| کد خبر: 160105 |

◄ چرا قانون معافیت دریانوردان از مالیات بر درآمد اجرا نمی‌شود؟

در قانون مصوب 1343.6.29 کمیسیون مشترک مجلسین که اصلاحیه آن در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۱ به تصویل مجلس شورای اسلامی نیز رسید، آمده است مهندسان و افسران و کارکنان ایرانی کشتیرانی در مدتی که جزو کارکنان کشتی باشند از پرداخت مالیات بر حقوق و مزایای دریافتی معاف خواهند بود.

تین نیوز

طبق قانون دریایی ایران از حقوق دریانوردان نباید مالیات بر درآمد کسر شود اما در حال حاضر طبق یک آیین‌نامه که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به کلیه شرکت‌ها ابلاغ شده، عمل می‌شود و اکثر کارفرمایان با این معیار مالیات را محاسبه و از حقوق دریانوردان کسر کرده و به حساب خزانه دولت پرداخت می‌کنند.

به گزارش تین‌ نیوز، یک دریانورد بازنشسته کشورمان با بیان این مطلب گفت: در قانون مصوب 1343.6.29 کمیسیون مشترک مجلسین که اصلاحیه آن در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۱ به تصویل مجلس شورای اسلامی نیز رسید، آمده است مهندسان و افسران و کارکنان ایرانی کشتیرانی در مدتی که جزو کارکنان کشتی باشند از پرداخت مالیات بر حقوق و مزایای دریافتی معاف خواهند بود.

کاپیتان علی اصغر حصاری در گفت و گو با تین‌نیوز، همچنین فصل اول این قانون را به شرح زیر برشمرد:

قانون دریایی (‌مصوب 1343.6.29 کمیسیون مشترک مجلسین)

فصل اول - تابعیت و ثبت کشتی

‌ماده 2 - تابعیت فرمانده و افسران و کارکنان کشتی.

‌فرمانده و افسران و کارکنان کشتی ممکن است در صورت لزوم از اتباع غیر ایرانی باشند.

‌مالک کشتی باید به هزینه خود اتباع ایرانی را برای کار در کشتی تربیت کند و به تدریج آنان را به جای کارکنان خارجی در کشتی به کار گمارد.

‌برنامه کارآموزی توسط مالکان کشتی تنظیم و پس از تصویب سازمان بنادر و کشتیرانی توسط مالکان مذکور به مورد اجرا گذاشته می‌شود ولی در هر‌حال باید در عرض چهار سال از تاریخ قبول تابعیت ایران لااقل نصف کارکنان کشتی از اتباع ایران باشند.

مهندسان و افسران و کارکنان ایرانی کشتیرانی در مدتی که جزو کارکنان کشتی باشند از پرداخت مالیات بر حقوق و مزایای دریافتی معاف خواهند بود.

‌ماده 3 - آموزشگاه دریایی.

‌وزارت اقتصاد مکلف است ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این قانون آموزشگاه تربیت کارکنان دریانوردی بازرگانی را در یکی از بنادر جنوب‌ تأسیس نماید.

این فرمانده بازنشسته کشتی‌های اقیانوس پیما در ادامه گفت و گوی خود با تین‌نیوز، تاکید کرد: بر این اساس طبق قانون دریایی ایران کلیه کسانی که بر روی شناورها و در دریا شاغل هستند از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند ولی متاسفانه وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت‌های کشتیرانی ایرانی علاقه‌ای به پیگیری این موضوع ندارند و به عنوان مثال مالیات بر درآمد اینجانب تا آخرین ماه اشتغال بنده از حقوقم کسر گردید.

به گزارش تین‌نیوز، کاپیتان حصاری گفت: از وزارت اقتصاد و دارایی و شرکت‌های کشتیرانی با شناورهای ثبت شده در ایران که از پرچم جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، در خواست می‌شود تا قانون مذکور، به نحو مقتضی عملیاتی شده و شاهد بازگشت ارزش و احترام به پرسنل زحمت‌کش دریانورد و دریادل باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.