| کد خبر: 196248 |

استقبال سرد پزشکان از نصب کارتخوان‌ها

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد از پزشکان یعنی ۱۵ هزار نفر برای دریافت دستگاه کارتخوان ثبت‌نام کردند، می‌گوید پرینت کارتخوان پزشکان باید آرم سازمان امور مالیاتی داشته باشد.

تین نیوز

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد از پزشکان یعنی ۱۵ هزار نفر برای دریافت دستگاه کارتخوان ثبت‌نام کردند، می‌گوید پرینت کارتخوان پزشکان باید آرم سازمان امور مالیاتی داشته باشد.

دی ماه سال گذشته ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس طرح الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان بانکی در مراکز سلامت و مطب‌ها را تقدیم هیات رییسه مجلس کردند. از توجیهات طرح الزام پزشکان به دستگاه کارتخوان بانکی تاکید شده که این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر شفاف‌سازی قانونمند درآمد، هزینه‌ها، فعالیت‌ها و همچنین بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی تدوین و پیشنهاد شده است.

چندی پیش محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی در مکاتبه‌ای با رییس سازمان مالیاتی با اشاره به اطلاعیه دعوت از صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی جهت برگزاری دوره آموزشی مرتبط با راه‌اندازی و ثبت پایانه فروشگاهی خواستار تعویق این امر تا زمان برطرف شدن اشکالات شد.

اما امیدعلی پارسا شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص نصب و راه‌اندازی سامانه پایانه‌های فروش در مطب‌های پزشکان، افزود: هماهنگی و تفاهمی با نظام پزشکی کشور شده است، اما در همان گام‌های نخست، شرکت‌های تولیدکننده کارتخوان آماده نبودند که در پی آن بحث آماده نبودن زیرساخت‌ها مطرح شد، اما پس از آن تا تاریخ ۱۵ شهریور ماه همه زیرساخت‌ها آماده شد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: فقط یک ربع عزم و اراده می‌خواهد که پزشکان به سامانه امور مالیاتی متصل شوند و ثبت‌نام کنند و تاکنون حدود ۲۰ درصد یا همان ۱۵ هزار نفر به سامانه متصل شده‌اند، اما انتظار ما بیش از این ارقام است.

او در خصوص مجازات‌های در نظر گرفته‌شده برای پزشکانی که به سامانه امور مالیاتی متصل نشده‌اند، گفت: قوانین و مقررات آنقدر سنگین است که دیگر فرار مالیاتی به‌نفع هیچ‌کس نیست. رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اگر مطلع یا مظنون شویم که کسی مترصد فرار مالیاتی است یا کتمان می‌کند، به‌طریقی می‌رسیم به درآمد مشمول مالیاتی آنها و در این باره باید گفت؛ ۱۰۰ درصد درآمد کتمان‌شده مشمول مالیات است، این در حالی است که در خصوص پزشکان، ۶۰ درصد درآمد را هزینه و مابقی را سود می‌دانیم، اما در صورت کتمان درآمد، ۱۰۰ درصد درآمد مشمول مالیات می‌شود و ۳۰ درصد هم جریمه غیرقابل بخشش برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود ضمنا ۲ درصد از فروش افراد به عنوان جریمه شرکت نکردن در سامانه امور مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

پارسا به مشوق‌های مالیاتی اشاره کرد و افزود: در بخشنامه بخشودگی مالیاتی آمده است کسانی که اقدام به پرداخت مالیات نکنند مشمول بخشودگی جرایم نمی‌شوند، در جای دیگری از بخشنامه آمده مودیان خرد که درآمد سالانه زیر ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشند می‌توانیم با خودشان توافق کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور رقم مالیاتی قشر پزشکان غیردولتی را حدود یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت می‌شود و مابقی را می‌توان فرار مالیاتی محسوب کرد.

پارسا در خصوص وجود حس تبعیض پزشکان مبنی بر اینکه چرا رسیدگی مالیاتی از پزشکان شروع شده است نیز خاطرنشان کرد: من مجری قانون هستم و قانون را دیگران نوشته‌اند، ولی برای شروع هر کاری از یک جایی باید شروع کرد به این منظور نام ۱۵ گروه از مشاغل فردا (امروز) برای روزنامه رسمی ارسال و اعلام می‌شود که رسیدگی مالیاتی آنها هم مطابق پزشکان، بررسی خواهد شد. وی گفت: این ۱۵ گروه و ۵۰ صنف عبارتند از وکلا، مشاوران حقوقی و خانواده، دفتر اسناد رسمی، مشاورین املاک، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و کبابی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودها، مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، آجیل و خشکبار، قنادی، میوه و تر‌بار، مجموعه‌های فرهنگی - ورزشی، لوازم‌التحریر، بازی‌های رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی و دیگر اماکن در کل کشور که باید تحت نظارت امور مالیاتی قرار بگیرد.

پارسا نحوه مالیات‌ستانی از پزشکان در سال ۹۹ را طبق اظهارنامه عنوان کرد و افزود: سال آینده هر فرد باید مطابق درآمد واقعی خود مالیات بدهد و روی هم رفته سال آینده هیچ‌گونه مالیات علی‌الرأس برای پزشکان نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ۲۰ درصد شاغلان بخش درمان در سامانه صندوق فروش ثبت‌نام کردند، گفت: از ابتدای مهرماه عدم نصب و استفاده از کارتخوان مشمول جرایم خواهد بود.

در اظهاراتی دیگر که از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شد، علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی با اشاره به پایان یافتن مهلت ثبت نام فعالان بخش درمان اعم از صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در سامانه صندوق فروش خاطرنشان کرد: تنها ۲۰ درصد از مشمولین اعلام شده، در مهلت تعیین شده، به این سامانه مراجعه و ثبت نام کرده‌اند. او با اشاره به ضرورت عمل به تکالیف قانونی از سوی مودیان محترم عنوان داشت: صاحبان مشاغل مذکور از ابتدای مهرماه ملزم به نصب و استفاده از پایانه فروش هستند و در صورت عدم نصب و استفاده، مشمول جرایم خواهند شد. درباره میزان فرار مالیاتی پزشکان آمار مختلفی بیان می‌شود اما بر اساس گفته رییس سازمان امور مالیاتی کشور، میزان مالیات پزشکان غیردولتی حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت می‌شود و بقیه را می‌توان فرار مالیاتی محسوب کرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.