر که بافروش ان در مقازه ها نان سفره کاسبان کارگران میشه حالاه با بی تدبیری خیلی ها درگیر بیکاری میشوند باید راهی شهرهای دیگر شوندچون رودبار کوهستانی باغات بالا دست رودخانه واقع شدن با چند چشمه بالای اب می رسید که باخشک سالیها ان چشمه ها از دست رفته پس نه نمی شود باغداری خوب داشته باشیم چون سالها کسی به فکر اب دادن از سفید رود به باغات نبوده مردم توان ندارن اب کیلومترها برن بالاه کار مردم بود فروش زیتون طارم زنجان منجیل که ان را هم نتوانستن ببیند به مردم رودبار سالها خیلی دور جنگل های رودبار شده زغال تا مردم رشت قزوین اطراف ان زمان که نفت نبود زغال شود زندگی مردمان دگیر را کردیم اباد روشن چرا کوهای رودبار کچل شده چه طور وقتی از سمت منجیل وارد رودبار میشوی کاجها تا کنار جاده هست اما بقه کوهای شهر از بالا دست خشک است سبزی ندارد چرا چون ما مردم مهم نبودیم که کسی به فکر ما باشد رودبار بود مقازهایش مردم شهرها دیگر ایران که ماشینهایش مانند یاقوت رودبار را زیبا می درخشاند ونعمتی بودن مسافران چرا دیدیم در یک سال کرنا جاده خالی چه کرد با مقازها کارگران بی کارشدن مانند خاک مرده بر جاده شهر رودباریها با سختی زلزله ودست خالی رودبار را ساختن که بافکر درست نکردن دوباره زلزله دیگر به جان مردمم بیفتد تنگ دستی چرا تز منجیل تا رودبتر راه مانند کشورها دیگر پل نزدن از روی جاده قدیم تا زیبای بیشتر شود توریستی نیز می شود شهرکسی دوست داشت خرید کنار وارد شهر می شد حالا که از منجیل در تاریکی تونل متوجه شهر رودبار کسی نمی شودتا محصولی بخرد حتا رودباریهایک پل دور برگردون ندارن سالهات که کارخانه های گنجه رودبار تعطیلشدن کسی به فکر نبود تا جوانان بی کار دستشان بند شودخودشان شدن سر پا و ما را دوباره محکم به نشستن می کنند دست خالی چرا فکری نکردن چ چ ر ا