| کد خبر: 196022 |

◄ یک ابهام در مورد فعالیت پلیس امنیت اقتصادی ناجا در بنادر

در حالی‌ استقرار و فعالیت رسمی پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبادی مجاز ورود و خروج کالا از چند روز پیش آغاز شده است که برخی فعالان این حوزه این اقدام را مغایر با وظایف گارد بنادر تلقی کرده و معتقدند نمایندگان گارد بنادر وظایف مشخصی دارند که بنادر کشور را از حضور مستقیم پلیس بی‌نیاز می‌کنند.

تین نیوز

در حالی‌ استقرار و فعالیت رسمی پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبادی مجاز ورود و خروج کالا از چند روز پیش آغاز شده است که برخی فعالان این حوزه این اقدام را مغایر با وظایف گارد بنادر تلقی کرده و معتقدند نمایندگان گارد بنادر وظایف مشخصی دارند که بنادر کشور را از حضور مستقیم پلیس بی‌نیاز می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، حسین قلی‌زاده کارشناس این حوزه و از مدیران اسبق بنادر و دریانوردی با بیان این‌که باید منتظر نتایج این اقدام باشیم، تاکید کرد: بیشترین قاچاق کالا از جزایر و اسکله‌های خارج از کنترل سازمان بنادر صورت می‌گیرد.

مدیرکل اسبق بنادر و دریانوردی هرمزگان به بیان تجربه خود از مدیریت بر بنادر این استان پرداخت و گفت: زمانی‌که توفیق خدمت در بندر شهید رجایی داشتم با رئیس وقت ستاد مبارزه با قاچاق، بازدیدی از بخش‌های مختلف سواحل استان هرمزگان به خصوص قشم داشتیم.

وی افزود: در پایان بازدید با اشاره به هزینه‌های هریک از مراکز کنترل و نظارت؛ عنوان کردم که روش‌های موجود تاثیر چندانی در جلوگیری از قاچاق کالا ندارد.

او ادامه داد: در آن زمان پیشنهاد کردم مرزنشینان مجاز باشند هرچه می‌خواهند به‌صورت ضابطه‌مند وارد کنند و با تخفیف‌های گمرکی واردات مرزنشینان کنترل شود.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: این‌که ۵۰ قایق کالای قاچاق حمل کنند و نیروهای گشتی با 2 تا سه قایق آنها را تعقیب و در نهایت چند قایق از پیش مشخص شده با کمی تعقیب و گریز از مسیر اصلی، با کالاهایی کم ارزش خود را در دام گشتی‌ها قرار دهند تا بقیه راحت به مقصد برسند، راه حل قضیه نیست.

به گزارش تین نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، روز 17 شهریور در مراسمی با حضور راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، مویدی رئیس‌ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، سردار مقیمی؛ رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، آدم نژاد ؛ معاون حمل و نقل وزارت راه و میراشرفی ؛ رییس کل گمرک ایران استقرار و فعالیت رسمی پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبادی مجاز ورود و خروج کالا آغاز شد.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این مراسم اجرایی شدن دستورالعمل استقرار ناجا در مبادی رسمی از جمله ۹ مبدا دریایی را «رویکردی کارشناسانه» و در راستای ارتقای بهره‌وری حمل و نقل و باعث ایجاد شفافیت در بازار ارزیابی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اهمیت بهره‌وری در حمل و نقل به عنوان یک هدف غایی، تاکید کرد: استقرار پلیس امنیت در مبادی دریایی و مرزی، ضمن ایجاد شفافیت، باعث سرعت گرفتن ورود و خروج کالا در مبادی رسمی می شود.
 
راستاد، ارتقای بهره وری حمل و نقل را فرایندی ناشی از به حداقل رسیدن سهم هزینه حمل در قیمت تمام شده کالا عنوان کرد و آن را در تسریع ورود و خروج کالا از مبادی مجاز موثر دانست.

بر اساس این گزارش علی مویدی رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز اجرایی شدن دستورالعمل استقرار ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا را اتفاق بی‌بدیل خواند و آن را رویکردی در راستای ترجیح منافع ملی بر منافع سازمانی توسط دستگاه‌های مربوطه در این زمینه عنوان کرد.

رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به تعامل و تفاهم سازنده دستگاه‌ها در اجرایی شدن دستورالعمل استقرار ناجا در مبادی رسمی، گفت: اگرچه قاچاق و تجارت غیر رسمی، به عنوان پدیده‌ای ناسالم در اقتصاد کشور لانه کرده است، با وجود این توانسته‌ایم با همفکری، همدلی و وحدت نظر، از منافع سازمانی عبور کنیم و حول یک محور به نام منافع ملی حرکت کنیم.
 
به گفته میراشرفی، با مدیریت واحد مرزی توسط سازمان‌ها، عرصه بر تجارت غیر رسمی و قاچاق تنگ تر می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه تسهیل تجارت و پرهزینه شدن تجارت غیر رسمی از نتایج استقرار ناجا در مبادی رسمی محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد با فاصله گرفتن از کنترل‌های ملموس و غیر ضرور و با استفاده از امکان تبادل اطلاعات در سامانه، بتوان از تخلفات گمرکی و قاچاق، حداکثر پیشگیری کرد.  

بر اساس این گزارش، در طرح استقرار پلیس امنیت اقتصادی ناجا، نیروی انتظامی برای کاهش پدیده قاچاق، در ۱۳ مرز مجاز کشور، شامل ۹ مرز دریایی، یک مرز هوایی و سه مرز زمینی مستقر می‌شود.  مقرر شده است پلیس در ۹ مرز مجاز دریایی مانند گناوه، بوشهر، رجایی، قشم، دیلم و خرمشهر، یک مرز مجاز هوایی فرودگاه امام خمینی و سه مرز زمینی بازرگان، باشماق و پرویزخان مستقر خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.