| کد خبر: 196109 |

پرسشی که یک کارشناس مطرح کرد:

◄ پاسخگوی زیان تعویق الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها چه کسی است؟

مسئولانی که تصمیم به الکترونیکی کردن عوارض گرفتند، بخش خصوصی و منافعش را ندیدند؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل با تاکید بر این‌که ساخت آزادراه‌ها با هدف صرفه‌جویی در زمان سفر صورت می‌گیرد، از توقف طرح الکترونیکی شدن دریافت عوارض در بقیه آزادراه‌های کشور انتقاد کرد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان به این شبکه خبری گفت: این‌که خودرو‌ها برای پرداخت عوارض در صف مانده و وقت شهروندان تلف شود جدای از اقزایش مصرف سوخت و هدرفت منابع ملی، با اهداف ساخت آزادراه در تناقض است.

بیشتر بخوانید: چهار شرط لازم برای گسترش الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها

او افزود: یک تصمیم خوب گرفته شد که از تکنولوژی استفاده و آزادراه‌ها الکترونیکی شود و کلی هزینه و انرژی صرف شد و برنامه‌ریزی صورت گرفت و مشاور و پیمانکار و ناظر گرفته شد تا سیستم طراحی و اجرا شود.

قصابیان ادامه داد: این طرح در چهار آزادراه پیاده‌سازی و نتایجش دیده شد ولی در کمال تعجب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌های جدید به آینده موکول شده است.

این کارشناس توجیه شرکت ساخت که عنوان کرده دلیل توقف طرح در دیگر آزادراه‌های کشور این است که «در مورد آزادراه‌های بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام می‌شود» را قانع‌کننده ندانست و اظهار کرد: آیا باید با وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که از جیب ملت خرج این پروژه شده است آن‌را مسکوت گذاشت و در مورد بقیه آزاد‌راه‌ها اجرا نکرد؟ چرا و با چه توجیهی؟

وی با طرح این پرسش که آیا متولیان امر، امروز متوجه مشکل بازگشت پول بخش خصوصی شده‌اند و قبلاً نمی‌توانستند آن‌را پیش‌بینی کنند، بیان کرد: مسئولانی که تصمیم به الکترونیکی کردن عوارض گرفتند، بخش خصوصی و منافعش را ندیدند؟ این‌قدر ضعف بینایی؟ کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها تا حالا کجا بوده و چه می‌کرده است؟ آیا نمی‌شد قبل از شروع کار مشکلات طرح و حل و فصل کنند؟   

قصابیان تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی تلف شدن وقت شهروندان پشت صف پرداخت عوارض و هدر رفتن سوخت خودروها است؟ چه کسی پاسخگوی معطل ماندن سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه است؟

به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفته است: الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌های جدید به آینده موکول شد.

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌های جدید توضیح داد: در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین و قزوین- زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ می‌شود اما در مورد آزادراه‌های بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام می‌شود.

به گزارش تین نیوز، پس از انتشار این خبر، خدایار خاشع دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها نیز در مورد این اظهارات خادمی گفت: الکترونیکی شدن عوارض در 2 مقطع پیگیری شد که قابل تقدیر است ولی همانطور که بارها توسط کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها اعلام شد برای موفقیت این طرح چند شرط اصلی وجود دارد که برای همگانی و اجرایی شدن آن ضروری است.

خاشع این چهار شرط را به شرح زیر برشمرد:

۱- قرارداد شرکت اخذ عوارض الکترونیک به‌صورت سه جانبه و با شرکت احداث کننده باشد

۲-عوارض کلیه خوروهای عبوری آنلاین به حساب  شرکت احداث کننده واریز شود

۳-قوانین بالادستی محکمی وجود داشته باشد که کلیه خودروهای عبوری ملزم به پرداخت عوارض با هرینه تاخیر آن باشند

۴- کلیه خودروها ملزم باشند در مقاطعی نظیر فروش خورو، معاینه فنی، اخذ کارت هوشمند خوروهای عمومی و  ترخیص خورو از پارکینگ نسبت به تسویه حساب از سامانه عوارض آزادراه‌ها اقدام نمایند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.