| کد خبر: 196199 |

◄ دو عامل تأثیرگذار در ریزش ۱۰ میلیونی مسافر هوایی در سال گذشته

یک کارشناس هوایی کاهش توانایی مالی مردم در استفاده از حمل‌ونقل هوایی و کاهش ناوگان هوایی دو عامل تأثیرگذار ریزش ۱۰ میلیونی مسافر در سال گذشته می‌داند.

تین نیوز

یک کارشناس هوایی کاهش توانایی مالی مردم در استفاده از حمل‌ونقل هوایی و کاهش ناوگان هوایی دو عامل تأثیرگذار ریزش ۱۰ میلیونی مسافر در سال گذشته می‌داند.

به گزارش تین نیوز، حمید غوابش در خصوص کاهش سفرهای هوایی در سال 97 می‌گوید: مطابق آماری که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده است سال گذشته شاهد کاهش ۱۰ میلیون مسافر هوایی به نسبت سال ۹۶ بوده‌ایم این در حالی است که ما هرساله به‌طور طبیعی در صنعت حمل‌ونقل هوایی رشد حدوداً ۶ درصدی در تعداد مسافر هوایی تجربه کرده‌ایم.

او در ادامه می‌افزاید: اما یک موضوعی که در این رابطه باید به آن توجه شود این است که بحث تقاضا و ترافیک دو مسئله متفاوت از  یکدیگر هستند؛ چراکه ترافیک تابع تعداد هواپیمای موجود سر خط است اما تقاضا بستگی و ارتباط به توانایی مالی مردم در استفاده از حمل‌ونقل هوایی دارد.

این کارشناس هوایی با بیان اینکه آمار ارائه شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، پیرو ترافیک در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است نه تقاضا، توضیح می‌دهد: ممکن است کاهش مسافران هوایی در سال گذشته به دلیل کاهش تعداد ناوگان هوایی کشوری بوده باشد که این موضوع ارتباط مستقیم با تحریم‌ها دارد از همین رو باید بررسی کرد و دید که تعداد ناوگان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ به چه میزان کاهش داشته است.

غوابش تصریح کرد: به اعتقاد من دو عامل کاهش توانایی مالی مردم در استفاده از حمل‌ونقل هوایی و کاهش ناوگان هوایی دلایل تأثیرگذار ریزش ۱۰ میلیونی مسافر در سال گذشته بوده اند؛ اما باید به این نکته توجه شود که صنعت هوایی کشور بارها توانسته در زمان تحریم ناوگان هوایی را توسعه دهد و به‌صراحت می‌توان عنوان کرد که توسعه ناوگان همواره در شرایط تحریم صورت پذیرفته است. ما حتی در دوره کوتاهی که تحریم نبودیم توانستیم تعدادی هواپیما نو به کشور وارد کنیم اما برخی از این هواپیماهای برجامی نیز به دلیل نبود خلبان زمین‌گیر هستند و امکان سرخط آمدنشان نیست.

وی می‌افزاید: من این پیش‌بینی را می‌کنم که در آینده با وجود تحریم‌ها نیز بتوانیم تعدادی ناوگان وارد کشور کنیم اما قطعاً این اقدام در زمان تحریم سخت‌تر و زمان‌گیرتر خواهد بود.

او با اشاره به اینکه بازگرداندن مسافران خارجی و ایرلاین‌هایی که ایران را در سال گذشته ترک کرده‌اند به توسعه صنعت گردشگری وابسته است، گفت: توسعه سفرهای خارجی تابع توانمندی مردم برای تهیه ارز است و تا زمانی که برای تهیه ارز محدودیت وجود داشته باشد قطعاً گردشگری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تصور می‌کنم پاسخ این موضوع در گرو خروج کشور از رکورد اقتصادی و وضعیت فعلی است تا صنعت گردشگری بتواند رونق بگیرد.

این کارشناس هوایی تأکید می‌کند: مردم، زمانی که بتوانند پولی را پس‌انداز کنند و با آن پول به سفر بروند صنعت گردشگری هم رونق می‌گیرد از همین رو توسعه صنعت گردشگری در گرو توانمندشدن اقتصاد مردم است اما این مسئله کافی نیست؛ حتی اگر ما از رکود هم خارج شویم و درآمد سرانه نیز افزایش پیدا کند ما نیاز به زیرساخت‌ها برای پاسخگویی به ظرفیت ایجاد شده هستیم.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.