| کد خبر: 196401 |

درپی درخواست ایران خودرو دیزل به منظور توقف نصب فیلتر دوده؛

◄ انتقاد شدید محیط‌زیست به درخواست حذف فیلتر دوده

ایران خودرو دیزل خواهان تعلیق قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودروها شد.

تین نیوز

ایران خودرو دیزل خواهان تعلیق قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودروها شد.

به گزارش تین نیوز ایران خودرو دیزل  طی نامه‌ای رسماً از دولت خواسته قانون را الزام خودروسازان به نصب فیلترهای جذب دوده را لغو کند.

در تصویر نامه این شرکت که توقف نصب فیلتر دوده را از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرده است،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در انتهای نامه نظر مساعد خود را با این درخواست اعلام کرده است.

روابط عمومی ایران خودرو دیزل نیز در پاسخ تماس این شبکه خبری، این خبر را نه تایید کرد و نه تن به تکذیب به آن داد و تلاش‌ها به منظور ارتباط با یکی از مسئولان این شرکت بی‌نتیجه ماند و از خبرنگار این شبکه خبری خواسته شد تا درخواست خود را به‌صورت کتبی به روابط عمومی این شرکت ارسال کرده و منتظر پاسخ مدیران مجموعه ایران خودرو دیزل بماند.

در سال93 بود که هیات دولت لایحه، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا را الزامی اعلام  و خودورسازان را مکلف به رعایت این مصوبه کرد. خودروسازان با وجود مخالفت‌های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند اما اخیراً ایران‌خودرو دیزل درخواست کرده‌ که تا زمان رفع تحریم‌ها، اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده متوقف شود  که با واکنش تند سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی کاهش آلودگی هوا در کشور مواجه شد.                  

در پی انتشار این خبر معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست، در انتقادی تند، از رئیس این سازمان خواسته تا با درخواست ایران خودرو دیزل به منظور توقف نصب فلیتر دوده با استناد به تحریم‌ها استنکاف کند.

مسعود تجریشی طی سخنانی که در رسانه‌ها بازتاب زیادی به دنبال داشت گفت: نمی‌دانم تا چه زمانی قرار است از خودروسازانی که هیچ سودی برای مردم نداشته‌اند، حمایت صد در صدی کنیم، خودروسازان قبل از تحریم‌ها هم زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمی‌رفتند و به دنبال فرار از این مصوبه بودند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که خودروسازان باید ادله‌های خود را برای درخواست حذف مصوبه فیلتر دوده، مطرح و سازمان محیط حفاظت زیست را قانع کنند، ابراز داشته است: خودروسازان باید برای مردم روشن کنند که تحریم چه تاثیری روی فیلتر دوده گذاشته که سایر بخش‌ها می‌توانند به خرید ان اقدام کنند اما خودروسازان نه! آن‌ها سعی می‌کنند به بهانه تحریم‌ها قوانین را زیر پا بگذارند و راحت‌ترین راه را برای خود انتخاب کنند.

تجریشی با اشاره به این‌که خسارت آلودگی هوا در ایران حدود 7 میلیارد دلار در سال است، تأکید کرده است: اگر قیمت فیلتر دوده افزایش پیدا کرده است و برای همین خودروسازان به دنبال حذف این مصوبه هستند آیا هزینه درمان سرطان در کشور افزایش نیافته است؟ آیا هزینه حفظ سلامت شهروندان افزایش نیافته است؟ ضمن این‌که خودروسازان داخلی باید به این پرسش پاسخ بدهند که چرا تاکنون به شرکت‌های داخلی برای تولید فیلتر دوده فراخوان نداده‌اند و چرا سعی ندارند که خود را از اتکا به خارج رها کنند و از شرکت‌های داخلی کمک بگیرند؟ 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است: خودروسازان سعی دارند به بهانه تحریم و به نام اقتصاد مقاومتی از اجرای مصوبه دولت شانه خالی کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.