| کد خبر: 196096 |

ضعف مدیریتی؛ مهمترین مشکل صنعت هوانوردی

رئیس انجمن توسعه و ترویج ایمنی هوانوردی گفت: از ۳۱۱ فروند هواپیمایی که در کشور داریم تنها ۱۲۴ فروند آن فعال است که به ضعف مدیریت هوانوردی برمی گردد و نقش تحریم ها در آن ۲۰ درصد است.

تین نیوز

رئیس انجمن توسعه و ترویج ایمنی هوانوردی گفت: از ۳۱۱ فروند هواپیمایی که در کشور داریم تنها ۱۲۴ فروند آن فعال است که به ضعف مدیریت هوانوردی برمی گردد و نقش تحریم ها در آن ۲۰ درصد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر؛ علیرضا خیری در خصوص وضعیت مدیریت صنعت هوانوردی ایران و نقاط ضعف آن اظهار داشت: پایه‌ای‌ترین اشکالی که در صنعت هوانوردی وجود دارد، مسائل مدیریتی این صنعت است که راه رفع این ایراد، آموزش مدیریت هوانوردی است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها حداکثر ۲۰ درصد در عدم توسعه‌یافتگی صنعت هوانوردی نقش دارند، افزود: ۸۰ درصد مشکلاتی که در این صنعت می‌بینیم، به ضعف مدیریت برمی‌گردد.

رئیس انجمن توسعه و ترویج ایمنی هوانوردی با بیان اینکه چشم‌انداز خوبی برای صنعت هوانوردی پیش‌بینی نمی‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ۳۱۱ فروند هواپیما در صنعت هوانوردی کشور وجود دارد که تنها ۱۲۴ فروند آن عملیاتی و فعال هستند. همچنین از میان شرکت‌های هواپیمایی، تنها ۱۵ ایرلاین فعال داریم و عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۴ سال رسیده است.

به گفته خیری، بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، تعداد ناوگان هوانوردی باید به ۶۰۰ فروند برسد که با وجود آنکه تنها ۶ سال تا رسیدن به زمان ۱۴۰۴ باقی است، در بخش صنعت هوانوردی یک سوم مسیر طی شده است.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان صنعت هوانوردی را با استفاده از همین متخصصان و نخبگان داخلی اصلاح کرد، گفت: مدیران صنعت هوانوردی ما نگاه سنتی دارند و ما باید همگام با تحولات مدیریتی در دنیا، در ایران نیز در این صنعت دچار تحول شویم.

کارشناس صنعت هوانوردی درباره اقتصاد هوانوردی تصریح کرد: اگر قرار باشد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بر اساس قانون تجارت اداره شوند، تقریباً همه آنها ورشکسته محسوب می‌شوند که نشان می‌دهد اقتصاد هوانوردی ما ضعیف است.

خیری ادامه داد: این در حالی است که این صنعت ظرفیت بالایی در کشور دارد و این ظرفیت سبب شده بود که تا دو سال پیش در این حوزه بیکار نداشته باشیم اما در دو سال اخیر با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، بخش قابل توجهی از متخصصان این صنعت و خلبانان ایرانی، به کشورهای همسایه و عربی مهاجرت کرده‌اند چرا که اگر در ایران میانگین پرداختی ماهانه هر خلبان ۱۰ میلیون تومان باشد، این شاخص در ترکیه یا برخی کشورهای عربی حوزه جنوب خلیج‌فارس، تا ۱۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

مدیرکل بررسی های اقتصادی یکی از شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه آماری از میزان مهاجرت خلبانان و متخصصان صنعت هوانوردی ایرانی نداریم، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این روند، باید به توسعه صنعت بپردازیم که مهم‌ترین آن، توسعه ناوگان است. در حال حاضر بر اساس قوانین اعلامی وزارت خزانه‌داری آمریکا، هواپیماهای با عمر کمتر از ۱۵ سال، شامل تحریم می‌شوند و برای خرید هواپیماهای ۱۵ سال و بیشتر، محدودیت داریم؛ نه تحریم.

رئیس انجمن توسعه و ترویج ایمنی هوانوردی گفت: روش‌های مختلفی برای توسعه ناوگان هوایی وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌های خارجی، حاضر به فروش هواپیماهای دست‌دوم خود به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به روش اجاره به شرط تملیک هستند و تا زمان بازپرداخت اقساط آن، ایرلاین ایرانی می‌تواند با لوگوی شرکت فروشنده هواپیما، اقدام به برقراری پروازها کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.